Pe urmele lui Caravaggio în Roma, Florența, Londra…..

Destinații Europa Italia Pictură Recomandări Roma

Caravaggio_-_La_vocazione_di_San_Matteo

Mă fascinează, așa că este un prim episod despre acest geniu misterios pentru arta căruia am făcut o adevărată pasiune și a cărui viață se oglindește în modul său de pictură: strălucire în clarobscur.

Îmi place mult pictura, arta, probabil de aceea iubesc Italia atât de mult, ai posibilitatea la fiecare pas să admiri, să visezi. Iar Caravaggio, de fapt picturile lui au fost revelația excursiei de la Roma; deși înainte mai admirasem operele lui, expunerea mare de aici și impactul real cu pânzele uriașe din Santa Maria del Popolo și San Luigi dei Francesi m-au cucerit iremediabil.

Scriind despre Caravaggio (1982), istoricul de artă André Chastel afirmă printre altele: „Arta lui Caravaggio a constituit saltul cel mai important în întreaga istorie a picturii italiene. Esența picturii sale, care nu cunoaște niciun fel de tabu, nu este atmosfera, vibrația culorilor sau farmecul formelor – toate acestea par a fi de la sine înțeles -, ci prezența reală, aproape fizică a trupurilor, a masei corpurilor și detaliilor”. Sursa: Wikipedia

Michelangelo Merisi da Caravaggio, pe scurt Cravaggio – își ia numele de la orășelul de lângă Milano, unde s-a născut (1571 – 1610). A avut o viață turbulentă, marcată de certuri, divergențe, scandaluri în cârciumi, zvonuri de homosexualitate, mă întreb dacă oare se simțea bine în cercurile dubioase în care se învârtea, era prea viciat sau era într-un carusel al suferinței din care nu putea să iasă? Primii lui ani au fost marcați de sărăcie, de ciumă, de lipsuri, inclusiv primii ani din Roma i-a petrecut într-o sărăcie cruntă. Oare nu a putut face față succesului și a avut o putrernică tendință autodistructivă, așa cum au multe staruri din ziua de azi? A murit de malarie cel mai probabil pe o plaja din Porto Ercole, așteptând iertarea de la Vatican, care a venit – CULMEA! La 13 zile după ce a trecut în neființă.

463px-Caravaggio_-_Martirio_di_San_Pietro santa popolo
Crucificarea Sfântului Petru, Roma, Sursa: Wikipedia
456px-convertirea Conversion_on_the_Way_to_Damascus-Caravaggio_(c.1600-1)cerasi capel
Convertirea Sfântului Pavel, Roma Sursa: Wikipedia

Îl ador pe Caravaggio pentru că:

– Picturile lui trăiesc, personajele ard în clarobscur, în pânză, luminează scena. Efectul acesta este extrem de puternic live. După ce simți una dintre picturile lui Caravaggio, o sa le ”simți și pe următoarele” pur și simplu în cazul lui nu este loc de confuzie!
– Toată opera lui are o dimensiune umană incredibilă, în absolut orice aspect al ei
– Este un deschizător de drumuri: nu poate fi efectiv încadrat într-un gen, a pregătit stilul baroc, a schimbat canoanele în pictură, este unic
– A inspirat și influențat mari artiști pe care de asemenea îi admir, printre care Rubens, Velazquez și Rembrandt.
– Vanitate zodiacală
– A fost un copil teribil, care a trăit viața la maxim, a făcut și greșeli, dar nu sunt de acord că ar fi fost asasin, a ucis într-adevăr un bărbat, dar în duel, duel în care și el a fost rănit grav. Duelul era la ordinea zilei în perioada respectivă, de altfel a fost practicat deși interzis la un moment dat până în secolul 20.
– Deși a fost criticat pentru lipsa tehnicii printre altele și dramatism excesiv, m-a cucerit pentru emoția vie din tablourile lui.

Caravaggio_-_La_vocazione_di_San_Matteo
Convertirea Sfântului Matei, Roma Sursa:Wikipedia
372px-The_Inspiration_of_Saint_Matthew_by_Caravaggio
Sfântul Matei și îngerul, Roma Sursa: Wikipedia
624px-Michelangelo_Caravaggio_047martiriul lui sf matei
Martiriul Sfântului Matei, Roma Sursa: Wikipedia

Ce am apucat să văd până acum:

Roma, Santa Maria del Popolo, Capela Cerasi: Crucificarea Sfântului Petru și Convertirea Sfântului Pavel ambele 1601
Roma Pia
ța Navona, Biserica San Luigi dei Francesi,Capela Contarelli: Sf. Matei cu 3 picturi imense: Sfântul Matei și îngerul, Convertirea Sfântului Matei, Martiriul Sfântului Matei (Între 1599 – 1602). Decorarea capelei Contarelli, comisionată lui Caravaggio prin influența Cardinalului del Monte, a marcat începutul triumfului lui Caravaggio, dar și a controverselor asupra lui, care l-au urmărit toată viața.
Roma, Pinacoteca Vatican Coborârea de pe cruce 1602-1603 – una dintre cele mai mari capodopere ale lui Caravaggio, starea pe care o transmite tabloul, totuși vechi de câteva sute de ani este fantastică, simți fizic suferința și emoția personajelor.

398px-Caravaggio_-_La_Deposizione_di_Cristo
Coborârea de pe cruce, Roma Sursa: Wikipedia

Roma, Galeria Borghese Bacchus bolnav 1593
Băiat cu un coș cu fructe 1593-1594
Sfântul Ieronim scriind 1606
Madona cu șarpele 1605
David cu capul lui Goliat 1609-1610, una dintre ultimele pânze realizate, un autoportret – (Goliat, cu o semnificație profundă, să fie vorba despre disprețul față de sine, sau smerenie, deoarece dorea iertarea păcatelor și a tot așteptat grațierea?)

Self-portrait_as_the_Sick_Bacchus_by_Caravaggio
Bacchus bolnav, Roma, Borghese Sursa: Wikipedia
581px-Michelangelo_Merisi_da_Caravaggio_-_Boy_with_a_Basket_of_Fruit_-_WGA04074
Băiat cu coș cu fructe, Roma, Borghese Sursa:Wikipedia
800px-Caravaggio_-_San_Gerolamo
Sfântul Ieronim scriind, Roma, Borghese Sursa: Wikipedia
palafren_borghesse
Madona cu șarpele Roma, Borghese Sursa:Wikipedia
470px-Michelangelo_Merisi_da_Caravaggio_-_David_-_WGA04195
David cu capul lui Goliat, Roma, Borghese Sursa: Wikipedia

Roma, Biserica Sant’Agostino Capela Cavaletti Madonna pelerinilor (Madonna di Loreto)1604-1606 a dat naștere unui val de nemulțumire asupra pictorului, întrucât a fost recunoscut în chipul Madonei cel al unei prostituate celebre, o blasfemie.

madonna di loreto
Madonna di Loreto Roma, Sant’Agostino Sursa: Wikipedia

Florența, Galeria Ufizzi: Bacchus 1593
Meduza pictată pe un scut 1596 – 1598
Sacrificiul lui Isac 1602

508px-Caravaggio_-_Bacco_adolescente_-_Google_Art_Project
Bacchus, Florența, Uffizi Sursa: Wikipedia
Caravaggio_-_Medusa_-_Google_Art_Project
Meduza, Florența, Uffizi Sursa: Wikipedia
The_Sacrifice_of_Isaac_by_Caravaggio Uffizi
Sacrificiul lui Isac, Florența, Uffizi Sursa: Wikipedia

Londra Galeriile Naționale Băiat mușcat de o șopârlă 1596
Cină la Emmaus, prima variantă, din1602
Salomeea cu capul lui Ioan Botezătorul 1607, mai există un tablou cu această temă, realizat câțiva ani mai târziu

416px-Caravaggio_-_Boy_Bitten_by_a_Lizard
Băiat mușcat de o șopârlă, Londra, Galeriile Naționale Sursa: Wikipedia
720px-Caravaggio_-_Cena_in_Emmaus
Cină la Emmaus, Londra, Galeriile Naționale Sursa: Wikipedia
706px-CaravaggioSalomeLondon
Salomeea cu capul lui Ioan Botezătorul, Londra, Galeriile Naționale Sursa:Wikipedia

Madrid, Palatul Regal: Salomeea cu capul lui Ioan Botezătorul 1609-1610, una dintre ultimele picturi, alături de David cu capul lui Goliat.

730px-CaravaggioSalomeMadrid
Salomeea cu capul lui Ioan Botezătorul, Madrid, Palatul Regal Sursa: Wikipedia

Particularități ale operei lui Caravaggio:

Deși în epocă fresca pe canvas era foarte larg utilizată, Caravaggio nu s-a pliat, pictând numai ulei pe canvas.
– Clarobscur: circulă demult o glumă spune că el a pus obscurul în cuvântul clarobscur
– Draperia roșie, prezentă în multe dintre operele lui, alături de clarobscur și jocul de lumini folosit pentru a zugrăvi personajele.
– Nu realiza schițe în creion, pe urmele cărora să picteze ulterior, făcea schița sumar, direct cu pensula, după care picta pur și simplu toată compoziția: scanările cu raze X au atătat acest fapt curios, care demonstrează că avea o extraordinară viziune și simț al proporțiilor.
– Este un talent înnăscut, nu și-a cultivat mult geniul prin studiu, adică studiu continuu, nu perioada de ucenicie. El picta perioade lungi frenetic, ulterior avea luni în care golănea și făcea numai belele, fiind în cele din urmă exilat din Roma.
– Abilitatea incredibilă de a picta scene religioase foarte realiste, cu mult sentiment și foarte accesibile pentru publicul larg, ca imagini din viața cotidiană, pentru care a fost și criticat de multe ori, deoarece unele personaje erau din crâșmele sordide pe care le frecventa.
Am ratat unele picturi prin călătoriile mele, așa că voi mai scrie despre acest artist fantastic când voi mai avea ocazia să îi admir picturile. Pentru că nu se pot realiza fotografii, este interzis în majoritatea galeriilor (sau dacă se pot face din cauza luminii au o calitate slabă) am ales să folosesc în acest articol poze preluate de pe Wikipedia.

Update: Azi m-am bucurat să văd articolul sccris de Brad Florescu, unde puteți vedea ruta ”Caravaggio” cu toate lourile din Europa unde puteți admira picturile marelui pictor și pe pagina de facebook Tedoo, în comentarii la articol, că sunt oameni care au făcut asta. Și articolul de față a fost menționat în articol, aici.  Se vede că nu degeaba a stârnit atâta interes: 35 000 de vizitatori într-un singur weekend!

text final

DSC07133
Îmbulzeală la San Luigi dei Francesi, Capela ContarelliDSC07141
DSC07525
Pinacoteca Vatican Coborârea de pe cruce

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *