Cum am migrat blogul de pe wordpress.com pe wordpress.org #DIY Consecinte

Blogging Dezvoltare

Au trecut deja patru luni de cand am mutat blogul ExTraViTa de pe găzduirea wordpress.com pe wordpress.org. O mișcare la care m-am gândit mult, mult de tot, am cântărit și m-am tot codit. Asta și pentru că tot auzeam povești înspăimântătoare despre efectele mutării. Nu sunt programator, nu excelez la tehnică sau la științe exacte, am învățat singură din mers, așa că sper ca experiența mea de amator să fie utilă. Să vedeți cu ce vă veți confrunta, independent de manuale, cum a fost experiența mea cu mutarea, de ce am dorit mutarea, ce este org, ce este com și așa mai departe.

Din diferite lucruri auzite am amânat neplăcerile inerente și m-am hotărât să fac mutarea atunci când blogul devine foarte cunoscut, pentru a fi mai ușor însă acum cred că dacă aș fi făcut mișcarea mai devreme blogul meu ar fi devenit mult mai cunoscut mult mai repede. Am mutat deja doua bloguri deci pot spune că am ceva experiență.

Am mai facut o migrare acum mai bine de un an, cu blogul meu în limba engleză care are găzduire la Blue Host momentan. Însă acela nu avea trafic mare, erau doar 20-30 de articole când am făcut mutarea așa că a fost altă poveste și nici nu m-a interesat dacă pierd trafic, indexare și cât, că nu depusesem mari eforturi pentru el. Am lucrat în wordpress.org însă, nu îmi era total necunoscut.

Am migrat cu același domeniu, la schimbarea de domeniu este mai complicat. Mai sunt de aranjat una, alta, voi face când va fi cazul o actualizare la articol, dar ideea de bază este că siteul meu este funcțional, citit, promisesem că voi scrie acest articol când am anunțat că mă voi muta și da: este timpul să îl scriu și să trec mai departe,  toate celelalte de făcut sunt ”work in progress” care nu se termină niciodată la bloguri.

În acest articol, în ordine și pe capitole, puteți citi despre:

– Diferența dintre WordPress.com și WordPress.org
– De ce am ales inițial găzduirea Wordpress.com?
– De ce doream să schimb WordPress.com pe .org
– Migrarea de pe WordPress.com pe WordPress.org
– Consecințe ale migrării pe WordPress.org
– Ce am câștigat din migrare
– Migrarea nu este un bau-bau
– Concluziile

Diferența dintre WordPress.com și WordPress.org

WordPress este o platformă formidabilă, probabil cea mai folosită platformă în blogging. Multe companii folosesc tot WordPress acum și pentru siteuri și patforme de e-commerce. WordPress este o platformă CMS (Content Management Sistem, un sistem de administrare a conținutului) foarte prietenoasă și gratuită.

Prnind de la platformă, ai două posibilități: să ai siteul instalat pe o platformă WordPress și să ai găzduire externă, unde dorești, W.org sau să ai și găzduire (gratuită) tot la ei, pe W.com. Fiecare variantă vine cu avantaje și dezavantaje, explicate foarte clar de către ei. Puteți vedea aici. 

De ce am ales inițial găzduirea wordpress.com?

Când am deschis blogul, nu mă găndeam că se va transforma în ce este acum. Era un proiect personal pornit din nevoia de a mă exprima și de a scrie despre călătorii, pentru a le împărtăși inclusiv cu prietenii și a mai ”scăpa” de a le repeta mereu iar și iar. Dar cumva tot acolo am ajuns, însă asta este o altă poveste.

Am ales wordpress.com pentru siguranță, stabilitate, pentru că nu cunoștam nimic despre cum se fac siteurile și mi s-a părut ușor. Este o alegere grozavă din multe puncte de vedere, însă dacă dorești să faci din blogging o ocupație, găzduirea pe .com te încurcă în multe lucruri.

De ce doream să schimb WordPress.com pe .org

Pentru libertatea de a implementa anumite lucruri:

Pe wordpress.com nu ai voie să instalezi ce dorești, ca de exemplu: scripturi Java ca trafic.ro, sau Google Analytics, Adsense, nu ai cum să faci afiliere fără emoții.

Poți să faci unele din cele de mai sus, numai contra unor sume care cresc de la an la an (adică pentru a rula reclame AdSense peste 200 de euro pe lună – ceea ce depășește net cât primesc din Adsense). Sau pentru a avea statisticile Google trebuie să ai un plan premium de 300 de euro pe an care nu se justifica având în vedere că aveam toate celelalte restricții. Iar script Trafic.ro nici nu pote fi vorba, sub niciun fel de plan, iar la noi contază.

Despre afiliere: teoretic ai voie, dar practic nu se știe. Am întrebat, am trimis mailuri, dar nimeni nu mi-a dat un răspuns clar: câte linkuri am voie? Sau am voie clar? Doar răspunsul general, care este postat și pe site și care poate fi interpretat. Dar stipulat este că ei au dreptul să îți șteargă siteul pentru o violare a politicii și asta este scris clar. Cum nu am înțeles politica, nu am riscat. Acum pot.

Era cazul: toate blogurile de travel cu trafic mare sunt pe .org. Chiar și multe fără trafic mare, dar care sunt frumoase și active. Toate ale căror proprietari au făcut sau își doresc să facă din blogging o ocupație. Era cazul să o fac și eu.

De ce doream să am siteul listat în Trafic.ro

Pentru că îmi place transparența și pierdeam, pentru că mulți oameni atunci când caută colaboratori caută în Trafic.ro sau se ghidează după topuri, multe incorecte. (nu cele făcute de bloggeri de genul 10 bloggeri pe care îi plac, sau îi recomand, sau să îi urmărști etc. – aici poți să fii cât de subiectiv dorești).

Mă refer la topuri făcute de anumite entități cu cei mai buni bloggeri în care nu este trecut niciun criteriu și sunt subiective. Singurul top cu bloggeri din turism despre care știu și care are la bază o statistică este cel realizat de Revista BIZ care folosește Ze List. Despre Ze List, care monitorizeaza influența (trafic plus alți indicatori) și alte metode de a vedea cum poți afla statisticile aproximative ale unui blog voi vorbi într-o postare viitoare. Trafic.ro, și T5, unde se înscriu numai cei care doresc monitorizează traficul numai.

Așa că era necesar să am blogul listat în Trafic.ro.

Migrarea de pe WordPress.com pe WordPress.org

Am ales o găzduire, la Simplenet, am ales un plan și gata. În WordPress.com este un buton prin care faci export la baza de date, pe care o primești pe mail să o descarci. Ulterior, o instalezi în noul site. Adică un fel de copy-paste.

Cei de la Simplenet sunt foarte prompți oricând, comunicarea cu ei este excelentă. Mi-au instalat ei platforma wordpress pe contul de Simplenet, mi-au instalat toate plugginurile necesare pentru a funcționa blogul de la început, sunt foarte mulțumită de ei. Adică și acum, când am stricat eu ceva adică mi-am dat jos siteul, că am intrat în cod, mi-au răspuns și soluționat în 10 minute. 10 minute. Mă simt în siguranță.

Am avut și probleme la migrare, dar mici și numai pentru că am o baza de date uriașă, având peste 700 de articole mari și unele și cu 100 de poze, dar să spun o medie de 30/articol, ceea ce nu este prea obișnuit.

Nu s-au exportat toate galeriile, iar când s-au exportat iar s-au făcut duplicate, am ajuns să am 12 GB baza de date, am curățat manual (cu un pugglin găsit de cei de la Simplenet altfel ar fi fost imposibil) 368 de pagini de duplicate. Dădeam next, așteptam să se încarce toate și după aveam comanda ”Șterge duplicatele”, așteptam să se ștearcă, dădeam pagina următoare. Așteptam să se încarce…

Am consumat ceva timp, nu înțeleg încă de ce s-a întâmplat lucrul acesta dar îl iau ca atare. Nu este un capăt de țară. Sunt doar niște duplicate care se tot creează așa că zilele acestea am pe listă și să rezolv problema aceasta.

Încă nu am șters încă siteul vechi și poate ar trebui să o fac, poate faptul ca este conținut dublu (acela fiind însă privat) are un impact. Dar a trebuit să îl țin pentru a migra încă o dată galeriile. Când migrezi trebuie să ai siteul vechi online, când încarci baza de date.

Deci mici neplăceri o să existe, dar nu ai cum să scapi de lucrurile acestea. Acestea vin la pachet cu faptul că îți ții tu singur siteul. Uneori vin și când ai externalizat serviciul, știu că am fost și în situația de a administra un site de companie, unde aveam resurse mari și tot mă consumam pentru neplăceri legate de probleme la site, vai dar ce mă mai consumam, ce mă mai stresam. Nu înțeleg acum clar de ce nu eram mai detașată. Acum, că este siteul meu și nu mă mai supăr atât. De fapt, nici nu mă supăr.

Consecințe ale migrării pe WordPress.org

Am avut siteul jos numai la început, o zi, ceea ce se întâmplă mereu când schimbi DNS-urile. Adică o zi întragă J.

Am pierdut un pic din indexarea google, dar nu mult. Acum am reusit sa stabilizez și ușor, ușor recuperez. Nu am scăzut atât de grav cât în coșmarurile mele, 50% sau mai mult.

Trebuie sa fac SEO manual fiecarui articol – înainte era facut de WordPress. Acum trebuie să iau ușor, ușor, la mână peste 700 de articole: of, cât îmi doresc în aceste momente să mă fi mutat mai devreme!

Primesc mai multe comentarii: oare înainte era mai complicat să postezi și multi renunțau?

Imediat am avut o scadere de PA/DA de cateva puncte. Acum si-au revenit, nu de tot, dar nici mult nu mai am. Adică de la 26/38 ajunsesem la 23/34. Acum am 25/36. Sunt mulțumită. Deci nici aici nu am înregistrat o scădere drastică.

Am pierdut toate share-urile sociale (facebook) și toate likeurile acelea la articole de la alți bloggeri, din WordPress.com. Credeam că o să mă supere, dar efectiv nu, deloc. Am încă pe platforma veche ce a fost, înainte de a șterge voi salva câteva articole, print screenuri, rapoarte. Și gata.

Testez diferite teme. Am avut una foarte frumoasă, care îmi plăcea mult dar nu era foarte intuitivă, nu se putea da click pe pe articolele fixate în slideul din prima pagină, mi-a afectat un pic rata de vizualizări/vizită. Acum am altă temă, dar o să mai schimb, până ce voi avea una customizată. Îmi place să mă joc și testez acum un model cu alte plugginuri decât la siteul meu în limba engleză.

Am pierdut de două ori scriptul Trafic.ro. Prima oară tema s-a updatat, sau nu știu ce s-a întâmplat și efectiv a dispărut din html codul și am descoperit după două zile și săptămâna aceea am scăzut în clasament. La fel alaltăieri că pusesem un banner lateral și se mutase și scriptul și nu mai monitoriza decât prima pagină, pentru că nu era bandă stânga decât în prima pagină, în rest erau articlele pe toata lățimea paginii. Acum știu că plugginul de cash trebuie golit pentru a vedea imediat o modificare, le mulțumesc tot celor de la Simplenet pentru raspunsul prompt.

Bine că am back up și Google Analytics, așa mi-am dat seama imediat că nu este problemă de indexare Google ci tehnică.

Ce am câștigat din migrare

Am mai multă vizibilitate datorită listării în clasamentul Trafic. Se vede traficul ExTraViTa: și este mare, chiar dacă este mai puțin decât înainte de migrare. Însă își revine ușor, ușor. Și stau destul de bine în clasament. În afară de episoadele în care nu a mers scriptul, când nici atunci nu am scăzut foarte rău am fost mereu al doilea blog de travel din categoria Turism după Cezar, Imperator. Bine, la distanță destul de mare, semnificativă, dar între noi sunt portaluri, siteuri de agenții, cu oferte etc. Cezar lucrează de mult mai mult timp la blogul lui, este și normal. Dar suntem complementari, avem abordări net diferite: citesc cu mare plăcere blogul lui pentru informații și lectură și pe altele totodată. Sunt câteva bloguri de travel la noi cu poziționare clară, foarte personalizate, în armonie cu cei care le scriu și pe acestea le plac și le citesc pentru acel ceva deosebit, acea abordare unică. Chiar a aceluiași subiect. Și există încă loc pentru oricine, numai să fie perseverent.

Din câte știu și am cercetat, nu există în TOP 10 (în funcție de traficul de pe blog) bloguri atât de tinere precum ExTraViTa. Pentru că este nevoie de timp pentru a crește un blog de travel și eu efectiv am lucrat mult de tot și cu multă pasiune, altfel ar fi fost imposibil. Deci se poate. Cu peste 23 de articole pe lună, mari, cu disciplină, cu bucurie, că scriu cu mult drag.

Traficul nu este singurul indicator pentru un blog. Contează nișa, comunitatea, multe lucruri. Despre acestea voi reveni. Însă eu aveam munca, aveam rezultatele, dar nu le arătam. Foarte greșit.

Am suport adevărat: vedeți, înainte, când aveam o nelămurire căutam eu pe forumuri, pierdeam ore sau chiar zile pentru a vedea cum se face un lucru simplu. Acum, doar dau un mai și întreb, deși încerc să mă limitez doar la lucruri care trebuie rezolvate rapid. Știți cum este: când cineva este prea de treabă poți ușor să ajungi să abuzezi și nu îmi doresc. Oricum, cei de la Simplenet nu îmi dau impresia vreodată că îi deranjez. Îmi place mult cum comunică.

Pot face afiliere după pofta inimii: acum voi vedea ce înseamnă lucrul acesta la noi. Din câte citesc nu senzațional, chiar deloc, dar doresc totuși să o fac. Vreau să fac multe pe lângă acest lucru, dar toate la timpul lor.

Petru cei care nu știu ce este afilierea: linkurile care trimit către produse sunt afiliate și când cineva cumpără un produs urmând acel link, bloggerul câștigă un mic procent, fără ca cel care cumpără să plătească mai mult, procentul se dă din bugetul de marketing care există și se cheltuiește oricum. În momentul de față nu doar bloggerii, ci chiar siteurile de reviste, de televiziuni etc, majoritatea fac afiliere. Ei câștigă de altfel cel mai mult. Nu se face afiliere doar pe blog, ci și în Social Media. În străinătate funcționează excepțional afilierea. O să revin și cu un update despre cum a fost la ExTraViTa, însă probabil la sfârșitul anului.

Migrarea nu este un bau-bau

Chiar dacă te ocupi singur de blog. Aveam impresia că dacă o sa fie siteul meu jos o zi este o tragedie. Că dacă o să pierd poze, galerii, o sa fie o tragedie. Doream sa fac acest lucru cand puteam delega cuiva acest lucru și totodată munca la articolele din urmă, să dureze mai puțin. DAR:

Am o prietena care a plătit deja către trei companii realizarea unui site (care trebuie să facă câteva legături, că este de agenție) și care nu are niciunul, de fiecare dată a fost făcut ceva nefuncțional tot pe wordpress customizat. Proiecte abandonate dar banii luați.

Văd un site al unei bloggerite pe care o admir foarte tare, realizat de o echipă: îi lipsesc mai multe decat îmi lipsesc mie, sau îi lipseau atunci și a avut cu mult mai mult timp siteul jos. După implementare, câte o zi două, de câteva ori, ceea ce eu nu am pățit. M-a durut pe mine că îmi imaginez cât de supărat poți fi când pățești repetat așa ceva.

Am înțeles că dacă este să apară complicații, cu ajutor sau fără ajutor o poți păți. Așa a fost să fie la mine și punct

Concluziile

Imi pare foarte rau ca nu am facut acest pas imediat ce am știut că ExTraViTa va fi mai mult decat un simplu jurnal online, ca vreau sa fac din blogging o ocupatie.

Sau măcar cand m-am gandit prima oara la a mă muta. Mi-a fost teamă de schimbarea aceasta. Ei bine, acum voi avea si mai multă muncă de recuperat.

Nu aveam de ce să îmi fie atât de frică, deși acum am alta, cu implementarea certificatului SQL. Cred că voi cumpăni un pic și voi lua o hotărâre mai repede.

Pe de alta parte, se spune ca fiecare lucru este la timpul lui: deci probabil ca trebuia sa fie asa, de ce? Nu avem cum sa stim chiar tot.

Acum mi se pare ușoară platforma wordpress.org. Aș fi dorit să învăț direct aici, aș fi zbârnâit acum, făceam și site de agenție :P.

Spor !

După o carieră de 8 ani ca Head of Media în cadrul uneia dintre cele mai mari companii de retail din România, Mirela și-a luat lumea în cap. La propriu. Ulterior s-a dedicat freelancingului, călătoriilor și scrisului pe blogurile personale. Cu scopul declarat de a vizita toată lumea, dar încet, de patru ani de zile îi inspiră și pe alții să își urmeze visurile și totodată să se bucure de călătorii, aducând ponturi și sfaturi practice din toate destinațiile.

9 thoughts on “Cum am migrat blogul de pe wordpress.com pe wordpress.org #DIY Consecinte

    1. Da, functioneaza. Poti face dar cu risc, adica nu stii cand ei pot considera ca sunt prea multe. Eu sunt mai stresata cu lucrurile acestea si am preferat sa nu fac :). Ei spun ca atata timp cat scopul tau este de a scrie amazing content poti pune ici colo cate un link relevant bla bla. Dar nu ca poti cum vrei si cand am dat mailuri nu am primit alt raspuns decat acela. Care este vag 🙂 Si daca nu sunt sigura, nu ma simt confortabil, dar stiu ca nu ai probleme, insa daca esti tu ala al …. lea care are? Spor!

  1. Phaaaa! Cât de mult înțeleg prin ce ai trecut, Mirela!
    De curând mi-am mutat și eu site-ul de pe wordpress.com pe wordpress.org și, colac peste pupăză, mi-am schimbat și domeniul. Am fost atât de preocupată pentru că, deși nu am atât de multe articole ca tine, era vorba de munca mea și nu-mi doream să o pierd. Eu am apelat la Hostico si ei m-au ajutat cu mutarea fisierelor, insa pentru ca nu voiam sa pierd link-urile distribuite pe Facebook, am platit catre wordpress.com cativa dolari pentru a-mi face Redirect 301. Și da, asa cum spuneai si tu, nici eu nu aveam habar de toate lucrurile astea tehnice si-a trebuit sa stau frumos pe net, sa urmaresc tutoriale si sa invat…si inca mai am de invatat si de facut modificari pe site (urmatoarea schimbare majora va fi tema). Tot ce am facut pana acum, bun, rau, e doar din munca mea si din informatiile de pe net…

    As avea o intrebare, in ce consta punctajul PA/DA?

    Mult succes in retusarea articolelor si sper ca toate sa-ti mearga din plin căci faci o treaba tare faina! Si, intre noi fie vorba, la cat de bine arata site-ul tau, eram convinsa ca ti-l administreaza cineva! 🙂 Bravo!

    1. Multumesc mult Marcela pentru apreciere! Uite ca nu stiam ca nu se pierd likeurile daca fac redirectul cu WordPress, cat traieste omul invata 🙂 Insa sa stii ca acum acest aspect mi se pare atat de putin important! Conteaza cel mai mult taficul, ca metric, adica asta mi s-a cerut pentru colaborarile din strainatate (acolo se cer statistici reale) – mi-au dat un cod sa le dau un raport customizat din Google Analytics, in general cu traficul pe ultimele trei luni ceea ce inainte nu puteam face. Mi s-a cerut de catre toti cei cu care am discutat si acesta este trendul, deci share-urile la anumit articole au fost atunci si atat. Uite de aceea este bine sa fii tansparent pentru ca inveti lucruri noi mereu.
      La un moment dat – sper cat mai curand – voi preda administrarea siteului si voi face lucruri mai frumoase cu el.
      PA/DA este Page Authority si Domain Authority. Inanite era Page Rank de la Google dar din decembrie 2013 parca nu s-a mai actualizat, Goolge a renuntat la PR, a anuntat de altfel, s-a inghetat la valoarea de atunci. Multe siteuri au crescut, altele au scazut drastic, dar valorile se vad de atunci. Toti cei care sunt in tema stiu, dar tot mai sunt pacaliti anumiti nestiutori. Insa ce conteaza acum este PA/DA, care se poate verifica, pentru fiecare site/blog aici: https://moz.com/researchtools/ose/.
      DA/PA nu are legatura directa cu traficul, adica sunt siteuri cu DA/PA mare (mult networking link exchange) care au trafic mic si viceversa. De curând am văzu un site care are DA/PA mai mare decat al meu si are 38 de vizitatori unici, medie pe zi, media din ultimii ani adica, nu o problema recenta, ca se poate intampla sa ai un virus, ceva cateva zile. Si siteul meu are 1000 de unici, deci diferentele pot fi uriase. Insa PA/DA contribuie la cum va urca google in cautari o anumita pagina/subiect. O sa scriu un articol despre toate acestea, clar, am in draft. Despre cum vezi traficul etc 🙂
      Inca o data multumesc!

    2. Mulțumesc mult, Mirela pentru răspuns și lămuriri!
      Așa este, cât trăiește omul, învață, iar eu am o mulțime de lucruri de învățat, dar și satisfacția este mare, atunci când văd că iese ceva din mâinile mele.
      Multu succes cu schimbările pe care ți le dorești și da, eu votez pentru încă un articol în care să ne mai înveți cum stă treaba cu partea online (SEO, Google Analytics și lista e lungă).
      Multă baftă! 🙂

    3. Multumesc si eu, da, vor urma, din cand in cand, acesta nefiind obiectul principal al blogului, dar din cand in cand mai scriu cate un articol despre ”dedesubturile” vietii de blogger 🙂 Multumesc la fel!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *