Prin Asia: 2 luni în 10 aeroporturi și jumătate

Asia Recomandări TOPURI
20140918_081704
Suvarnabhumi Airport – Bangkok International Airport

Mă fascinează aeroporturile. Nu știu precis de ce dar îmi place atmosfera și anticipația unui loc frumos sau a unui zbor plăcut – mă simt acasă în aer, așa că aproape fiecare zbor este plăcut. În aeroport sau în avion totul îmi place, inclusiv mâncarea de tip junk food, nu știu cum dar parcă aici are un alt gust. Mai ales când ajungi într-un loc unde totul este nou.

Unul dintre lucrurile care m-au bucurat cel mai tare în excursia din Asia a fost faptul că am apucat să văd câțiva ”giganți”. Și de fiecare mă leagă amintiri, mai ales că de două ori am ajuns în miez de noapte și singură în orașe precum Jakarta, Kuala Lumpur și nu am dorit să iau un taxi, m-am simțit mai în siguranță cu o cafea mare și o carte, internet.

Desigur, sunt opțiuni, transporturi private organizate înainte cu un tur operator, sau marile hoteluri au transport privat, etc. Dar în această vacanță nu prea am stat la mari hoteluri, sau beneficiat de lucruri care conțin cuvântul ”privat” așa că nu aveam această opțiune. Am mai ajuns în București via Șeremetievo. Dar mai jos mă refer la aeroporturile din Asia și ce mi-a plăcut/displăcut la fiecare dintre ele.

Hong Kong Internațional

A fost clasat pe locul 4 în lume într-un clasament recent, vot public, deci nu după numărul de pasageri. Este uriaș oricum dar extrem de bine organizat și simplu de deplasat în el. Și foarte foarte curat. Am ajuns de 2 ori aici: dinspre Sharjah Emirate și la plecare spre Kuala Lumpur.
Este extrem de bine conectat cu transportul public, fiind atât trenuri ușoare/metrou cât și autobuze care circulă la orice oră.
Între terminale se circulă foarte simplu – mai puțin la porțile de plecare cu Air Asia, cele spre Kuala Lumpur mi-au dat ceva bătăi de cap, am crezut că pierd zborul dar nu a fost cazul, dimpotrivă, numai că neștiind cum este cutuma pe acolo m-am agitat foarte tare…. inutil.
Multe restaurante, cafenele, de toate:
Sfat: cum ajungi mergi la ghișeu și cere cardul OYSTER – este cel mai bun lucru în HK cu el se poate plăti prin atingere în aproape toate mijloacele de transport (nu în tramvaie vechi și în câteva curse speciale, în rest este implementat) la toate magazinele 7/11 și la multe alte restaurante, magazine universale, etc.

dubai 241

20140731_150941

Kuala Lumpur Intl – Pe locul 19 în clasament

Aeroportul a fost renovat, este modern, nou, frumos, foarte curat, spațios. Precum aminteam, am petrecut aici destule ore până dimineața și m-am bucurat să văd Gloria Cafe, unde aveau și prize și net bun. WiFi  era însă peste tot. Foarte bine conectat la transportul în comun: este autobuz și tren ușor, autobuzul mai ieftin decât trenul ușor și sunt autocare noi, cu aer condiționat, biletul se ia de la ghișeu, este menționată poarta de îmbarcare, deși sunt una lângă alta. Foarte bine organizat, cum spuneam, lucrul acesta m-a impresionat în mai multe locuri și terminale de autobuz în Malaezia, mai ales că nu mă așteptam ca această țară să fie atât de dezvoltată. Și nici atât de scumpă. Cum se ajunge în Kuala Lumpur și prețuri bilete, alte informații am scris aici.
Aici – în Malaezia, se scanează amprentele la venire și la plecare. Totodată, se scanează bagajele și la ieșire din zona de tranzit.

20140801_015545
Kuala Lumpur Intl

20140801_020618

20140801_023351

20140801_051628
Sunt si cateva supermarketuri in Kuala Lumpur Intl

Penang International Airport, Malaezia

Am zburat de aici spre Jakarta
Aici am ajuns într-o viteză nebună, am lăsat totul pe ultima sută de metri și cum se întâmplă de obicei în astfel de situații totul merge anapoda. Am crezut că pierd avionul. Dar oamenii foarte binevoitori. Fata de la Air Asia de la ghișeu mi-a spus zâmbitoare că am timp – aveam de strămutat ceva din bagaj să mă încadrez în limită, le-am luat cu mine, nu mi-a zis nimic cum spuneam a zâmbit, a stat să potrivesc, să pun și folia la valiză – se bloca mereu și uneori nu mai puneam codul de frică și trebuia totuși să o securizez cumva.
Aeroportul curat, multe autobuze cu aer condiționat, curate, bilet, din George Town și din alte părți din insulă, totul civilizat. Nu prea am avut timp să văd prea multe magazine și altceva de pe aici, dar totul a mers șnur.

20140815_201038

20140815_201051

20140815_201823
Dor de casa…. am scos artileria grea: tricoul cu I love me, saracul calugar din fata mea s-a uitat foarte mirat la mine

20140815_203104

Jakarta – Soekarno–Hatta International Airport

Am ajuns din Malaezia, insula Penang. Un aeroport curat, nou, cu multe cafenele bune, magazine, bancomate de toate felurile, multă securitate. Dar: cu transportul este haos, chiar și la informații, de 3 ori am cerut o informație și am primit 3 răspunsuri, se contraziceau între ei, pe scurt nu știau și mi-au spus că mai bine mă duc să iau un taxi. Nu am luat în miez de noapte, eu doream să știu cât de devreme sunt cursele, dar lucrurile merg, am povestit aici cu transportul prin Jakarta, tren, autobuz. Lucrurile merg numai că după reguli numai de ei știute. Binevoitori însă.
De toate: prize, încărcătoare de telefon cu multiple porturi, pentru orice aparat și multe, internet foarte bun.

pulau penang 281
In Jakarta am platit taxa de viza cu cardul, nu am scos pe acolo aparatele foto, erau ceva dubiosi prin zona

20140816_055624

20140816_070259

Denpasar – Ngurah Rai International Airport

De aici am zburat spre Singapore Changi
Verde. Nou. Curat. Un aeroport pentru Bali: verde și frumos. Am înțeles că este și o parte veche, nu am văzut-o am ajuns în zona nouă cu totul curat. Și civilizat. Chiar și multiple bancomate pentru taxa de plecare: asta nu ne-a plăcut, taxa în sine este stupid să plătești taxă de plecare de aeroport, când ai bilet cu toate taxele incluse, dar regulile nu se discută. Am ajuns aici cu taxiul, dacă faceți comandă se pune ceasul și plătiți un preț foarte decent. Erau și autobuze nu din toată insula dar din Kuta, Denpasar, sanur da, sunt curse din cele noi, cu bilete, stații de autobuz, etc. Însă mă întâlnisem cu o prietenă și am preferat să mai stăm de vorbă și să salvez timp că de unde eram aveam de schimbat – ia timp cu transportul în comun.
Ce trebuie să știți cu taxiurile: faceți comanda din timp, durează și 30 de minute până vine cursa și să aveți bani potriviți cât de cât, nu există ca taximetriștii să aibă vreodată rest pe acolo. Plus că sunt supărați din start că trebuie să pună ceasul și tot voi trebuie să solicitați asta, chiar dacă a venit la comandă. Se lasă greu.

singapore 693
Denpasar – Ngurah Rai International Airport
singapore 695
Asa da prospetime

singapore 697

20140911_120546
Eram vesela nevoie mare ca urma sa ma vad cu o prietena buna in Singapore

Singapore Changi Airport

Locul 1 în lume: cu 5000 de sosiri și plecări pe săptămână, către 200 de destinații din lume. Este într-adevăr un super aeroport, mai ales că este atât de bine organizat totul că nu este aglomerat. M-a fascinat. Are de toate: de încărcat telefoane, wifi, cafenele, orice, mi-a plăcut tare mult. Multă verdeață,desigur conectat bine la transportul în comun. Până în centru se face cam o oră cu metroul. Și aici este de preferat să cumpărați cardul imediat ce ajungeți în aeroport, este similar cu cel din Hong Kong, numai că spre deosebire de Oyster care se returnează și primește valoarea înapoi, acesta este nereturnabil. Oricum nu este o problemă la cât de scump este totul în Singapore nici nu se simte!

singapore 1111

singapore 1114
In Singapore Changi Airport

singapore 1110

Bangkok

Don Mueang International Airport

Este aeroportul vechi, am ajuns pe el din Singapore, deoarece am venit cu Air Asia, low cost. Este bine conectat de oraș, am luat un autobuz, erau curse regulate și ulterior un alt autobuz până la cazare. Terminal mic, curat dar perimat, se vede că este cel ieftin. Însă oameni extrem de binevoitori.
Adică: nu aveam bani scoși de viză, nu era bancomat acolo în zona de tranzit decât casă de schimb: un ofițer a ieșit cu mine în aeroport și am scos de la bancomat, zâmbitori, deloc ochi peste cap și figuri din acelea exasperate. Plus că acolo am putut să îmi fac și poza pentru viza on arrival, este foarte ieftin și dovada rezervării – ți se cere pentru viză – o aveam nu printată ci în telefon, în aplicația booking și salvată offline desigur. Relaxat, nu este niciun bau banu, nu știu dacă sunt eu mai norocoasă, dar cred că atunci când ești relaxat lucrurile se aranjează.

Suvarnabhumi Airport – Bangkok International Airport

Aeroportul nou, de aici am luat avionul spre București, cu escală la Moscova. Sunt nenumărate curse, microbuz, de la fiecare hotel, preț foarte bun, eu așa am luat, cu marjă mare de timp, o oră peste ce mi-au recomandat de la recepție.
Există și metrou până la acest aeroport și autobuze publice, dar acest transport privat cu microbuzul este atât de convenabil, că nu este cazul să fie încercată varianta transport public. Nici taxiurile nu sunt scumpe, dar distanța este destul de mare.
Foarte curat, totul excelent organizat, cu multă patină locală, știi efectiv se vede că ești în Thailanda, după statui, după lucrurile frumoase. Organizat excelent, spațios, vestic cum se spune, semăna cu cel din Hong Kong după împărțire a spațiului. Așa mi s-a părut. Nu știu pe ce loc a ieșit, dar cred că o să crească în clasament.
Are de toate: wifi, prize, cafenele, restaurante, magazine, curățenie. Tot.

20140914_075847

20140918_073248

tot 985

20140918_074735

Dubai

Al Maktoum International Airport

În emiratul Jebel Ali. Acolo am ajuns din București, Wizz zboară aici și este o cursă gratuită care conectează aeroportul cu Dubai International Airport, durează 2 ore și jumătate. Ni s-a dat apă, autocarele sunt curate, serviciul este asigurat de către stat. Am înțeles că se dorește ca acest aeroport să servească toate zborurile low – cost în viitor. Este curat, oamenii nu știu engleză, abia am reușit să aflu de unde să iau autobuzul, ei erau binevoitori, dar nu înțelegeam eu ce spuneau ei. Niciun oficiun de informare când am ajuns eu. Un foud court foarte micuț. Poate în alt terminal era altfel. Nu știu. În rest totul civilizat, aeroport foarte curat. Până am făcut formalitățile au venit și bagajele și cum nu era bine semnalizat la bagaje ce cursă vine, cum, deși nu era aglomerat, era să rămân fără bagaj. Cum era deja la cele lăsate, a trebuit să fac dovada cu biletul că este al meu. Politicos demersul, nu am nimic de spus. Și nu m-au pus să îl și scanez suplimentar. Era selectiv procesul. Pe unii îi punea să treacă bagajul prin procesul similar celui de la intrare.

dubai 019

dubai 020

Sharjah International Airport

De aici am luat avionul spre Hong-Kong, cu esclaă la Manila. Un aeroport mic, nimic deosebit, cam aglomerat când am mers eu, dar totul a funcționat cum trebuie, nu am avut emoții de niciun fel. Nu strălucea de curățenie.
Ciudat aeroport. M-am simțit chiar într-o lume arabă, cum și era. Am stat destul e mult deoarece am ajuns cu transportul public din Dubai și am dorit să las suficient timp cât să iau un taxi dacă lucrurile nu mergeau cum trebuia – aveam informațiile culese de pe net și unele s-au dovedit schimbate deși am mers pe sursele oficiale. Nu schimbate mult, ceva la cartele, autobuz, dar stațiile erau aceleași. Și am ajuns la timp! Și am stat, m-am învârtit.
Aici toți se uitau la mine ca la urs, am povestit experiența. Erau numai musulmani și foarte mulți filipinezi care lucrează în emirate, plecau în concediu acasă. Foarte săraci filipinezii, m-au luat la întrebări că unde merg, că de ce nu îi pasă de banii mei și vreau să călătoresc, nu înțelegeau ideea, ei aveau biletele acasă plătite de angajator, este parte din înțelegere că în rest au puțin.

dubai 169

dubai 170

dubai 173

dubai 171

Manila International Airport

În Manila nu am stat decât în zona de tranzit, de aceea figurează la și jumătate, că am stat numai în tranzit, care arată de parcă ești în carantină, dar multe ore….. Plus că actele și biletul îți este luat de angajații cebu pacific. Am stat ca pe ghimpi. În zona de tranzit nu este nicio cafenea, nimic. Pot angajații să îți ia ceva dar dacă nu ai cash, varianta de a da cardul și ăpinul nu mi-a surâs așa că am fost fericită că am avut priză, internet și fructe proaspete și uscate, plus biscuiți la mine. Angajații însă foarte binevoitori. Dar dacă nu știi cum este procedura ai emoții.

dubai 210
Mai multe despre cum este să zbori cu low-cost în Asia, am povestit peripețiile din aeroporturile din Emirate, Manila și cum am alergat de mi-a ieșit sufletul cu schimbarea porților în Hong Kong – Air Asia în articolul: Peripeţii şi TOP low-cost spre şi în Asia: Air Asia, Cebu Pacific, Wizz Air

Am ratat Yogyakarta, bilet am avut dar nu m-am prezentat, că mi-a venit o idee mai bună, să mă duc prin alte părți din Indonezia, la sfatul unor fete extraordinare pe care le-am cunoscut în casa unde am stat: Spontaneitate în Indonezia, lucrurile se aranjează singure când îţi urmezi instinctele

Din Yogyakarta însă puteți ajunge în oraș cu Trans Yogya, rețeaua publică de autobuze, sunt stații, totul este decent și curat. Și foarte aproape de oraș este acest aeroport, l-am văzut în drumul spre Templul Prambanan, stație finală la una dintre linii. Și sunt desigur și alte opțiuni, taxiuri, etc. Tranz Yogya costă 3000 de rupii de persoană, o cursă. Adică 0,20 euro. Restul, în funcție de cât de grăbiți sunteți, de buget, de bagaje, etc.
Cum spuneam în această călătorie am dorit să experimentez cum este să mergi cu transportul în comun, să fii aproape de localnici, am vrut să văd cum sunt oamenii, cât de sinceri, cât de mare este diferența între fața pe care o arată turiștilor și cea reală.
Acum am învățat mai multe așa că desigur aș lua bagaje mai puține, aș folosi mai mult taxiul, lucruri de genul acesta. Depinde de buget, de cât de mult timp stai că 2 săptămâni este una, 2 luni alta și tot așa.
Una peste alta am învățat atât de multe lucruri trebuind să mă descurc singură în zone total necunoscute, am avut noroc că vorbesc limba engleză și că am ales haine lejere de drum, sport.
În Asia este atât de ieftin să duci lucrurile la curățătorie că nici nu ai nevoie de multe schimburi. Și mai cumperi și de pe acolo, acum aș lua numai bagaj de mână. Chiar și pentru mai mult decât am mers. Ar fi fost cu atât mai simplu totul și aș fi mers în atât de multe alte locuri.

20140918_105224
Asta este fata mea la ultimul zbor: Moscova-Bucuresti, eram efectiv epuizata dar atat de fericita sa vin acasa, ciudat!

După o carieră de 8 ani ca Head of Media în cadrul uneia dintre cele mai mari companii de retail din România, Mirela și-a luat lumea în cap. La propriu. Ulterior s-a dedicat freelancingului, călătoriilor și scrisului pe blogurile personale. Cu scopul declarat de a vizita toată lumea, dar încet, de patru ani de zile îi inspiră și pe alții să își urmeze visurile și totodată să se bucure de călătorii, aducând ponturi și sfaturi practice din toate destinațiile.