Călătorii Europa Italia Roma

Timpul trece repede la Roma, un oraș uriaș și plin de tentații la fiecare pas. După primele zile în care am bătut în lung și în lat orașul, tot au rămas câteva obiective majore de vizitat, printre care și catedrala Romei, San Giovanni in Laterano, Sfânta Scară, Santa Maria Maggiore, biserica speranței și o vizită în faimosul și boemul cartier Trastevere.

Așa că după încă un mic dejun delicios tocmai bun pentru a ne încărca de energie am luat-o spre metrou: ghinion, era grevă la fel și celelalte mijloace de transport terane noroc că eram aproape de stația de tren Tuscolana și nu era grevă și aici: am ajuns foarte ușor la stația Terminus și de aici la Santa Maria Maggiore.

Santa Maria Maggiore

Localizată în Piața Esquilino, foarte aproape de Stația Termini este una dintre cele 4 mari bazilici patriarhale ale Romei. Este totodată și cea mai mare biserică din Roma închinată Sfintei Maria.
A fost construită în anul 420, în urma unui fapt neobișnuit, respectiv o ninsoare căzută în mijlocul verii, în 358, când zăpada a trasat perimetrul pe care avea să fie ridicată biserica.

Are statutul unei ambasade, fiind deținută de către Vatican, inclusiv apărarea ei fiind încredințată agenților Vaticanului.
Mozaicurile superbe datează din secolul 5, fiind un etalon al artei bizantine.
Dar fiind o ctitorie atât de veche multe stiluri și-au pus pecetea asupra ei: pe când nava și interiorul au mozaicurile originale din sec 5, tavanul în casete aurite este renascentist, iar domurile gemene și fațetele baroce. Mai mult, tavanul este susținut de 40 de coloane care aparțineau unor clădiri din Roma Antică.

Pe lângă câteva capele superbe, comoara bisericii este reprezentată de 5 scânduri despre care se spune că au făcut parte din leagănul lui Isus, scoase o singură dată pe an, în ajunul Crăciunului. Vizitatorii mai pot vedea relicvele sfinte pe 25 în fiecare lună. Papa Sixtus V a ridicat aici și un obelisc pentru a înfrumuseța piațeta de lângă biserică.

Obeliscul de pe Eschilin

A fost inițial ridicat lângă Mausoleul lui Augustus, a fost regăsit în 1527 și ridicat în 1587 de către Papa Sixtus V în spatele bisericii Santa Maria Maggiore.
Este un obelisc roman antic, înalt de 14,75m, 25,53 m cu tot cu piedestal.
Construit în Egipt în timpul stăpânirii romane a fost adus în Roma de către Dominitianus (81-96 e.n) și nu are săpate hieroglife pe el.

După Santa Maria Maggiore am ajuns iar la Treptele Spaniole, ne doream să mai vedem o dată zona și eu să mai ajung la un magazin de unde luasem o geantă Le Pliage și am avut noroc să fi adus marfă între timp și să găsesc și una neagră. Am mai făcut câteva cumpărături, am mai dat o tură pe la Panteon, care de oricâte ori l-aș vedea tot mă uimește, ce dom realizat acum 2000 de ani! Care îl depășește în diametru cu 1 m pe cel al bazilicii Sf. Petru, precum spuneam construit intenționat mai mic, din respect și delicatețe față de opera înaintașilor. Am mai admirat încă o dată și Obeliscul elefant de care m-am atașat un pic în drum spre Trastevere.

Boemul cartier Trastevere

Trastevere înseamnă peste Tibru și este fostul ghetou muncitoresc. Este acum o zonă foarte animată, cu multe restaurante, baruri de noapte și multe magazine 🙂 dar totodată aerul medieval este extrem de bine conservat. Este foarte aproape de Prati, deci de Vatican, Castelul Sa Angelo, așa că dacă doriți puteți combina obiectivele.
Ce se poate vedea în Trastevere? Vile, piațete frumoase, străduțe încântătoare și cea mai veche biserică din Roma, Santa Maria in Trastevere, care datează din anul 337, construită pe locul unde în mod miraculos un fir de ulei a îeșit din pământ în ziua în care s-a născut Isus.

În Trastevere se regăsește acea atmosferă de Italia veche, cu totul alta decât cea din mijlocul Romei. Parcă mă plimbam printr-un oraș micuț, nu la doi pași de cea mai faimoasă biserică a creștinătății.
Începuse ploaia așa că ne-am adăpostit într-o osterie 100% autentică unde am luat prânzul la fel de autentic 🙂 iar după am luat-o din nou spre oraș. Între timp s-a oprit și ploaia.

Prin Trastevere pe ploaie
Cand am traversat din nou Tibrul deja se facuse soare

Mai aveam de ajuns într-un loc pe care nici nu îmi inclipuiam să plec din Roma fără să îl văd:

San Giovanni in Leterano și Santa Scala

Catedrala Romei, dar și capul tuturor bisericilor din oraș și din lume, cum stă scris pe fațadă, biserica ecumenică mamă în rândul catolicilor.
– Pe ușa centrală scrie: Lateran, cea mai sfântă biserică dintre bisericile orașului și ale lumii, fiind mama și capul lor, iar pe fațadă scrie Cristos Salvatorul.
– Construită în jurul anului 314 de Împăratul Constantin.
– Principala reședință papală până în 1309, pontifii fiind încoronați aici până în sec 19.
– Carol cel Mare a fost botezat aici în 774
– Despre tabernaculul gotic (1367) din spatele altarului se spune că ar conține craniile Sfinților Petru și Pavel.

Este o intrare separată în baptiserul octagonal, primul de acest fel din lume și devenit model pentru toate celelalte fiind și singura parte păstrată din biserica originală, care de-a lungul timpului a fost afectată de incendii, cutremure, timp cunoscând renovări multiple.
Fațada (1735 ) impresionează prin statuile lui Hristos și ale apostolilor.

Cristos Salvatorul: inscripția de pe fațadă:

Santa Scala

Lângă San Giovanni in Laterano se află o altă construcție care adăpostește Scala Santa, scara casei lui Pillat din Pont pe care a urcat Isus pentru a fi judecat. Se poate urca pe două părți, pe una în picioare în timp ce pe cealaltă mulți credincioși urcă în genunchi cele 28 de trepte.
Scările au fost aduse de la Ierusalim de Sfânta Elena.

Obeliscul egiptean din Piața San Giovani in Lateran

Cel mai înalt obelisc din Roma, având 32,18 m, 45,70 cu tot cu piedestal. Este totodată și cel mai mare obelisc egiptean care stă în picioare din lume. Monolitul cântărește peste 230 de tone, fiind original din templul Amun din Kamak, construit de către faonii Tuthmosis III (1504-1450 ÎC) care a inițiat construcția și finalizat sub domnia urmașului, Tuthmosis IV. 35 de ani au muncit sculptorii numai la hieroglifele săpate pe trei laturi.

A fost adus de la Karnak la Alexandria de către Constantin cel Mare care dorea să îl ducă la Constantinopole dar nu a mai apucat, fiind adus de către Constanțiu al II-lea în Roma în anul 357 pentru a decora Circus Maximus. Când a fosr regăsit era spart în 3 piese, fiind restaurat de către papa Sixtus V și ridicat lângă Palatul Lateran și Biserica San Giovanni in Laterano în 1588 , înlocuind statuia ecvestră a lui Marcus Aurelius. Nu știu de ce nu găsesc o poză cât de cât acceptabilă cu obeliscul acesta pe lângă care am trecut de foarte multe ori – Culmea! așa că am luat una de pe wikipedia :).

Și aceasta a fost excursia noastră la Roma, este un oraș magnific, pe care am dorit să îl văd pentru prima dată cu mama, a doua oară nu știu că mama spune că i-a plăcut foarte tare și ar mai merge aici, nu știu când exact o să ajung din nou, dar este un oraș în care aș sta mai mult decât doar să îl vizitez ci și să mă bucur de el, de artă, de clădiri, de străduțe, de o plimbare sub un soare blând prin Forumul Roman, este incredibil cât de norocoși sunt locuitorii acestui oraș, oare își dau seama?

După o carieră de 8 ani ca Head of Media în cadrul uneia dintre cele mai mari companii de retail din România, Mirela și-a luat lumea în cap. La propriu. Ulterior s-a dedicat freelancingului, călătoriilor și scrisului pe blogurile personale. Cu scopul declarat de a vizita toată lumea, dar încet, de patru ani de zile îi inspiră și pe alții să își urmeze visurile și totodată să se bucure de călătorii, aducând ponturi și sfaturi practice din toate destinațiile.

5 thoughts on “Ziua 6 la Roma: Santa Maria Maggiore, San Giovanni in Laterano, Santa Scala și Trastevere

1. Mi-a plăcut mult descrierea sejurului roman. In 2013 am vizitat Roma și in mare, am urmat același traseu.
    Vizita a durat o săptămâna și locurile mi s-au părut la fel de minunate ca cele descrise de tine.
    De fapt, eu am mai repetat vizita in primăvara anului următor și emoția a fost la fel de puternica.
    Îți doresc multe plimbări frumoase, știi ce sa vezi intr-un oraș, ești determinata sa te ții de programul propus și ai avut amabilitatea de a împărtăși și celorlalți frumusețile văzute.
    Mult noroc și scrie !
    Monica P.

1. Multumesc mult de tot!
      Da si eu doresc sa repet experienta, Roma este un oraș de care nu îmi pot imagina că m-aș putea plictisi 🙂 Nu cred că undeva în lume sunt atâtea opere de artă, atâta istorie într-un loc. Vreau să văd și alte locuri din jurul Romei, precum Ostia antica, castelul Gandolfo etc. Voi reveni cu povesti, desigur, zi minunata!