Chungking Mansions, Hong Kong, locul unde poliția nu intră, că nu are loc de turiști

Hong Kong 3 317

Nu știam prea multe despre clădirea denumită de Revista Time ”Cel mai bun exemplu de Globalizare în acține”, deși sunt tensiuni interrasiale destule. Clădirea este faimoasă ca locul unde nici poliția nu intră – decât în raiduri – de faptul că sunt cazări ieftine și că suntem îndemnați să o vizităm, să experimentăm această diversitate și să ne bucurăm de ea.

Era și nu pe lista mea dar în nici un caz nu plănuiam să stau în acest Babilon modern. Dar se pare că dacă trebuie să ajungi într-un loc, chit că vrei chit că nu planetle se aliniază cumva de tot acolo ajungi :).

Primele zile din Hong Kong le-am petrecut în Centru, exact în insula Hong Kong. În cazul în care nu știți, Regiune Administrativă Specială HK cuprinde, pe lângă insula centrală o parte continentală, care are graniță cu China și încă vreo 200 de insule. Kowloon este o zonă urbană situată pe partea continentală, la nord de insula HK și de Noile Teritorii, zona sălbatică și extrem de frumoasă a Regiunii, cu delte, parcuri naturale și alte frumuseți.

Accesul cu transportul public între insula HK și Kowloon se face extrem de ușor cu metroul, adică este ca și cum ai lua metroul între Romană și Aviatorilor, cu autobuze, sau cel mai romantic și foarte ieftin – 0,2 euro – cu feribotul, traversarea Portului Victoria, mai ales seara, fiind unul dintre lucrurile care mi-au plăcut cel mai mult. O parte dintre atracțiile din HK sunt mai la îndemână de explorat din Kowloon așa că am dorit să ajung și aici.

Cum am ajuns fără să vreau în Chungking Mansions

Precum v-am mai spus am lăsat în această vacanță şi loc pentru necunoscut, nu am planificat totul ceas că altfel nu mai am flexibilitate. Deci caut eu cazare şi dau pe booking de casa de oaspeţi Day & Night, părerile pe booking foarte exaltate de tot ce oferă acest loc. Că este aproape de tot ce contează, că este curat, că ce oameni buni acolo, ce mai am zis că l-am prins pe Dumnezeu de un picior. Am rezervat, plătit şi am plecat spre Tsin Sha Shui, stația de metrou apropiată de Day&Night.
Am ajuns foarte uşor cu metroul, schimbat la Amiralty şi după luat încă o staţie, iar cazarea mea, aflată pe Nathan Road 36-44 foarte aproape de gura de metrou.

DAR: nimeni nu menţionează pe Booking că este vorba despre ACEA Chungking Mansions, faimoasa clădire, sau ar trebui să spun mai multe, deoarece sunt mai multe blocuri, fiecare deservite de alte lifturi.

Ajung eu în faţa clădirii, nu îmi vine să cred dar chiar acolo este 36-44, în Chungking. Multiculturalitate încă de la intrarea în clădire, plină ochi cu cetăţeni indieni, pakistanezi şi alte naţii care vând… de toate, chiar de toate, rollexuri, genţi, hashis, oferă cazare, de toate.

Încercând să mă strecor cu valiza și ce mai aveam printre toți băgătorii de seamă de acolo, care insistenți au sărit cu oferte de cazare, îi evit, dar unul mai perseverent mă întreabă şi unde stau, după ce i-am zis că am deja. Îi dau replica, eram cam iritată: It is none of your business. Şi el de colo contrariat: It is everibody ‘s business. OK!. Plec mai departe, identific blocul D şi coada enormă de la lift.

Socializare la lift

Lifturi infernale, că sunt foarte lente, dar un excelent loc de socializare cu ceilalți turiști sau oameni care lucrează la casele de oaspeți, hosteluri, restaurante, magazine, mereu cineva cară ceva și nu bagaje mici ci baloturi întregi, care sunt duse, ați ghicit, cu aceleași lifturi.
Este un singur lift pentru 7 etaje (4,6,8,10,12,14,16) că imparele erau cu alt lift şi vreo 30 de case de oaspeţi, hosteluri şi alte cazări. Şi personalul din casele de oaspeţi etc tot aici locuiește, precum şi cei care vând diverse prin clădire şi împrejurimi, aici adică în clădire.

Coadă până după colț

20140725_233110

20140728_220823
20140728_220741

3 nopți 3 camere

Ajung la recepţie la etajul 10, din nefericire nu aveau cameră liberă acolo în noaptea aceea, dar m-au cazat la un hostel tot al lor, German Hostel, la etajul 6. O noapte. A doua zi am fost cazată la Day and Night dar a treia zi de dimineaţă mutată iar, tot la Day & Night dar altă cameră. Chiar ajunsesem să mă întreb dacă o să mă mut toată vacanţa! Aveam 6 zile aici. deja plătite că altfel nu rămâneam.

În rest curat acolo, dar prea îngust totul şi o grămadă de lume, mereu bagaje pe hol dar nu asta m-a deranjat ci gălăgia de la parter şi timpul pierdut cu aşteptarea liftului, în fiecare seară şi dimineaţa la coborâre. Trebuie să urci până la etajul 16 şi după să cobori că altfel nu prinzi loc în lift. Am întânlit mulţi călători, mai ales de la etajele 8,6 disperaţi că stăteau de 20 de minute şi nu prinseseră lift. Şi erau cu bagaje.

Eu am coborât o dată pe scări dar nu m-am mai încumetat că sunt populate de tot felul de personaje dubioase. Un alt turist mi-a spus că a coborât pe scări şi a întâlnit pe cineva cu acul în venă aşa că…..

La o clădire de lângă este și mai grav toți oamenii aceștia stăteau la coadă la lift, unii nici nu se cazaseră

20140726_113151

Babilon

La parter și primul etaj sunt magazine și spații comerciale. Multă, multă gălăgie, o combinaţie de Europa cu IDM şi cu un bazar ciudat, case de schimb, magazine de toate, restaurante indiene, pakistaneze, spălătorii, magazine cu telefoane mobile, electronice și IT, de toate. Oamenii care stau la agățat turiști și restul vânzătorilor ambulanți dau o senzație de nesiguranță, de pericol.
Asta la prima vedere că de fapt oamenii suntpână la urmă rezonabili, chiar dacă am întrebat ceva, sau dacă am fost întrebată am răspuns, discutat, nu foarte în amănunt că nu era cazul dar ceva discuţii am avut, suficient cât să îmi dau seama cum este cu aceste clădiri.
Ştiu sigur că sunt mulţi oameni de treabă, cei de la internet cafe unde am imprimat biletele de avion, cu care m-am conversat, personalul de la casa de oaspeţi, alţii, de fapt cred că majoritatea celor care se prelindă pe aici sunt oameni OK, ei doar muncesc foarte mult şi foarte din greu pentru a le trimite bani familiilor lor. Chiar am văzut multe situaţii care m-au întristat. Este multă sărăcie şi disperare în aceste clădiri şi dacă aveţi ochi să le vedeţi vă vor afecta dispoziţia.
20140731_122823
20140731_122817

Totuși nu este un loc ieftin

Spălătoriile şi alte servicii sunt foarte scumpe și mult mai multă mizerie în general decât în Centru, adică în insula Hong Kong. Plus preţuri mai mari în magazine, etc. Kowloon fiind un loc unde ajung să stea foarte mulţi turişti.

Nu aș recomanda să se mănânce în restaurantele din Chungking Mansions, care arată pur şi simplu infect şi nu vezi bucătăriile, adică mâncarea de pe stradă se găteşte în faţa ta, este totul proaspăt, dar acolo, în clădirea asta chiar nu aş încerca nimic. Poate greşesc dar efectiv nu m-a atras nimic acolo.

Şi scump! Îmi cereau 15 HKD pe o portocală mare ce e drept dar la supermarket Wellcome erau 4 portocale mari la preţul de 9 HKD. Deci se porfită aici de faptul că sunt turişti să umfle preţurile, de multe ori fără nicio noimă. Ştiu asta pentru că nu am reuşit să cumpăr adaptor pentru priză şi altele la preţurile recomandate de personalul casei de oaspeţi. La turişti nu le dau decât umflate, mai mult sau mai puţin dar umflate.

Diverse despre Chungking Mansions:

– Peste 4000 de oameni locuiesc în clădire
– Peter Shadbolt de la CNN a numit clădirea Cartierul neoficial African din Hong Kong
– 17 etaje, clădirea finalizată în anul 1961
– Sunt 5 blocuri, A, B, C, D, E, fiecare cu câte două lifturi, unul pentru etajele pare unul pentru impare și un agent de ordine, care avea grijă ca lumea să stea civilizat la coadă, să nu se urce mai mulți decât ar fi suportat liftul, care oricum se bloca îna ceastă situație, etc. Deci este nevoie de un agent!
– Cel mai mare număr de case de oaspeți într-o singură clădire din HK.
– Multe minorități: indieni, nepalezi, pakistanezi, bangladesh, nigerieni, etc.
– Clădirea este faimoasă și în lumea filmului, datoriă câtorva producții unde a fost folosită ca locație. Mai multe detalii pe wikipedia aici.

Chungking Mansions siguranță

Este o altă faţă a strălucitorului Hong Kong, din fericire siguranţă există, nu sunt violenţe împotriva turiştilor, normal, ar strica afacerile şi acest lucru i-ar afecta pe toţi cei de pe aici, deci din acest punct de vedere nu sunt probleme. Sau nu știu să existe.
Mie una totuşi nu mi-a plăcut aici, a fost bine ca locaţie, dar a fost suficient o dată, nu aș mai trece pe aici decât pentru a arăta și altora ce este acest loc :).
Cercetând wikipedia, am aflat că este un loc cunoscut pentru traficul de droguri, crime mărunte, diferite înșelătorii, imigranți ilegali. La o singură razie mai mult de 45 de persoane au fost găsite fără acte, dar au fost și cazuri când mai mulți au fost arestați pe acest motiv în trecut.
Proprietarii au investit mult în ultimii ani în plasarea de camere video de supraveghere în toată clădirea, chiar și lifturile sunt monitorizate permanent, adică interiorul lor. Chiar jos, la parter sunt montate ecrane pe care se poate vedea în orice moment ce se întâmplă în lifturi.
Mulți agenți de securitate sunt prezenți în clădire.

După ”închidere” așa arată zona de magazine din clădire:

Hong Kong 3 638
Hong Kong 3 641

Și el tot cu lifltul cară tot sus

Hong Kong 3 642

Până la urmă am supraviețuit și bine, am cunoscut mulți oameni simpatici în pensiune, iar când mă uit în urmă toată experiența mă amuză. Este totuși un loc unde ajung foarte mulți turiști, unii sunt mulțumiți, alții nu, depinde de fiecare ce așteptări are și ce primește, fiecare experiență este unică.

Pe curând!

Hong Kong 3 344

După o carieră de 8 ani ca Head of Media în cadrul uneia dintre cele mai mari companii de retail din România, Mirela și-a luat lumea în cap. La propriu. Ulterior s-a dedicat freelancingului, călătoriilor și scrisului pe blogurile personale. Cu scopul declarat de a vizita toată lumea, dar încet, de patru ani de zile îi inspiră și pe alții să își urmeze visurile și totodată să se bucure de călătorii, aducând ponturi și sfaturi practice din toate destinațiile.