Expunere în Social Media sau/și trafic pe blog ?

Uncategorized

Social Media sau blogging? Sau ambele? O confuzie foarte des întâlnită este aceea că mulți nu reușesc să facă distincția dintre Social Media și Blog.  Uitându-mă pe câteva platforme din străinătate care conectează Influenceri cu branduri, am realizat că acolo nu se vorbește despre bloggeri. Se vorbește numai despre Influenceri. Și despre ” digital creators”. Și despre canale de comunicare.

Acest articol este pentru cei care doresc să cunoască mai multe despre Social media și despre blogging, fie că sunt implicați sau nu în vreuna dintre ele. Resurse utile și pentru bloggerii aflați la început de drum, mai ales dacă sunt din domeniul călătoriilor.

Desigur, prima oară am auzit termenul de Influencer a fost la una dintre conferințele de Social Media chiar de la noi din țară. S-au publicat rapoarte, care analizează bine categoriile de influenceri. În online aceștia sunt: vedete, bloggeri, vloggeri, instagrammeri, alții care influențează pe FaceBook. Sau pe Linked In, sau pe Twitter. Și multe altele.

Mi-am propus ca în articolul de azi să trec în vedere cum și de unde vin cititorii pe un blog, cum reușește o pagină de Facebook să câștige fani și audiență și care este relația dintre ele.

  • De ce canalele de comunicare din Social Media* și blogurile trebuie luate în considerare în mod separat?
  • Acest articol nu este despre cum influențează un mediu sau altul. Există mulți influenceri care se concentrează numai pe Social Media, sau pe un anume canal de Social Media și fac lucruri extraordinare.
  • Nu este nici despre faptul că ori ai succes într-un mediu ori în altul. Sunt multiple cazuri de influenceri* care au succes atât în Social Media cât și în blogging.
  • Este un articol pentru a arăta cum trebuie să le abordezi.

Legendă*:

Canale de comunicare Social Media: Facebook, Instagram, Linked In (cele mai utilizate la noi).
Like: Câți oameni au dat Like la postarea ta. Toată lumea știe ce înseamnă like. Pentru majoritatea utilizatorilor Facebookului este singurul indicator al succesului. Lângă numărul de comentarii și/sau resistribuiri, adică share-uri.
Reach: Unul dintre indicatorii de performanță, KPI (Key Performance Indicators) din Facebook.
Reach = la câți oameni a ajuns postarea ta. Aici sunt incluși și cei care s-au uitat câteva secunde la postarea ta și cei cărora li s-a arătat pentru o fracțiune de secundă. Teoretic, cu cât reachul este mai mare, cu atât mai mare este șansa ca postarea ta să genereze mai multe interacțiuni (like-uri, share-uri, comentarii și clickuri pe link). De aceea este importantă  distribuirea unui articol în multe grupuri: crește uneori enorm reachul. Aici ajungem la alt indicator care ne intereseză:
Click per link: câți din cei care au văzut postarea ta au dat și click pe articolul respectiv, pentru a citi informația pe site. Nu există o legătură între câte likeuri adună un articol distribuit și câte clickuri către articol. 
Trafic pe blog: câți cititori au intrat pe un blog.

Legenda este necesară: nu scriu acest articol pentru cei care cunosc foarte bine Social Media, ci mai ales pentru cei care nu cunosc atât de bine acest fenomen, chiar dacă sunt utilizatori.

De de expunerea din Social Media ≠ Trafic pe blog

1. de unde vin cititorii pe blog

Sunt trei moduri principale în care cititorii intră pe un blog:

  • Direct, cei care care urmăresc blogul. Mulți cititori primesc notificări ale tuturor articolelor, pe mail, după ce s-au abonat. Și le citesc pe cele care le trezesc interesul. Și eu am bloguri și siteuri preferate, pe care intru zilnic. Nici nu le urmăresc paginile de Social Media, deși unora le-am dat like, dar intru direct, mai ales când vreau să fac o pauză de lucru și pe unele dimineața.
  • Căutând o anume informație, traficul generat de Google. Pentru a avea trafic din Google este o altă poveste, cu SEO, cu vechimea blogului, cu frecvența postărilor.
  • Dând click la o postare din Social Media, din Facebook de cele mai multe ori.
  • Altele: primește linkul pe mail, sau prin prin mesaj direct etc. La altele intră și traficul generat de alți bloggeri, prin distribuirea postărilor tale, sau dacă te pun în blog list. În funcție de ce trafic are bloggerul care îți distribuie postările și ce credibilitate, va crește și traficul generat de acesta pe blogul tău.

Sunt necesari cel puțin doi-trei ani de lucru susținut, cu multe articole pe săptămână, pentru ca un blog să aibă mulți cititori constanți și pentru a avea trafic din google (care are nevoie de ani pentru a indexa bine un site). Și de multă disciplină. Nu ai voie să faci pauze de postare, de două sau trei săptămâni de exemplu, pierzi mult de tot ceea ce ai construit în ani poate. Facebook: ajută, aduce trafic mult, dar fiecare domeniu are specificul lui.

Travel și traficul:

În travel, Google este principalul generator de trafic. Nu la bloggerii cu trafic mic, sau la început de drum, dar peste un anumit prag da –  să spunem 10-12.000 cititori unici pe lună. Dar cu cât traficul este mai mare, cu atât ponderea traficului din Google este mai mare, chiar peste 70-80%. Pentru că oamenii când vor să plece undeva, sau își fac planuri, vor să se documenteze.

Traficul direct este și el important: mulți cititori urmăresc constant anumite bloguri, sau le verifică atunci când au nevoie de o informație.

Facebook: generează mult trafic când este o promoție, sau este un articol deosebit de interesant, sau de util. Articolele de tipul ce am făcut eu în nu știu ce loc, sau cât de frumos este undeva nu generează atât de multe citiri, în comparație, deși pot avea un număr record de aprecieri, dacă fotografia este frumoasă. Dar acestea sunt articolele care cresc în timp, din indexarea google. Acestea îți aduc cititorii fideli. Acestea îți spun povestea.

Fiecare domeniu are însă specificul lui: la fiecare ponderea este alta. Dar nu există blog de top din punct de vedere al traficului care să nu posteze des și constant, cel puțin nu la noi în țară. Nu din câte știu eu, în acest moment.

2. Cum ajunge o pagina de Facebook să aibă expunere

  1. Există mult interes legat de persoana care are pagina de Facebook.
  2. Se alocă buget: altfel nu prea crești traficul repede, decât dacă ești foarte foarte faimos. Toată lumea alocă buget pe pagina de Facebook. Unii mai mult. Unii mai puțin. Există, desigur și oameni care nu fac asta. Dar oricine gândește business alocă buget. Cu cât mai mult, cu atât mai mari sunt așteptările legate de la acea pagină. Așa că este clar că un blog cu trafic foarte mare, dar care nu alocă buget nu va ajunge  la numărul de fani și likeuri ale unuia chiar nou, dar care alocă buget consistent. În câteva luni, un blog nou poate ajunge la mii de fani, dacă promovează pagina intensiv. Și multe postări. Toți cei care gândesc business într-un fel sau altul fac acest lucru, în ziua de azi Facebook tăind mult din reachul paginilor.
  3. Postezi conținut de calitate: postezi poze frumoase, atrăgătoare, videouri interesante, motivezi, povestești despre lucruri interesante sau intrigante. Nu există o rețetă unică, dar ori distrezi oamenii, ori faci ceva frumos, ori îi inspiri, ori ai ceva interesant sau util de spus, mereu. Acolo. Pe FaceBook.
  4. Cunoști platforma și cum să o utilizezi. Nu doar cum să postezi o fotografie, sau un video, ci și când, cum, unde.
  5. Desigur, de la cititorii de pe blog – mai ales dacă pui căsuța Facebook vizibil în blog.
  6. Prieteni, cunoștințe.
  7. Există desigur și moduri frauduloase, dar acestea nu sunt recomandate, mai ales pentru cineva care pune preț mare pe credibilitate așa cum sunt Influencerii.

    3. ÎN SOCIAL MEDIA O POȚI LUA PE SCURTĂTURĂ ÎN BLOGGING NU

    Atât pentru un blog cu mulți cititori, cât și pentru o pagină de Facebook cu multă expunere este nevoie de muncă și de dedicare. Dar expunerea în Social Media se poate și cumpăraNu cu totul: degeaba aloci buget dacă ai conținut slab: nu vei avea rezultate. Mai mult, în Social Media nu prea mai poți să crești fără să aloci buget, în cazul în care nu ești o persoană foarte faimoasă: sunt atâtea pagini frumoase, atâtea branduri care alocă buget pe Facebook, încât dacă vrei expunere și mai ales să crești, trebuie să promovezi pagina și postările, cel puțin la început.

    Nu este deloc un lucru rău să îți promovezi pagina pe Facebook, dimpotrivă. Promovând pagina o aduci în atenția unor oameni, care pot să o placă și să dea like. Sau nu, este alegerea lor. Este o modalitate de a ajunge la oameni. Acum câțiva ani, se creștea foarte ușor organic, dar cu cât trece timul cu cât devine din ce în ce mai dificil. La un moment dat va fi imposibil, probabil.

    Promovarea conținutului: promovând o postare aduci articolul tău în atenția mai multor oameni, care potențial pot să îl și citească. Însă nici măcar promovarea unei postări sau obținerea a sute de likeuri nu garantează că oamenii au dat și click la postarea ta, să citească articolul.

    Și blogurile pot fi crescute cu fonduri: am văzut articole de bloguri promovate pe siteuri de mare trafic, există google ads și altele. Dar această publicitate costă cu mult mai mult decât cea de pe Facebook și de aceea este foarte rar folosită de către bloggeri.

    Faptul că pe Facebook cu un buget relativ accesibil poți crește foarte mult repede, face ca o pagină de Facebook să poată ajunge la o mare expunere chiar și în șase luniLa bloguri traficul nu se construiește atât de rapid, este nevoie de ani. Aveți răbdare.

    4.Cum ganerează Facebook-ul trafic pe blog

    1. Un subiect ”fierbinte” poate genera foarte mult trafic pe blog și multă interacțiune, comentarii, likeuri. Acțiune imediată.

    2. Un subiect util, dar nu intereseul zilei, sau bombastic, sau foarte sentimental etc poate avea foarte puțină interacțiune în Social Media dar multe clickuri pe post, multe citiri pe blog. Chiar din FaceBook. În travel, în timp ce postările cu locuri frumoase adună multe likeuri, cele cu promoții diverse adună puține în comparație, dar au multe citiri pe blog.

    NU ÎNTOTDEAUNA NUMĂRUL MARE DE LIKEURI ȘI DE COMENTARII ÎNSEAMNĂ CĂ ARTICOLUL A FOST ȘI CITIT DE X* ATÂȚIA OAMENI

    3. Un subiect cu o poză frumoasă poate genera multe likeuri dar puțin trafic pe blog. În sfârșit, un subiect care nu este interesant într-un moment, poate crește în căutări, poate aduce mulți cititori pe blog, din căutările goole. Iar în timp, poate să ajungă la un număr impresionant de citiri, chiar dacă la momentul publicării a avut puțină interacțiune.

    Însă această creștere ulterioară nu are nicio legătură cu Facebookul, ci doar cu cititorii care vin pe blog dacă stau să caute anumite informații și cu câți cititori vin din motoarele de căutare, respectiv din Google. Aici contează vechimea blogului, autoritatea domeniului, autoritatea paginii, optimizarea pentru motoarele de căutare. Adică DA; PA, SEO.

5. Relația Facebook si clicurile de la un articol

Pe Facebook de multe ori dai like dacă ceva este frumos, drăguț, interesant. Nu te interesează neapărat să citești și articolul. Uneori, sunt similare, dar în general, nu!
Pe Facebook poți promova postările și aduna sute de likeuri dacă ai o poză frumoasă. Sau dacă distribui în suficiente grupuri. Dar chiar dacă ai sute de like-uri tot nu înseamnă că ai avut mii de citiri pe blog. De multe ori nici măcar sute.

Totuși, reachul contează: adică indiferent de traficul de pe blog, faptul că „x” oameni au văzut postarea ta este important, este expunere. Însă, dacă postarea conține un link către articol și nu ai dat și click nu te interesează cu adevărat să afli mai multe.

Pe blog, sau orice site, intri de pe Facebook numai dacă chiar te interesează să citești ceva, sau dacă este un subiect este senzațional.
Pot fi și excepții, dar fii sincer: gândește-te cum procedezi tu. Cum faci tu?

Câte articole citești din Social Media și câte like-uri dai pe zi? Câte site-uri sau bloguri accesezi direct?

ȘI FACEBOOK-UL INFLUENȚEAZĂ

EXACT. Dar una nu este similară cu alta

Influențează FaceBook-ul decizia de cumpărare? Cu siguranță, da. Precum spuneam la început, nu doresc să măsor aici acest indicator, cât de mult influențează fiecare mediu.

Facebook-ul este un canal de comunicare care te poate ajuta să crești traficul de pe blog, dar la fel de bine poți avea un mare trafic pe blog și fără să fii activ pe Facebook

Totodată, fiecare nișă are specificul ei. De aceea este nevoie să fie oameni bine pregătiți în companii, în agenții, să se investească în dezvoltarea lor. Să dobândească cunoștințe și totodată să aibă timp să descopere care sunt influencerii potriviți în funcție de activitatea companiei, de targetare, de obiective. Cu cât de mult se investește în oamenii din Online și Social Media cu atât compania va avea rezultate mai bune.

Bloggerilor la început de drum le recomand să învețe cât mai mult, să se documenteze, să fie prezenți în cât mai multe locuri. Eu voi participa în toamna aceasta la două evenimente, pe care vi le recomand și vouă:

Webstock 2016: pe 30 Septembrie la Marriott, organizat de Evensys – pentru bloggeri și oameni din Online și Social Media .

Superblog – competiție creativă pentru bloggeri, aflată la cea de-a 13-a ediție, unde voi juriza. Sunt atașată de această competiție deoarece paricipând ca sponsor mi-a venit ideea și mi s-a deschis apetitul să îmi fac și eu blog. Am și dovezi. 

Acesta este primul articol dintr-o serie care nu știu cât de lungă va fi. Vor fi și articole dedicate bloggerilor și despre comunicare, poate chiar și despre comunicare de criză. Cum am scris în articolul prin care am anunțat că blogul meu ExTraViTa a împlinit trei ani, scriu aici acele lucruri care îmi trezesc interesul dar care nu își au locul acolo. Lucruri pe care le-am învățat de când am trecut de partea cealaltă a baricadei: de la om din corporate la blogger și freelancer. Îmi propun ca aceste articole să poată fi înțelese cu ușurință de către oricine, indiferent de gradul de cunoștințe în domeniu.

Însă cum am încă două proiecte online, probabil că voi scrie destul de rar aici. Dacă doriți să fiți la curent cu aceste articole, abonați-vă la blog cu adresa de mail.

1 thought on “Expunere în Social Media sau/și trafic pe blog ?

  1. Forte bine punctat in toate aspectele! Eu nu am un blog „mare” si nu cred ca voi avea vreodata pentru ca nu pot aloca timpul necesar, chiar e foarte mult de munca!
    Am avut zile cand am uitat de ce am inceput sa scriu si am avut blocaje si simteam ca pierd o cursa…
    Dar blogul acesta este pentru mine in primul rand! Si despre pasiunea mea de a calatorii! Si sper sa nu mai uit asta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *