Ballater, Royal Deeside, Scoția: un pitoresc burg victorian

Aberdeenshire Scotia

Ballater este un mic orășel victorian foarte pitoresc din regiunea Aberdeenshire, care se întinde de-a lungul faimosului râu Dee, în Royal Deeside. Drumul dinstre Aberdeen spre castelul Balmoral și spre alte atracții trece pe aici așa că este un loc ideal pentru o oprire, o scurtă plimbare, un cappuccino, sau masa de prânz. Sunt câteva hoteluri și pensiuni foarte drăguțe, mulți se cazează aici pentru a face drumeții în Parcul Național Cairngorm. Este frumos, este Scoția, cum nu am stat prea mult nu am nici prea multe de scris, dar am făcut multe poze, chiar dacă nu am avut niciun aparat modern – al meu era stricat și am avut două aparate foto cu baterii! Toate pozele din Scoția sunt făcute cu ele și sunt foarte mulțumită.

Burgul este cel mai apropiat oraș de Castelul Balmoral, aflat la doar 12 km și este situat chiar la marginea Parcului Național Cairngorm, este chiar numit poarta de est a parcului, mulți venind aici să campeze – este un loc de campare în apropiere – în perioada în care fac drumeții, de câteva zile sau chiar o săptămână. Un alt obiectiv aflat în imediata apropiere este Distileria Royal Lochnagar, una dintre cele mai exclusiviste din Scoția, aici se produce whisky single malt de cea mai bună calitate. Și se poate și vizita.

Ballatar are în jur de 1500 de locuitori cu o medie de vârstă destul de ridicată am impresia. Ca și alte părți din Scoția cred că s-a confruntat cu o migrație intensă, altfel nu îmi explic: am văzut numai oameni de peste 70 de ani acolo: pe străzi, în magazine, la cafenea. Singurii care erau mai tineri erau cu rucsaci de munte, se vedea clar că sunt turiști. Sau poate că tinerii erau la muncă, era totuși o zi de lucru, că altfel este destul de trist. Este un loc superb.

Catedrala este impresionantă. Pe dinafară, că era închisă, nu am văzut interiorul. Era un anunț că se țin slujbe Duminica la ora 11. Și atât.

M-am plimbat un pic prin oraș, pare desenat, ca de altfel majoritatea din Scoția. Sunt multe magazine specializate fermecătoare și case de oaspeți prietenoase. Totul este curat, îngrijit. Oamenii au timp: au slujbe foarte bine plătite aproape orice fac, desigur nu fac ore suplimentare, au timp și se preocupă în principal de casă și de ce mănâncă, majoritatea.

Pe malul râului Dee:

Balatar, Deeside
Raul Dee

Râul Dee este faimos pentru pescuitul de somon

Biserica din Ballatar

20150429_105328

20150429_110348

La plimbare prin Ballatar

Și desigur foarte plăcută o oprire la Fosta Gară Regală, transformată în bar/restaurant. Ne-am oprit de două ori aici: o dată mai de dimineață pentru un cappucino, am vizitat distileria de whisky, ne-am întors să luăm masa de prânz ulterior am vizitat castelul Balmoral.

20150429_111300
Ccappuccino cu vedere

20150429_111026

20150429_113819

Prânz – ni s-a recomandat curry de miel, preparat de chef-ul din Mumbay

Am crezut-o pe cuvânt pe ospătăriță, a fost Ok, dar aș fi preferat să nu mă las influențată și să iau altceva, mai scoțian. Dar am remarcat că scoțienii ar mânca orice altceva: sunt o grămadă de restaurante chinezești, thailandeze, indiene, etc. Ce mi-a plăcut în schimb tare și nu am mai găsit în altă parte a fost berea Blessed Thistle. Este locală și nu este distribuită în supermarketuri, este foarte foarte bună.

20150429_133340

20150429_134357

20150429_134404

20150429_134502

Ballatar este un magnet pentru excursioniști

Este situat la est de Munții Cairngorm, aici fiind punctul de plecare pentru multe trasee de drumeții, cu diferite grade de dificultate. Sunt și trasee foarte dificile, mai ales că în zonă sunt mulți Munro – munți scoțieni de peste 3000 de m, cel mai înalt fiind Lochnagar 3789 m, Lochnagar este și numele distileriei de whisky single malt pe care am vizitat-o.
Muntele Lochnagar a fost făcut faimos de Lordul Byron și de către Prințul Charles, care a scris cartea de copii: ”Bătrânul de la Lochnagar”.
În oraș sunt și două magazine de închiriat biciclete.
Există și un club de golf într-un peisaj de vis de spune – pe aici toate peisajele sunt de vis oricum.

Sunt autobuze care conectează Ballaster de Aberdeen, circulă din oră în oră.