miercuri, decembrie 04, 2024

Legendarul tren de noapte care a funcționat aproape un secol s-a întors pe șine după ce fusese suspendat timp de patru ani, ca parte a unei acțiuni guvernamentale franceze de a reînvia călătoriile cu trenul de noapte. Biletele costă de la 19 euro/sens și trenul de noapte Paris Nisa este deja operațional.

De altfel, Franța a anunțat că va suspenda călătoriile cu avionul pe rute interne care pot fi parcurse cu trenul în mai puțin de două ore și jumătate. Printre rutele afectate au fost cele din Paris spre Nantes, Bordeaux, Lyon. Inițial Franța dorea să elimine toate rutele interne pe care se poate călători cu trenul, însă vedem că tot se fac pași în această direcție, făcând și călătoriile lungi accesibile.

Premierul Franței, Jean Castex s-a aflat printre primii pasageri ai trenului de noapte Paris-Nisa. Călătoria durează 12 ore, având șase opriri de-a lungul Rivierei

Reabilitarea acestei rute de noapte, care învinsese Orient Expressul în ”glamour” în perioada de glorie a călătoriilor feroviare europene la începutul anilor 1900 marchează un punct de cotitură în țara care a fost pionierul călătoriei feroviare de mare viteză.

Trenul de noapte va circula zilnic între Paris și Nisa în ambele direcții. Călătoria durează de două ori mai mult decât cu trenurile de mare viteză TGV, pe ruta de 1.088 de kilometri.

Însă biletele TGV Paris-Nisa costă în general peste 100 euro pentru un singur sens.

Trenul de noapte Paris – Nisa: prețuri de la 19 euro

Trenul de noapte, care oferă un loc la cușetă începând cu prețul de 29 euro, își propune să facă călătoria feroviară accesibilă pentru toți. În afară de cușetele standard mai sunt disponibile bilete pentru locuri în scaune care se înclină (19 euro) și cușete în cabinele de clasa I, la 39 de euro.

Călătorii care rezervă un loc la cușetă primesc și un kit de călătorie:

– o sticlă cu apă
– o mască și dopuri pentru urechi
– șervețele uscate și umede
– o pastă de dinți masticabilă

Aici, pe siteul SNCF, puteți rezerva bilete pe ruta Paris – Nisa (sau spre una dintre localitățile în care trenul are stații) și puteți afla mai multe informații despre acest proiect.

Trenul Paris-Nisa fusese întrerupt în urmă cu patru ani din motive de costuri.

Însă acum Franța se luptă să-și reducă emisiile de carbon. Trenurile de noapte sunt mai ecologice decât mașinile sau avioanele.

Trenul Albastru, numit după vagoanele sale de dormit albastre cu garnitură de aur, a fost lansat în 1886

Destinația principală a fost orașul Nisa, o bântuită favorită a călătorilor bogați americani și britanici, care au fost tratați cu mese cu cu cinci feluri de mâncare, pregătite de maeștri bucătari. Vagoanele de dormit aveau panouri de stejar și călătorii aveau un însoțitor personal, valet.

În anii 1930, au fost adăugate vagoane de clasa a doua și a treia pentru călătorii francezi din clasa muncitoare care începuseră să aibă și ei primele vacanțe.

Și călătorii de azi afirmă că deși trenul de noapte este mai lent, călătoria are un farmec aparte, spre deosebire de călătoriile cu trenurile TGV. Însă cum era acest tren la începuturi.

Pe măsură ce aviația s-a dezvoltat, trenurile de noapte au pierdut factorul ”glam”

Pe măsură ce avioanele au început să parcurgă ruta Paris-Nisa, iar luxoasele vagoane de dormit au fost schimbate cu cușete de șase paturi, trenul și-a pierdut din farmecul de altă dată. Însă nu și din utilitate.

Citând costurile ridicate de întreținere a serviciului, guvernul a anulat în 2017 trenurile de noapte pe toate rutele pe care pasagerii aveau alte alternative, lăsând doar două – între Paris și Briancon în Alpi și Cerbere în Pirinei.

Dorința de a reduce emisiile de carbon inversează trendul

Dar anul trecut, administrația președintelui Emmanuel Macron a schimbat schimbarea, anunțând planuri de reînviere a trenurilor nocturne ca parte a unui program de investiții în sectorul feroviar de 5,3 miliarde de euro.

Primele bilete pentru călătoria dintre Paris și Nisa au fost epuizate în timp record.

Călătoria lentă cu trenul: de viitor în Europa

În Europa, călătoriile de noapte sunt din nou la modă, în special în Austria, unde operatorul feroviar de stat OeBB a început demersurile și pentru a oferi din ce în ce mai multe călătorii internaționale.

Acum este posibil să urci într-un tren la Viena și să te trezești la Amsterdam, Bruxelles sau Roma.

Suedia este o altă țară în care călătoriile de noapte cu trenul sunt promovate. Țara are conceptul flygskam (rușinea zborului) susținut de activista Greta Thunberg, care călătorește în principal cu trenurile de noapte către conferințele unde este prezentă.

Ministrul francez al Transporturilor, Jean-Baptiste Djebbari, a declarat în ianuarie că speră ca trenurile nocturne să circule pe zeci de rute până în 2030. Legătura Paris-Nisa  va fi urmată la finalul anului 2021 de ruta dintre Paris și Tarbes – sud-vestul Franței, în apropiere de granița cu Spania și de cea între Paris și Viena.

Franța își propune totodată să aibă trenuri peste noapte care circulă între capitalele regionale și alte orașe europene.

Pentru a limita transmiterea virusului, cușetele din trenul de noapte Paris-Nisa sunt limitate în prezent la patru persoane într-un compartiment.

Sursa: France 24