zbor salonic bucuresti 5

(Aproape) ca înainte: am mers în Grecia pentru un weekend prelungit, cu avionul

COVID Grecia lacurile prespa Noutăți

Ne este dor de excursiile acela spontane, fără griji până la cer. Am plecat vineri (25.06) din București și m-am întors luni (28.06) cu o cursă Tarom spre Salonic. Cum au fost procedurile la check-in, îmbarcare, testarea de pe aeroportul din Salonic (am fost singură așa că am fost testată) formalități și mai ales ce simplu și ușor a fost la întoarcere, chiar dacă era să pierd avionul, fără ca măcar să știu – deci fără stres!

Plus mini traseu prin Grecia, am cam alergat pe acolo, însă au fost și multe lucruri și locuri frumoase!

Zbor București-Salonic, cu Boeing 737

zbor bucuresti salonic 3
Deva, Boeing 737

Formalități înainte de zbor:

– cu maxim 24 de ore înainte de ora estimată a sosirii în Grecia trebuie să fie completat formularul PLF.  pe acest link aveți și datele despre formalități și linkul spre completarea PLF-ului.

Eu l-am completat cu ceva mai mult timp înainte, puteți să o faceți și cu trei, patru zile înainte, dar recomandarea mea este să o faceți cu minim 36 de ore înainte. Nu îmi place să las lucrurile pe ultimul moment: atunci cade și netul, sau cine știe ce se întâmplă.

Ce se cere în timpul completării formularului:

– actul cu care vom intra în Grecia (Carte de Identitate sau Pasaport): serie, număr după caz.

– modalitatea de transport

– să alegem ce ”dovadă COVID” vom prezenta la sosirea în Grecia (mai jos ce se solicită acum):

– unde vom avea cazarea (dacă va fi un hotel sau două, dar putem pune doar unul, este opțional dacă vrem să le adăugăm și pe celelalte, în cazul în care vom avea un circuit). La hotel va trebui să trecem și numele străzii și codul fiscal. Nu am găsit pe pagina hotelului adresa, însă am căutat pe Google Maps și am pus de acolo străzile. Am notat ambele Hoteluri: Hotel Mimallones din Laimos, Prespa unde am stat două nopți și Hotelul Athina din Salonic, lângă aeroport unde am stat o noapte.

–  persoană de contact din țară, în caz de urgență.

– dacă mai avem companioni, chiar dacă nu sunt din aceeași familie. Ideea este că atunci când este vorba despre un grup, testează în general doar o persoană din grup. Însă probabil că dacă acea persoană iese pozitiv, îi pune în carantină pe toți. Nu sunt sigură că așa este, dar are sens.

– Dacă în ultimele 14 zile am călătorit într-o altă țară (opțional).

ATÂT. Se completeză repede, primim PLF-ul pe mail în jurul orei 12 noaptea în ziua dinaintea sosirii în Grecia. Fromularul nu trebuie printat, are și fișier pdf, acesta îl descărcăm în telefon și îl arătăm și la check-in în țară și la sosirea în Grecia când ni se ere. Conține un cod QR care se scanează de către greci.

Dovezi legate de COVID:

– test PCR efectuat cu maxim 72 de ore înainte de a sosi în Grecia sau test antigen efectuat cu maxim 48 de ore înainte de a ajunge în Grecia.

Excepții: – cei care au efectuat schema completă de vaccinare cu unul dintre vaccinurile acceptate (Pfizer, Moderna, Astra Zeneca, Johnson + Johnson, Sinovac, Sputnik, Sinopharm printre altele),

– călătorul a fost testat pozitiv cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 2 până la 9 luni.

– copii cu vârsta de până la 12 ani.

Mai multe detalii pe travel.gov.gr în limba română, aveți în vedere că am ales informațiile pentru călătorii care vin în Grecia din România. Pentru unele state sunt restricții suplimentare.

Check-in

Am fost surprinsă să văd cât de aglomerat era aeroportul Otopeni! Am crezut că voi sta un secol la ghișeele Tarom, însă a mers repede totul. Am arătat totul (dovada cerută legată de COVID) și PLF-ul + pașaportul (vă spun mai jos de ce prefer pașaportul) și am primit biletul de îmbarcare în mai puțin de un minut!

Control pașapoarte

După controlul de bagaje, văd o masă MARE de oameni care așteptau pentru controlul actelor. Însă era un Ofițer la capătul cozii, care ne îndemna pe cei cu pașaport să mergem la porțile electronice! Am scris acum câțiva ani că putem face o mare economie de timp atunci când ajungem într-un aeroport aglomerat și avem pașaportul, condiția fiind să existe aceste ”e-gates”. Și că de aceea îl folosesc și în Uniunea Europeană. Ei bine sunt instalate acum și în Aeroportul Henri Coandă! Am trecut în câteva minute.

Având mult timp la dispoziție am scris un articol, am mai postat, am filmat, nu am pierdut de fapt timpul

Îmbarcarea s-a făcut rapid, avionul Boeing 737 era plin! Zborul foarte plăcut, lin și scurt și am avut surpriza să primim câte o (mică) gustare și câte o sticlă de apă, cu toate că pe bilet scria că nu este inclus service-ul la bord. Și un prosopel umed foarte plăcut pentru ”reîmprospătare”. Înainte de pandemie nu aveau din acestea Tarom-ul și am zburat mult cu ei în ultimii ani.

Zbor București Salonic: minunat!

Zborul a fost splendid: doar o oră și 20 de minute cu totul, s-a zburat mult timp la mică altitudine și am admirat de la fereastră o mare parte din regiunea Greciei deasupra căreia am zburat. Am avut ca vecină o fetiță de 8 ani care stătea la mijloc (eu am stat la fereastră) și făcea poze mai frumoase decât mine! Când am mărturisit că: nu știu de ce fac atâtea poze mereu, mi-a spus că și ea face la fel de multe mereu!

Debarcarea a fost și ea rapidă, controlul actelor la fel de rapid, după care a urmat controlul ”PLF”. Erau câteva mini ghișee și protestau mai mulți turiști din zborul cu care venisem că li se spunea că trebuie să fie testați.

Am fost testată la sosirea în Grecia

Când am prezentat și eu PLF-ul îmi spune Ofițerul: a ești singură, o să fii testată. OK? Eu spun: OK. A avut o expresie de ușurare pe față și un pic de uimire. Un pic. M-a condus la pavilionul unde se recoltau probele, mi-a spus că trebuie să arât PLF-ul, codul, că asta este necesar și a plecat după ce l-a scanat Doamna Doctoriță care efectua testările.

Prelevarea a durat foarte puțin, am stat pe un scaun în incintă câteva minute (puține) până când mi-am auzit strigată: Mirela? OK you can go. Au testat și persoane nevaccinate și vaccinate, chiar asta protestau câteva persoane: că sunt vaccinate sau că sunt cu alții și de ce trebuie să fie duși la testare.

Bagajele deja veneau, așa că le-am luat și am ieșit din Aeroport. Au WiFi gratuit și am stat două ore la o terasă Everest din fața aeroportului că m-am întâlnit cu un grup din Bulgaria și cu reprezentanții de la o organizație care se ocupă de un proiect de promovare a regiunii lacurilor Prespa, în Grecia și Macedonia de Nord.

aeroport salonic
In Aeroportul din Salonic, asteptand restul lumii

Am postat pe Facebook un video, in care am explicat cum a fost drumul si procedura.

Am mers ulterior cu autocarul aproximativ trei ore și jumătate pe Egnatia Odos până la Kastroria după am intrat în Parcul Natural Prespa, prefectura Florina până în Laimos și am vizitat acolo aproape două zile multe locuri, duminică ne-am întors în Aeroportul din Salonic, bulgarii aveau zbor și de aici am rămas pe cont propriu, am mai stat o zi la un hotel care avea shuttle gratuit la aeroport.

Eram foarte obosită așa că am stat în hotel și m-am relaxat, am scris, m-am deconectat că eram un pic întoarsă pe dos, s-au adunat diverse și când te lovește oboseala este mai bine să îți încarci bateriile dacă poți, este cel mai important.

Zbor București-Salonic Tarom cu ATR 72600 cu peripeții de care nu am avut habar

zbor salonic bucuresti 1
Buna, ATR 72-600, a fost un zbor lin, scurt, plăcut – aici în Salonic

Voi spune de la început: nici măcar nu am simțit peripețiile, nu este despre TAROM ci despre mine, care am făcut o greșeală pe care nu mi-o pot explica. Eu, care verific mereu de 10 ori totul și sunt în aeroport cu două ore jumătate-trei sau chiar mult mai mult dacă vin direct din Constanța de exemplu. Pur și simplu nu înțeleg cum s-a întâmplat! Ei, am avut o stare, am fost supărată două zile am simțit nevoia să plâng din senin ca să mă descarc. Și probabil de aceea.

Am auzit mulți călători experimentați că nu știu cum dar la un moment dat au pierdut un zbor. Se pare că ‘’am ocolit’’ ceasul rău, însă a fost oricum un reminder că MEREU;MEREU; MEREU trebuie să verific cu foarte foarte mare atenție tot și ‘’mindfulness’’ să fiu acolo în acel moment. Se întâmplă rar să fiu destabilizată din pricini externe și atunci…pac!

Și îmi amintesc când mi-a spus o dată un domn care pierduse actele cu tot cu portofel în Thassos și l-am pus în legătură cu cei de la Consulat să meargă să își facă adeverință: nu știu cum mi s-a întâmplat, că eu mereu am grijă de acetele tuturor. La fel mai spune câte cineva: cum mi s-a întâmplat nu știu ce?

Ei bine se pare că ni se întâmplă tuturor la un moment dat. Faptul că nu are urmări pentru unii este numai NORC: Pur și simplu noroc!

Cum a fost în cazul meu!

Check in Salonic-București: cel mai rapid check-in din viața mea.

Și cel mai scurt timp petrecut în aeroport!

Și cred că este cel mai plăcut zbor posibil! Scurt, se zboară la mică altitudine o perioadă lungă de timp așa că priveliștea este absolut minunată!

Dar până acolo….

Să vedeți ce am pățit:

Când am ajuns la hotelul din Salonic, Athina, m-au întrebat la ce oră am nevoie de transfer a doua zi spre aeroport. Și mă uit pe telefon, avionul decolează la 16:40 cer transferul la 14:15 (dura 5 minute să ajung la aeroport de la hotel).
Ajung în aeroport la 14:25: fac poze pe acolo, afară, înăuntru, mă uit pe tabele, era trecut zborul Tarom Salonic-București, check in 36-38, poarta 19. Dar niciun status al zborului.
Mă duc la toaletă, mă mai uit pe la magazine și ajung  floricica la check-in zic să reperez unde sunt birourile de check in, ajung nimeni!
Ma gândesc: sa mai dau o roata sa mai aștept pana dau drumul! Dau să plec și vine o doamna care împingea un cărucior și ma întreabă: București? Eu: da. Hai!
Tot încercam sa ii spun ca pot reveni mai târziu, îmi zice ca nu doar ca este o problema: zborul este plin așa că trebuie sa îmi facă upgrade la Business Class! Super, sunt de acord. Zâmbitoare, doamna mi-a spus să mă duc spre poarta de îmbarcare. Mulțumesc!
Când primesc biletul: văd că zborul decola la 15:15. Inițial am crezut că au schimbat ora și că este vina mea că nu am mai verificat cu o zi înainte, cum făceam mereu. Însă nu, de fapt eu mă uitasem de la început greșit.
zbor salonic bucuresti
Una peste alta am alergat pana la poartă am avut IAR noroc că am prins o fereastră cu puțini oameni la control și am ajuns la poarta la 15:00. În câteva secunde ma îmbarc printre primii ca au chemat prima oară pe cei care aveau locuri în fata. Am avut locul 1 F și liber lângă mine. Acum, fiecare se bucură în avion când are mai mult spațiu personal, mai ales când este foarte obosit.
Cineva acolo sus ma iubește sau prost sa fii noroc sa ai!
Am avut noroc ca nici măcar nu am avut stres, că nu știam ca sunt în întârziere și doamna de la check-in a fost calmă, foarte simpatică mi-a dat un sentiment plăcut și m-a poftit calm la îmbarcare mi-a arată unde dar fără sa îmi lase impresia ca este “belea” sunt norocoasa!

Avionul a decolat cu 10-12 minute întârziere, ori așa au primit culoarul de zbor, ori au așteptat bagajul meu!

Nicio formalitate pentru a intra în țară, deoarece Grecia este pe lista VERDE a României și sperăm să nu se schimbe situația vara aceasta! Am fost lăsați de autobuz chiar la intrarea pentru Zona Verde! La control acte s-a cerut și ”boarding pass-ul”, biletul de îmbarcare, să verifice dacă într-adevăr venim de unde spunem că venim.

zona verde otopeni
Zona verde de pe Aeroportul Otopeni

Mâncare la bord:

Pe bilet scria că nu este serviciu la bord! Am fost surprinsă la dus să primim câte o prăjitură mică și o sticlă cu apă. Însă mereu am și ‘’apa mea’’.

Am rămas și mai plăcut surprinsă că și la Business Class se oferă fix ceea ce se oferă și la economic!

Fiind ‘’fără service’’ o curtoazie a companiei, este de înțeles că se oferă la fel.

Sau poate că toți 5 de aici (avea 8 locuri la Business Class avionul) eram ‘’upgrade’’ și atunci s-a făcut tot service-ul clasic. Nu contează, cum spuneam, m-am bucurat că am mai primit o apă, beau multă apă în avion și la întoarcere chiar nu am mai avut timp să cumpăr apă după ce am trecut de controlul bagajelor.

Una peste alta ambele zboruri au fost foarte plăcute, am intrat și ieșit din Grecia ușor, câteva formalități dr dacă ești atent le rezolvi repede, până la urmă grecii doresc turiști din România și îi ajută să se simtă bine. Chiar și cu cei care protestau cu testarea s-au purtat foarte frumos ofițerii, ei își fac treaba, nu hotărăsc ei cine se testează, sistemul atenționează după codul QR. Însă toți din avion am fost ”clear to go” rapid!

Am mers în această escapadă la invitația i-tour.uom.gr  în cadrul proiectului i-TOUR finanțat de către Interreg IPA CBC Programme ”Greece – Republic of North Macedonia  2014-2020”. Este un proiect cu finanțare de la Uniunea Europeană, pentru creșterea cooperării din zona de graniță dintre diferite state. Noi (eu și bulgarii) am fost invitați ca mică parte din proiect, ei au multe evenimente în derulare.