imi place sa bor cu tarom 3

De ce îmi place să zbor cu Tarom: 10 motive

Recenzii zboruri

Mi-a venit ideea acestui articol într-un zbor recent, cu o companie de linie care plăcea mult în trecut. Însă mai multe experiențe recente cu multe companii care în trecut erau la un anumit nivel, au fost dezamăgitoare. Am zburat de foarte multe ori și cu Taromul.  Și în timpul ultimului zbor spre Georgia, cu o altă companie, am avut revelația că de fapt prefer Taromul multor alte companii de linie care zboară de la noi spre destinații similare. Apreciez acum mai mult lucrurile acelea pe care nu le luam în seamă în trecut.

Am spus companie de linie, deoarece compar experiența Tarom cu cele ale altor companii de linie. Zbor foarte des și cu companii low-cost din motive legate de rute, buget, orar de zbor, afinitate, însă așteptările sunt diferite față de o companie care nu se încadrează în această categorie.

Astfel încât, atunci când am achiziționat biletul pentru Cairo, Taromul a fost prima alegere. Am intrat pe site cu gândul de a cumpăra bilet, am găsit un preț bun, am cumpărat. Nu am făcut comparații. Uitați însă motivele pentru care de data aceasta, Taromul a fost prima alegere:

De ce îmi place să zbor cu Tarom: 10 motive

Ordinea este aleatorie!

1. Bine ați venit la bord

Am mereu un sentiment plăcut atunci când mă întorc dintr-o țară străină și aud în limba maternă: ”Bine ați venit la bord”. Mă simt în siguranță și acasă.

2. Scaune cu mini-huse cu România

Mi-a plăcut când am venit de câteva ori la bord și am văzut că Tarom sărbătorea: centenarul, sau faptul că România a preluat Președenția Uniunii Europene. Mai ales mi-a plăcut știind că sunt și mulți străini care zboară cu Tarom și află lucruri frumoase despre noi, inclusiv din Revista de Bord.

imi place sa zbor cu Tarom 1

3. Nu există (încă) opțiunea ”travel light”

Tarom încă nu are opțiunea ”light”. Aceea care le permite pasagerilor să călătorească doar cu bagajul de mână și să facă o economie. Nu știu cum sunt toate companile care au această facilitate cum sunt, dar unele, de când au introdus ”light” nu mai sunt ceea ce au fost. Iar o experiență recentă a fost exact cum este îmbarcarea la unele companii low-cost. Pentru că și aici, unele companii au introdus schimbări. Nu mai dau voie cu două bagaje gratuite la bord. Însă companiile de linie care au opțiunea ”light” da. Două bagaje gratuite, bagajul de cală cu plată și Dumnezeu cu mila.

Așa că au început ”belelele”. De exemplu te constrâng un pic (nu forțat, dar cu îndemnuri de genul: puteți să lăsați gratuit că la avion vi-l poate pune  la cală, sau ”this luggage must be checked in”) să lași bagajul de mână troller mic la cală. Ei, dar dacă ai un bagaj drăguț, sau vrei să îl iei cu tine în avion, că ai nevoie? Și nu te-ai gândit că poate ajunge la cală, pentru că știai că îl poți lua cu tine în avion? Se strică, se zgârie, este ceea ce am pățit foarte recent.

Și ce faci dacă ai zbor cu escală scurtă? Poți risca să ți se ducă la cală la prima destinație dacă nu faci check-in de la început să ajungă la destinația finală? Când poate nu mai ai timp să iei bagajul și să intri din nou în zona de plecări? Nu prea. Îl lași la cală, cu toate că teoretic ai voie cu el în avion.

De când este opțiunea de a merge light, mulți pasageri iau la bord două bagaje de mână, de mărimi maxim admise sau mai mari (pentru că nu au bagaj de cală) și le pun pe ambele sus, deși unul trebuie să stea sub scaun. Nu se face nimic pentru a rezolva situația, astfel încât sunt mult prea multe bagaje la bord, este înghesuială, negociere ce cine unde își pune bagajul etc. Desigur, totul se rezolva, dar este un pic de stres și gălăgie, vânzoleală, pasageri care se grăbesc să intre primii în avion, ești împins etc.

La companiile de linie experiența trebuie să fie altfel. Nu aglomerație, mutat bagaje de colo-colo, pasageri dezorientați, supărați că bagajul lor trebuie să stea departe. Ei bine, așa se întâmplă acum la multe companii de linie de când cu ”travel light”.

La Tarom, pentru că TOATĂ lumea are bagaj de cală inclus în prețul biletului și nu există ”travel light” nu este aglomerație în avion. Poți veni la bord cu bagajul pe care îl ai pe bilet, sau mai mult, pentru că oricum rămâne mult loc, majoritatea pasagerilor preferând să aibă numai un bagaj mic de tot de mână, nu două. Că au oricum bagaj mare de cală inclus în prețul biletului. Toată lumea are.

Nu am avut parte pe niciun zbor Tarom de înghesuială, mutat bagaje, ocupat spațiul tău de altcineva. Este într-adevăr o experiență demnă de o companie de linie, pe care multe altele au pierdut-o și se mai miră de ce companiile low-cost iau atât de mult avânt. Pentru că nu mai există diferență!

Un catering nu este suficient. Poți să cumperi răcoritoare, bere, sau alcool, sanwichuri, salate și alte gustări de la companiile low-cost (de multe ori mai bun decât la cele de linie) și tot ajungi mai ieftin. Poți să iei și cu tine de acasă diferite gustări, atâta timp cât nu sunt lichide, nu este interzis! Atunci de ce să mai zbori cu o companie de linie, dacă te simți fix ca la low cost? Pentru că poți face check in-ul gratuit în aeroport? Doar atât? Personal nu am o problemă să îl fac online, ba chiar îl fac și la companiile de linie, să îmi aleg locul.

4. Pot să îmi aleg locul gratuit

Dacă îmi fac check in-ul cu 24 de ore înainte de zbor, la Tarom încă pot alege gratuit locul din avion. Ei bine, am descoperit că multe companii de linie care au zboruri în Europa, la fel ca și companiile low-cost, te lasă să îți alegi locul numai dacă plătești o taxă. Mai mare decât la companiile low-cost. În rest, locul este acordat aleatoriu, exact ca la companiile low-cost!

5. Confortul de la bord

În avioanele Tarom ai mai mult spațiu decât la multe alte companii de linie care operează zboruri pe rute asemănătoare. Ultimele zboruri cu Tarom mi-au plăcut mult.

6. Te lasă să schimbi locul dacă este spațiu mult liber în avion

Sunt companii de linie care au început să vândă și locurile în avion, cum spuneam mai sus. Și din acest motiv, nu te lasă să te așezi în altă parte, chiar dacă sunt multe locuri libere. Că nu ai cumpărat. Să stea toți cei care nu au cumpărat bilete înghesuiți. Mi s-a întâmplat lucrul acesta și nu odată. La Tarom, alegerea locului este încă gratuită. Astfel încât îți poți alege locul pe care îl dorești.

Iar dacă odată ajuns în avion ”ochești” un loc liber mai bun, te poți muta. Și nici măcar nu ai parte de stâmbături, ce să mai vorbim despre refuz fără drept de apel, din parta echipajului.

La un zbor recent cu altă companie, eram toți înghesuiți în anumite zone și rânduri întregi erau libere libere. Pentru că respectiva companie vinde locurile la check-in. Dacă nu cumperi suplimentar, ai loc aleatoriu. Adică exact cum fac companiile low-cost, dar nefiind low-cost*. Iar când am vrut să schimb locul, că stăteam lângă niște oameni foarte glăgioși și care mai și miroseau un pic am fost refuzată categoric. Cu Tarom mereu am schimbat locul când am văzut câteva rânduri libere, să mă întind un pic și să dorm. Și nu s-a uitat nimeni urât.

*De câteva ori am avut locuri foarte bune, aleatoriu, la companii low-cost. Dar asta pentru că au avioanele pline și dacă rezervi pe ultima sută de metri, ai toate șansele să prinzi un loc bun, păstrat. Ultima oară am avut 2A.

7. Călătorii din România chiar au bun simț

Sau cel puțin cei pe care îi întâlnești pe cursele Tarom. Zborurile cu Tarom au fost unele dintre cele mai liniștite și calme zborurie din ultimii ani. După câteva experiențe neplăcute, am început să apreciez și acest lucru la Tarom.

8. Însoțitoarele de zbor 

Însoțitoarele de zbor de la Tarom nu par genul de persoane din care un pasager face tot ce vrea. Sunt amabile, calme și foarte relaxate dar foarte stăpâne pe situație, se vede că au încredere în ele, în ceea ce fac, că știu foarte bine cu ce se mănâncă fiecare treabă din avion. Nu se stresează pentru anumite situații, rezolvă totul foarte calm.

Nu se stresează nici dacă aduci mai mult bagaj la bord, sau dacă vrei să schimbi locul, sau multe alte lucruri care nu afectează calitatea zborului. Adică dacă se poate și nu dăunează cuiva, fără probleme. Acum câțiva ani, o prietenă a fost admonestată de un angajat al unei mari companii europene de linie (care nu avea opțiunea light atunci și era mult spațiu la bagaje) că avea un singur bagaj de mână, nu mare, dar cam greu. A văzut probabil că era mai greu, s-a dus să verifice și i-a spus că data viitoare o dă afară din avion. Până la urmă, nu este vorba de greutate, că sunt mulți pasageri care au peste 100 de kilograme, sau 120, prietena mea avea sub 60. Nici cu bagaj cu tot nu făcea suta, de ce atâta tam tam? Când era mult spațiu pentru bagaje, nu a adus mai mult bagaj, per total nu ”aducea” la bord mai multe kilograme decât alți pasageri. Exces de gel degeaba.

Nu spun că nu trebuie să respectăm bagajul, ba dimpotrivă, dar atunci cînd nu afectează alți pasageri, când nu este o problemă cu spațiul, nu cred că este vital să fie atât de stricți. Repet, numai când nu este problemă cu spațiul, când toți pasagerii au bagaj de cală inclus în prețul biletului. Și în multe alte aspecte.

Ei, însoțitoarele de zbor de la Tarom tratează lucrurile acestea cu cap. Nu fac un om să se simtă prost inutil, dacă oricum nu afectează zborul. Știu să discearnă, să fie ”flexibile” în stil românesc, practic.

Sunt convinsă că dacă ar fi vreun pasager recalcitrant l-ar pune imediat la locul lui, fără să îi permită să îi deranjeze pe ceilalți. Nu știu ce pregătire au, cum s-au format așa, dar îmi place rezultatul. Ca pasager. Am văzut prea multe alte însoțitoare de zbor depășite de situație, stresate, panicate când aveau anumiți pasageri mai dificili sau doar mai multă vânzoleală.

Am impresia că însoțitoarele de zbor de la Tarom impun respect și că nu prea au chef mulți pasageri să ”miște în front”. Adică pe zborurile Tarom nici nu am văzut că este necesar să fie rugați pasagerii de nu știu câte ori să stea jos și să nu deschidă cabinele de sus până ce este ridicat semnalul. Când te anunță să stai jos, stai. Și nu urât, dar într-un fel care nu permite abateri. La bordul avionului trebuie să fie disciplină. Am văzut din multe cazuri recente ce neplăceri au avut pasagerii unor zboruri din cauza unora mai recalcitranți.

9. Sunt de multe ori prețuri bune și promoții

Tarom a introdus câteva rute foarte interesante, precum Erevan, Tbilisi, Cairo, iar prețurile sunt chiar foarte bune. Am cumpărat acum o lună de zile un bilet dus întors București-Cairo cu numai 224 euro, cu bagaj de cală, catering etc. Inițial doream să aleg altă rută, chiar cu escală, pentru a evita zborul de noapte. Însă după câteva experiențe recente, așa cum menționam, am intrat pe site-ul Tarom cu gândul să îmi cumpăr biletul. Chiar dacă era mai scump l-aș fi luat. Poate aș fi stat pe gânduri dacă prețul era dublu, sau triplu. Dar ideea este că sunt oferte bune și cu Taromul.

Însă acum sunt foarte fericită că am așteptat un pic (că nu am luat înainte de zborul neplăcut amintit) și am luat direct din București cu Taromul. Nu eram înnebunită să ajung în Cairo, singură, la ora 1 și jumătate noaptea. Dar am rezolvat: am rezervat o cameră la o pensiune foarte apreciată din Giza și am rezervat și un taxi tot prin ei, pentru transfer. Nu doream să iau un taxi la întâmplare. Ajung la pensiune pe la ora 3 noaptea și mă cazez direct, dorm și când mă trezesc plec direct să văd Piramidele!

10. Am avut mereu un zbor bun cu Taromul

Desigur, meritul este al piloților. Taromul are piloți extraordinari. Dar și alte companii cu care am zburat au piloți excelenți. Nu pun acest punct la final pentru că ar fi un lucru de neglijat, dimpotrivă, siguranța este pe primul loc, tocmai din acest motiv nu zbor decât cu acele companii pe care le consider sigure. Deci acesta este primul filtru și știu că la acest aspect, Taromul stă foarte bine.

Deci de ce îmi place să zbor cu Taromul?

Pentru că a rămas o companie de linie. Elegantă. Unde experiența de zbor este una frumoasă, calmă. Nu luxury, dar foarte decentă. Pentru că nu a înghesuit scaunele mai abitir decât companiile low-cost (am avut și această experiență, de a avea mai puțin loc în avioane ale unor companii de linie decât la low-cost”), nu a introdus ”travel light” nu a făcut alte lucruri care schimbă specificul unei companii. Încă o dată: a rămas o companie de linie.

imi place sa bor cu tarom 3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *