Mănăstirea Sfântului Dionisie și satul Palaios Panteleimonas #MunteleOlimp

În Grecia ne simțim ca acasă, cel puțin asta mi-au spus mulți dintre cei care aleg să își petreacă vacanțele aici, fie pentru relaxare, plajă, sau în pelerinaje. O prietenă bună mi-a spus că există și o explicație, având în vedere că suntem de aceeași credință, ortodoxă și aici suntem primiți bine, peste tot, tocmai datorită acestui lucru.

Grecii sunt încă foarte înclinați spre credință, spre valorile familiei și cum îmi spunea și Luiza de la Tramp Travel, când merge cu români la anumite lăcașe este primită mai bine – turiștii de fapt. Ne-a spus că Părinții sunt foarte politicoși cu orice turiști, dar cu turiști români i s-a întâmplat să fie primiți chiar dacă orele de vizitare se terminaseră și mult mai călduros. Chiar și la Muntele Athos, asta de mai multe ori.

Așa că în InfoTripul #GreekExplorer a dorit să includă și câteva vizite la Mănăstiri, deși nu chiar tot grupul era foarte dornic de aceste opriri. Unele locuri au fost sărite, dar aici Luiza a dorit neapărat să ne ducă. Și i-am mulțumit cu toții cred.

Pentru liniștea și frumusețea de aici. Este un loc seren, iar faptul că am văzut o danie a Sfântului Ștefan cel Mare la loc de mare cinste ne-a bucurat și mai tare. Este ceva, un sentiment de apartenență cu ceea ce suntem, cu trecutul, cu prezentul, pe care nu îl pot descrie. Era acolo, în fața noastră. Un disc mare din argint.

Am vizitat Noua Mănăstire a Sfântului Dionisie, vechea mănăstire fiind în curs de restaurare, un proces anevoios, cauzat de bombardamentele nemților din cel de-al doilea război mondial.

Ne-a impresionat locul cu totul, curtea, izvorul, biserica și mai ales Muzeul, care adăpostește un număr impresionant de relicve de la mulți Sfinți, icoane vechi, precum și alte obiecte de o frumusețe pură și de o valoare inestimabilă.

Înăuntrul Muzeului nu se fac fotografii, dar am fost primiți de un Părinte are ne-a povestit despre viața lor, a călugărilor, despre obiectele de acolo, istoria lor și cum au intrat în posesia Mănăstirii, de când datează.

Despre Mănăstirea Sfântului Dionisie din Olimp

Mănăstirea Sfântului Dionisie din Olimp (Mănăstirea Veche) dedicată Sfintei Treimi a fost ridicată ca urmare a unei revelații. Așezământul este situat la o altitudine de 820 m, chiar pe Muntele Zeilor, mănăstirea fiind întemeiată în anul 1542. Este de o rară frumusețe, fiind construită ca o fortăreață, din piatră și lemn.

Sfantul Dionisie din Olimp este unul dintre sfintii isihasti care au trait in secolul al XVI-lea. A mers atât la Meteora cât și la Muntele Sfânt Athos, unde a fost hirotonit diacon si preot. Pe Muntele Olimp a ridicat mai multe așezăminte: biserici, paraclise, capele, chiar și o grotă, considerată cea mai mică biserică din Grecia. Stând și citind despre viața Sfântului am fost uimită să descopăr câte lucruri i-a fost hărăzit să realizeze, ce destin și ce chemare a avut.

În 1821 mănăstirea a fost incendiată de către turci, în timpul Răscoalei din 1878 a adăpostit copii și femeile din Litochoro, orașul despre care am scris aici, care este ales ca punct de plecare în explorarea Muntelui Olimp, iar în 1943 a fost distrusă de bombardamentele nemților, fiind nimicite multe relicve rare, vase sfinte, odăjdii, cărți, manuscrise etc. Atunci călugării s-au retras la poalele muntelui, punând bazele Noii Mănăstiri a Sfântului Dionisie, cea vizitată de noi.

Indicatorul The Holy Cave vă poartă către grota unde Sfântul Dionisie a petrecut mult timp rugându-se, drumul fiind superb, durează în jur de 30 de minute.

Biserica
Curtea Manastirii Dionisie

Muzeul Manastirii Sfantului Dionisie
Exista si un magazin la Manastire

Multe produse sunt realizate de catre Parinti, lactatele de exemplu

Palaios Panteleimonas

Unde puteam merge după un astfel de loc dacă nu undeva care să ne prelungească starea de liniște: Palaios Panteleimonas, vechiul sat Panteleimonas, un sat de munte încântător, unde grecii vin îndeosebi vara: mulți au case ”de vară’ aici, restul timpului petrecându-l în Noul Panteleimonas, Neos Panteleimonas, sau în alte orașe de la șes.

Satul se află la 43 de km de Katerini și la doar 6 km de Neos Panteleimonas, satul de la plajă. Priveliștea asupra golfului Thermaik de aici este neprețuită. Unică. Se poate vizita Castelul Platamon – l-am putut admira în voie din mașină, nu am ajuns aproape de el.

În sat calm, liniște, am luat masa, se pto face drumeții, cumpăra ceai, miere, oregano sălbatic. Mulți greci vin aici pentru a realiza fotografiile de nuntă, am avut și noi noroc să vedem o pereche foarte frumoasă.

De data aceasta absolut toată lumea din grup a spus că ar sta aici cel puțin o săptămână să nu facă nimic, doar să admire frumusețea locului și să se relaxeze. Mai ales că și wifi-ul mergea brici. Nu știu ce să spun, dacă aș rezista o săptămână, satul este chiar mic, dar o zi, două cred că aș putea. Oridcum mă bucur că l-am văzut și că m-am bucurat de liniștea de aici. Cu cât văd mai mjult din Grecia cu atât îmi place mai tare și aș vrea să văd mai multe!

Tot mai sus spre Palaios Panteleimonas

Doi tineri miri si un decor de vis

Ceai
Un producator local
Oregano salbatic

Acest articol a fost scris cu ocazia infotripului “#GreekExplorer: Corfu, Evia si Grecia Continentala” organizat de TurismMarket.com in parteneriat cu agentia de turismTrampTravel.ro si cu sprijinul Nikonisti.ro, TravelWithaSmile.net, LAMONZA si Art & Craft.

Fotografiile care însoțesc articolul au fost realizate cu Fujifilm X-E2 + XF 18-55 de la F64, un mirorless vintage de care m-am atașat un pic.

După o carieră de 8 ani ca Head of Media în cadrul uneia dintre cele mai mari companii de retail din România, Mirela și-a luat lumea în cap. La propriu. Ulterior s-a dedicat freelancingului, călătoriilor și scrisului pe blogurile personale. Cu scopul declarat de a vizita toată lumea, dar încet, de patru ani de zile îi inspiră și pe alții să își urmeze visurile și totodată să se bucure de călătorii, aducând ponturi și sfaturi practice din toate destinațiile.

Liked it? Take a second to support Mirela Leoni on Patreon!

0 comentarii la „Mănăstirea Sfântului Dionisie și satul Palaios Panteleimonas #MunteleOlimp”

1. A fost frumos de tot, aparatul… l-am dat inapoi dupa excursie, dar visez la el, este extrem de intuitiv si frumos pe deasupra, vintage :). Am avut noroc ca mi l-a imprumutat cineva, al meu se stricase, chiar la Meteora!