2016: cel mai sigur an al aviației. De ce este mai sigur să fii în aer decât acasă, în pat

2016 a demonstrat încă o dată de ce avionul este cel mai sigur mijloc de transport din lume. De departe. 2016 a fost un an record din punct de vedere a numărului scăzut de victime ca urmare a accidentelor aviatice și vreau să vă demonstrez în articolul de mai jos că anxietatea (dacă o aveți) este inutilă. Statistic, este de patru ori mai probabil ca cineva să își piardă viața lovit de fulger decât într-un accident aviatic.

Iar dacă luăm în considerare accidentele rutiere din România, să vedem: peste 1800 de morți în 2015, 1014. Doar la noi pe străzi. Și zeci de mii de răniți. Iar la nivel mondial, în 2016: 271 pierderi de vieți, în condițiile în care zilnic, sunt între 78,792 și 88,101 de zboruri comerciale de pasageri. Peste 8 milioane de pasageri, zilnic. 

Și atunci de unde teama uriașă a multora față de călătoria cu avionul?

Răspunsul este simplu: agitația produsă în mass media de fiecare accident. Acoperirea în știri TV, reviste, onlie. Când se întâmplă un accident aviatic, duduie internetul și orice mijloc mass-media. Ceea ce înseamnă că orice incident este perceput de către fiecare dintre noi la o intensitate uriașă. Nu același lucru se întâmplă, însă, cu alt fel de accidente.

Haideți să vedem câteva statistici:

Accidente aviatice soldate cu victime umane: la nivel global în 2016:

În toată lumea în 2016 au existat cinci accidente aviatice a unor zboruri comerciale, soldate cu victime umane, din care:

Încercarea de deturnare a unui avion din Somalia s-a soldat cu o singură victimă umană: atentatorul care a încercat să deturneze o bombă.

Avionul Emirates care s-a prăbușit la aterizare în Dubai: a murit un pompier în vâlvătaie.

Deci din două din cinci accidente soldate cu victime umane, nu și-a pierdut viața niciun pasager și  niciun membru al echipajului (atentatorul nu îl punem la socoteală).

271 de victime rezultate, șapte accidente fatale. 64 de avioane au fost implicate în accidente fără ca cineva să își piardă viața. În toată lumea un an întreg!

Adrian Young, Senior Aviation Consultant pentru To70, firma internațională de consultanță în aviație cu sediul la Haga a declarat: ”Deși oriece accident este deja prea mult, vom argumenta că asemenea rate foarte scăzute ale accidentelor demonstrează încă o dată eficiența standardelor de securitate în atenuarea incidentelor de orice fel”.

”Supraviețuirea tuturor pasagerilor și a echipajului aflați la bordul avionului Emirates este o dovadă a excelenței standardelor de construire a aeronavelor, a echipajului și a pompierilor”.

Cel mai tragic accident din 2016 a fost cel care a implicat o aeronavă LaMia care a rămas fără combustibil în apropierea orașului columbian Medellin pe data de 28 noiembrie. Aproape toți membrii echipei de fotbal braziliene Chapecoense s-au regăsit printre cele 71 de victime.

Dl Young a declarat, referitor la acest accident “Epuizarea combustibilului care a dus la prăbușirea avionului La Mia 2933, deși tragic, nu justifică o nouă reglementare, deoarece cauza pare să fie o greșeală deliberată a operatorului și a echipajului”.

Al doilea cel mai grav accident, din punct de vedere a numărului victimelor umane este cel care a implicat aeronava egipteană Airbus A320, care s-a prăbușit în marea Mediterană pe data de 19 mai. S-au regăsit urme de explozibil pe corpurile victimelor zborului 804 de la Paris la Cairo. Asemea evenimente, a declarat Dl Young, reprezintă ” un caz care impune o schimbare în vedere îmbunătățirii eforturilor de la securitatea avioanelor la securitatea aeroporturilor”.

Accidente aviatice din 2014 și 2015:

2015: 471 de oameni și-au pierdut viața în 4 accidente, inclusiv zborul Metrojet de la Sharm el Sheikh către Saint Petersburg, Rusia, soldat cu 224 de morți și zborul Germanwings de la Barcelona la Duesseldorf, al cărui prim ofițer, Andreas Lubitz, a ucis 150 de oameni care se aflau la bordul aeronavei Airbus A 320, în Alpii francezi.

În anul 2014 864 de oameni au murit în accidente aviatice. Numărul este atât de mare din cauza celor două incidente în care au fost implicate avioanele companiei Malaysia Airlines: MH370, a cărui soartă este necunoscută încă  (239 victime) și MH17 (298), care a fost doborât de rachete deasupra Ucrainei.

2016-accidente-aviatice-2016-independent-uk

Sursa: Independent UK aici

România

Vieți perdute în acceidente aviatice: 0 de când mă știu. Mai mult, sunt foarte curioasă câți oameni și-au pierdut viața în acciente aviatice petrecute în zboruri în-către România în toate timpurile (exceptând războiul). Personal, nu am în memorie niciun zbor comercial soldat cu victime, în afară de cel de la Balotești, din 1995, care a implicat un Airbuss Tarom și în care și-au pierdut viața 60 de persoane, cel mai grav accident aviatic din toată istoria României.* Toate celelalte despre care știu au fost non comerciale, private, inclusiv zborul umanitar care a fost cauzat de către pilotul Adrian Iovan, în care, în mod regretabil și-au pierdut viața 2 persoane. Dar nu a fost zbor comercial de pasageri.

*Am mai aflat despre un accident despre care nu pra s-a vorbit, dar am primit informația de la voi, mulțumesc! În 1995 un avion YR-AMR s-a prăbușit la decolarea de la Verona. Avionul, închiriat de Banat Air de la Romavia, trebuia să zboare de la Verona la Timișoara. S-a prăbușit la decolare datorită greutății prea mari și a gheții acumulate pe aripi. În accident au murit toți cei 41 de pasageri și 8 membri ai echipajului. Deci aici este vorba despre o eroare care putea fi evitată, de aceea este bine să zburăm cu companii de încredere, care au politici clare și forța de a impune o disciplină.

Și acum să trecem la străzi

Număr accidente de circulaţie rutieră cauzatoare de vătămări corporale, morţi şi răniţi, în anii 2014 – 2015

Peste 1800 de oameni și-au pierdut viața și alți peste 36 000 au fost răniți în 2015 numai în țara noastră în 2015.

accidente-2015-romania
Sursa: INS 

Pe websiteul Insitutului Național de Statistică este publicată o statistică foarte cuprinzătoare, cu felul de accidente, câte sunt datorate alcoolului, câte care implică un pieton și o mașină și așa mai departe. Nu sunt încă prezentate datele de la nivelul anului 2016, dar cred că a crescut numărul de accidente, din păcate.

Numai când mă gândesc la câte accidente au fost pe Autostrada Soarelui. Câte care au implicat zeci de mașini. Vă spun, cu mâna pe inimă, că îmi este frică să merg pe această autostradă. Dar o fac, din necesitate. Însă am început deja să mă gândesc că este ca o ruletă rusească și asta în mare parte din cauze care pot fi evitate.

Deci la o țară cu 20 de milioane de locuitori și încă 2 sau 3 milioane de vizitatori, avem de foarte multe ori mai multe victime numai în accidente rutiere (că aviatice nu am avut) decât produce tot globul acesta în aviație. Pe glob sunt 7,5 miliarde de oameni. Nu zboară toți, știu, dar zboară zilnic cam 8 milioane de pasageri!

Zilnic, în lume sunt între 78,792 și 88,101 de zboruri cu pasageri

Sursa: QUORA, aici

Concluzia:

Fiecare trage concluzia proprie, dar cu siguranță este o teamă nejustificată cea de a călători cu avionul. Și este de câteva mii de ori mai sigur să călătorești așa, decât să mergi pe Autostrada Soarelui. În viață nu este nimic sigur, chiar dacă stăm în casă. Cutremurele, accidentele domestice produc mult mai mult victime decât incindetele de pe șosele. Deci acasă este mult mai periculos decât în aer.

V-am convins?

Dacă aveți alte statistici, voi fi bucuroasă să le includ în acest material. Am văzut o statistică frumoasă pe un site din Statele Unite:

Morți (probabilități):

  • Boli cardiovasculare: 1 din 2
  • Fumat (până la/înainte de vârsta de 36 de ani): 1 din 600
  • Excursive cu mașina, de pe o coastă pe alta: 1 din 14,000
  • Accidente de bicicletă: 1 din 88,000
  • Tornade: 1 din 450,000
  • Tren, de la o coastă la alta: 1 din 1,000,000
  • Fulger: 1 din 1.9 milioane
  • Înțepătură de albină: 1 din 5.5 milioane
  • Avioane comerciale U.S: 1 din 7 milioane

Sursa: aici

Deci este de câteva ori mai sigur că veți muri loviți de fulger decât într-un accident aviatic.

Mențiune: acest articol nu este exhausitv. Sunt cu siguranță multe alte statistici care pot fi aduse. Dar cu siguranță toate vor întări cele spuse mai sus.

Articolul acesta este menit să vă îndemne să reflectați asupra faptelor comparate cu percepția generată de publicitatea care se face în cazul unor evenimente. Realitatea nu este niciodată dată de percepție, în nicio circumstanță, ci numai de statistici. Știu asta, pentru că percepția și comunicarea de criză, de management, este specialitatea mea.

Documentați-vă, trageți propriile concluzii, găsiți acele surse care nu v-au dezamăgit și nu vă lăsați influențați de orice inflamare sau știre. Este vorba de cum vă trăiți viața, deci o mare responsabilitate, deoarce viața noastră este aici, acum. Nu știm pentru cât timp. Niciodată. Așa că să o trăim cu bucurie, nu inconștient, ci asumat, în orice. Și să o planificăm. Să o influențăm singuri. Uitați aici de ce: Lista pentru noul an: cum o facem pentru a ne îndeplini visele. 

Sunt dependentă de locul de la geam, atunci când călătoresc cu avionul J

in-avion-atena2

După o carieră de 8 ani ca Head of Media în cadrul uneia dintre cele mai mari companii de retail din România, Mirela și-a luat lumea în cap. La propriu. Ulterior s-a dedicat freelancingului, călătoriilor și scrisului pe blogurile personale. Cu scopul declarat de a vizita toată lumea, dar încet, de patru ani de zile îi inspiră și pe alții să își urmeze visurile și totodată să se bucure de călătorii, aducând ponturi și sfaturi practice din toate destinațiile.

0 comentarii la „2016: cel mai sigur an al aviației. De ce este mai sigur să fii în aer decât acasă, în pat”

    1. Multumesc! Frica este normala, in orice, totul este sa nu se instaleze panica din motive inexistente. Si desigur, totul mai tine si de soarta. Eu voi alege, desigur, sa zbor cu companii de nadejde, dar daca este sa fie… Chiar ieri citeam ca marea iubire a lui Clark Gable, Carole Lombard, a murit în accident de avion (1942), dupa ce daduse cu banul. Trebuia sa plece cu trenul, dar s-a gandit sa ia avionul, a dat cu banul si gata. Dar este cel mai sigur mijloc de transport, cu mult mai sigur decat orice altceva

  1. Pingback: Cinci din travel #martitreiceasuri bune 10.01.2017 – ExTraViTa

Lasă un răspuns