Ce să facem să vină turiștii în România? Subiectul mă preocupă major, câteva răspunsuri la Incoming Romania Travel Forum, ediția de toamnă

Evenimente

DSC_7361

Am așteptat cu nerăbdare evenimentul desfășurat la Complexul Elisabeta, organizat de InfoTravelRomania.ro și Innovation Travel pe 25 septembrie. Călătorind am ajuns la câteva concluzii și eram curioasă să învăț mai multe, mai ales că doresc să promovez turismul în România, atât aici cât și pe blogul în limba engleză și mai ales să conving pe cât mai mulți să ne viziteze, să le arăt ce frumos este la noi și să vadă cum suntem cu adevărat.

 Bucuria mea cea mai mare este că la Forum am obținut câteva confirmări, lucruri la care mă gândisem sau le aveam în plan, care îmi confirmă că sunt pe drumul cel bun. Am aflat și multe informații pe care nu le cunoșteam, unele care m-au frustrat – detaliez mai jos, este vorba de autosabotaj, de legi sau prevederi legale care pun o barieră turismului dar și multe informații utile și mai ales multe mesaje pozitive. Este un bun punct de plecare.

Incoming Romania Travel

Incoming – numărul de turiști străini care vizitează România. Câți au fost la nivelul anului 2013? 1 800 000 din care 1 400 000 turism de business. Turiștii străini reprezintă numai 18% din totalul de turiști în România, spre deosebire de vecinii Bulgari, care beneficiază de 67 %. Contează hotelurile, dar mai tare în dezvoltarea turismului contează facilitățile de natură fiscală sau cele de obținere a vizelor.

De ce este atât de important incomingul?

Aduce bani în țară, bani, ajută la dezvoltarea ei.  S-a discutat că important este să vină turiștii, că se vor dezvolta și străzile și restul, aceștia vor aduce cu ei pasul înainte pe care îl dorim.

Un turist aduce bani, nu numai în cazare și bilet de avion, program ci și intrări la obiective, restaurante, baruri, suveniruri, transport și multe altele. Sunt bani aduși în țară, valoare creată, așa că trebuie să ne intereseze pe toți acest aspect, subliniat de Dl. Simon Giurcă, directorul Biroului pentru promovare și informare turistică al României la Viena. Aportul turismului la PIB, din prezentarea Dânsului:
Populația ocupată în turism
Efecte economice:
Directe (cazare, masa, etc.)
Indirecte:
– Investiții/ Construcții unități turistice (cazare, agreement, gastronomie, clinici, partii, etc.)
– Transport (avion, retea tren, autobuze, local)
– Instituții culturale (muzee, arta, spectacole, etc.
– Agrement și timp liber
– Comerț, servicii și altele

Toată lumea la forum a fost de acord cu următoarele:

– Avem o țară minunată
– Nu infrastructura ține turiștii deoparte
– Trebuie să ne folosim de brandul Dracula, precum și de alte simboluri puternice. Dacă vă amintiți am scris despre a folosi brandul Dracula, primul promotor sufletist al acestui concept pe care l-am auzit public a fost un străin care a spus că vrea să fie Director de Marketing România.
Se pare că da și la noi se văd lucrurile acestea, nu suntem orbi, întrebarea mea este: de ce nu se întâmplă aceste lucruri evidente? De ce nu se face nimic? Un parc tematic, așa cum a menționat Domnul Simion Giurcă, directorul Biroului de Promovare Turistică a României la Viena ar fi un bun punct de plecare. Deși cred că mai degrabă va veni ca o inițiativă privată. Nu ar fi exclus ca un străin de aceste meleaguri să o implementeze :).
– Nu mai avem bani pentru evenimente cu jurnaliști și cu bloggeri străini etc, ceea ce este cea mai ușoară formă de promovare.
– Multe zone ale țării fac diferite evenimente, dar trebuie o autoritate centrală puternică care să gestioneze, ne trebuie bani pentru pliante, pentru websiteuri actualizate aș adăuga că mai ales pentru hărți, gratuite, în fiecare oraș, regiune, este primul lucru cerut de un turist.
– Avem prea puține avioane, nu avem curse charter care să aducă turiști în România
– TVA-ul mult prea mare în turism, ceea ce nu au alte state europene, taxe care se regăsesc în prețul final, de care apropos ne văităm peste tot că ar fi prea mare.
– Ar fi utile primele pentru agenții, cu siguranță ar stimula incomingul.

Mi-au plăcut toate prezentările, am răsfoit cu plăcere broșura editată de Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Pravova, în limba engleză, este o realizare și foarte bine structurată. Nu voi vorbi despre toate prezentările, trec în revistă câteva:

Alin Burcea, Paralela45 și ANAT (Cum se poate face incoming pe litoral):

Mi-a plăcut să îl ascult, cunoaște bineînțeles industria ca pe propriul buzunar și a vorbit detașat, ideile servite ca să spun așa, ușor de asimilat așa că am reținut cam tot. Prezentarea este foarte interesantă în ansamblu, o puteți vizualiza pe websiteul evenimentului.
Am înțeles cam cum ne sabotăm singuri, turismul nu este o excepție, dar cumva aici lucrurile sunt mai clare, nu prea se pot ascunde în spatele multor artificii, ca în alte industrii, spilcuiesc:

În China, TVA-ul e ZERO la turism. La noi 24%. Cum să stimulezi agentul să aducă turiști străini? Până când nu vom găsi o soluție să stimulăm cele 20 de agenții care fac acest incoming nu vom avea mari rezultate = primele de turism despre care discutam mai sus.
Prețurile sunt în concordanță cu brandul. România, fără brand, trebuie să fie ieftină.
Nu primim turiști din țările din est pentru că au nevoie de asigurare de repatriere.
Tot dânsul a vorbit despre fenomenul social pe care îl reprezintă clubbingul, care trebuie să se regăsească în mixul de promovare a României. A dat exemple ale câtorva țări și în comparație cu Riviera Franceză sau Mykonos, stăm excelent: cluburi de o calitate ridicată și prețuri mici. Cu acest aspect, clubbingul sunt de acord, mereu menționez străinilor cu care vin în contact acest aspect și fac niște ochi când le arăt poze cu ce avem aici….. Nici nu le-ar trece prin cap că România poate fi așa.

Christian Macedonschi. APDT Brașov:

A vorbit despre succesul Oktoberfest, care atrage din ce în ce mai mulți turiști, atât români cât și străini la Brașov, 40 000 din totalul de 260 000 de vizitatori pe perioada de desfășurare de 11 zile.
Da, avem nevoie de mai multe evenimente, dacă sunt de succes cu atât mai bine :), turiștii vin pentru natură, pentru castele, dar se bucură să vadă o animație, că este festival, că este un concert stradal AD-HOC, le înseninează vacanța, experiența este mai frumoasă și vor transmite o imagine plăcută mai departe.

DSC_7367
Dracula de la Oktoberfest

Cristi Pitulice, Edelweiss Travel, IMEX Wines

Mi-a plăcut să îl ascult iar pe Cristi, care scrie și vorbește foarte frumos despre vinuri și mai ales organizează tururi de vizitare a Cramelor din România, cu succes. Ce am înțeles că există progres și aici, sunt mari producători care investesc și în acest segment, deschid crame, oferă chiar și facilități de cazare. Am fost și eu la câteva crame, am avut delegații dus-întors în aceeași zi cu firma și colegi străini, care au fost 100% încântați și au și cumpărat multe vinuri pentru acasă. Mi-ar place pentru acest turism de business să fie o cramă şi mai aproape de Bucureşti, sau să se poată face degustări de vinuri româneşti cu somelier într-o locaţie în oraş nu numai la wine baruri.

Adrian Voican, președintele APDT Prahova și Bibi Touring

Și dânsul a amintit vecinii, cu TVA 9% la turism, uf.
Tot de la dânsul am auzit informaţia cu situaţia turismului din Spania: 46 de milioane de locuitori, 64 milioane de turişti străini. A susţinut ideea că ţinta noastră ar trebui să fie 20 de milioane de turiști, pentru a înainta, nu 2 milioane. Nu acum, dar în câțiva ani. Cu asta sunt de acord, standarde scăzute, rezultate scăzute.
Fără infotripuri (presă și agenții de turism) nu vorbim de promovare!
Dânsul ar opta pentru alte valori, pentru Ceaușescu decât Dracula. Îl prefer pe Dracula, deși nu trebuie să se anuleze unul pe altul. Ceaușescu și toată perioada lui a fost un regres, ceva întunecat, așa privesc, Dracula măcar a devenit romantic, oamenii caută poveste, visare. Sigur sunt și nostalgici după comunism, sau curioși, realiști cum doriți să le spuneți, am putea avea muzee care să explice istoria comunistă, nu în cadrul Palatuluin Parlamentului, ceva separat, ar fi oportun, dar nu cred că de aici vor veni masele, dar nici nu trebuie să lipsească. Părere personală. Dar poate fi exploatat şi acest reper.

Arnold Klingeis – director Ice Hotel Bâlea

Pe cine nu fascinează acest hotel! Mă bucur că avem și la noi așa ceva.
A vorbit de promovare, despre faptul că nu este totul să avem cu ce ci și să promovăm. Nu este suficient să avem o resursă naturală, este necesară viziunea și ceva efort: deoarece nu este simplu să se ajungă la Bâlea Lac, au creat un program, astfel încât orice turist care ajunge în România pentru această destinație petrece cel puțin 4-5 zile în țară. Programul începe de la orașul unde ajunge: de exemplu dacă este București turistul petrece o noapte în Centrul Vechi, după Sinaia, Brașov, Sibiu, Bâlea, București.

Că vorbim de promovare….

Gabriel Arsene– jurnalist de turism

A vorbit depre târgurile internaționale la care avem și noi ca țară un stand. A vorbit frumos, concluzia este că la târguri mergem ca să mergem, adică să se plimbe unii. România, spre deosebire de alte țări, nu organizează conferințe de presă pentru jurnaliști, alte evenimente conexe târgului, dacă organizează o seară românească aceasta nu apare în programul evenimentului și nimeni nu știe de ea și dacă din greșeală apare un ziarist străin, i se cere invitația, brrrrr. Adică ceva gen: ce cauți pe aici?

Deci la Forum am înțeles ce ar putea – CHIAR UȘOR să se facă de către stat, ce ar putea alții, dar ce putem face noi, fiecare dintre noi? Cristina Pătrașcu, ghid turism, a pus punctul pe i chiar la final:
– să nu ne fie rușine când spunem că suntem români ci să o facem cu capul sus tare și ca și cum ar fi cea mai tare chestie, așa fac oameni din țări mult mai de nedorit decât a noastră – m-am bucurat să aud la Cristina este unul dintre lucrurile la care mă gândesc și eu des.
– Să nu ne mai denigrăm singuri, aducând în față ce este urât: toți au urâtul lor. Tot Cristina a dat câteva exemple adică de ce să spunem da este frumos palatul dar uite acolo puțină mizerie și altele gen.

M-am simțit bine per total la eveniment, ca peștele în apă, turismul a fost cu mine toată viața, am copilărit în hotele, unde lucra mama și mereu am avut prieteni din copii ghizilor, turiști, alți angajați. Îmi amintesc cât de multe autocare cu turiști străini veneau înainte pe litoral, ce ghizi erau, ce delegați, câte agenții mari: Transtour, Maxitour, AB Tour și multe altele aveau birou permanent în hotel. Și făceau programe, organizau serate, mama mă lua cu ea peste tot, dacă mergea la un eveniment, la o masă organizată. Era frumos, lumea se simțea bine. Sper să revăd acele vremuri, schimbate sigur, dar să vină autocarele….. Pentru turism de masă trebuie însă să fim pregătiți. Ce este important că sunt atâția care doresc să schimbe lucrurile în bine și de aici pornește totul.

Florin Arjocu a făcut live blogging așa că cei interesați de subiect

Să vină turiștii!

DSC_7380
Cu Nicky Predescu, calatorsauturist .ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *