Coronavirusul dă o lovitură grea turismului de croazieră

Uncategorized

Croazieră de vis? Mii de oameni sunt în carantină, pentru 14 zile, cu mâncare raționalizată și fără băuturi alcoolice. Au avut ghinionul să fie la bord cu câțiva pasageri bolnavi. Navele de croazieră sunt acuzate de multe păcate. De la faptul că distrug Veneția, la faptul că deversează gunoaiele în mare. Da, mari companii au fost deja amendate de câteva ori, cu zeci de milioane de dolari. Nu, nu s-au potolit, pentru că gunoiul acela costă bani dacă este reciclat corect, iar presiunea mare pe preț duce la măsuri extreme. Și iată că azi, coronavirusul face mai mult decât orice campanie inițiată de activiștii de mediu împotriva risipei și a gunoaielor pe care acest tip de turism le produce.

Acum vreo săptămână, navei Costa Smeralda, cu 7000 de pasageri, dintre care 6000 de turiști, restul personal, i s-a refuzat cererea de a debarca pasageri în Civitavecchia. De ce? O turistă din China strănuta. Ba chiar primarul a ajuns în grabă pe țărm, pentru a ridica permisiunea acordată de autoritățile portuare. Vreo 1200 de turiști doreau să coboare pentru excursia de o zi. Nu s-a putut, decât după ce testele au arătat că turista suspectată de virus avea numai o răceală. Pam Pam! Dar dacă era bolnavă? Păi atunci, probabil că se întâmpla ca în Japonia:

Nava Diamond Princess este ”ostatică” pentru că are 10 turiști infectați la bord. Și încă 10 după câteva zile, sunt 20 acum. De fapt avea, dar toți cei de pe vas sunt acum în carantină 14 zile. Bolnavii vor fi tratați, au fost debarcați cu toate măsurile posibile de securitate. Iar ceilalți 3700 de pasageri, trebuie să stea două săptămâni în carantină, cu mâncare raționalizată, stres și fără băuturi alcoolice. Puși la cură adică, forțat. Poate nu este atât de grav, până la urmă. Dar nu mă aștept să aibă programe de divertisment, se pare că stau toți mai mult prin cabine.

Sursa: Daily Mail aici

Pasagerii trebuie să stea fiecare în cabina sa, ferice de cei cu cabine cu vedere la mare! Mă amuză umorul englezesc. Scria cineva într-un comentariu la articol: două săptămâni fără băutură la bord? Aș înota spre libertate. Iar răspunsul a fost pe măsură: Voi fi chiar în spatele tău!

Iar turiștii blocați aici pun poze cu mâncarea primită. Acum, unii spun că este destul. Dar oare un ceai, sau o cafea un pahar cu suc, un iaurt mic, un bol mic cu salată de fructe și două brioșe sunt tot ce mănâncă în mod obișnuit un turist pe o navă de croazieră la micul dejun? Că în una dintre fotografiile din articol, este un mic dejun pentru doi. O cabină.

Nu li s-au mai schimbat prosoapele, cearceafurile și nu știu dacă atunci când vor ajunge în Marea Britanie vor mai sta în carantină încă 14 zile, pentru că au mai fost descoperiți pasageri bolnavi. Au o băutură caldă pe zi, apă, trei mese. Și David ABel, se întreabă despre aerul condiționat: trimite viruși? Că oamenii stau în cabine, obligatoriu. Nuai cei care au cabine fără geamuri, au voie să se plimbe pe punte, păziți și la un metru unii de alții. Doar o oră și jumătate, desigur, să facă puțină mășcare. David Abel, un pasager britanic simpatic de 72 de ani, pune multe știri de la bord pe pagina sa de Facebook. A devenit deja vedetă, multe ziare au scris deja despre el, fiind singura sursă de informare despre cum simt pasagerii carantina.

Asta dacă totul decurge frumos și nu se mai îmbolnăvește nimeni. Dar dacă da? Încă două săptămâni și tot așa? Care este șansa ca din 3700 de oameni, niciunul să nu fi luat de la cei bolnavi?
Mai ales că pe vasele de croazieră sunt mulți oameni în vârstă, care au cel mai mare risc să se îmbolnăvească? Dar și să își piardă viața. Până la urmă și în China, cei care au decedat de pe urma contactării coronavirusului au fost, cu două sau trei excepții, numai oameni în vârstă care aveau și alte probleme de sănătate.

Navele de croazieră și mediul

Compania de nave de croazieră Carnival a recunoscut că a deversat gunoaie și plastic în oceane, violând acordurile internaționale. A primit amendă, dar experții spun că de fapt practica este cu mult mai răspândită. Carnival a avut ”ghinionul” să fie prinsă.
Asta pentru că a aruncat ”accidental” la un moment dat gunoi și în marea barieră de corali din Australia, la un moment dat. Citiți aici despre șapte locuri superbe din lumea aceasta, pe care turismul de croazieră le distruge. Veneția este cireașa de pe tort. Se știe cât de mult este în pericol laguna, orașul, dar tot nu se oprește încă practica, cu toate că lucrul acesta a tot fost anunțat.
Se estimează că navele de croazieră aruncă în mare peste un miliard de galoane (1 galon = 3,78 litri) de apă de canalizare pe an. Nu avem corespondentul la ”sewage” în limba română, sau nu cunosc eu termenul, este vorba despre apa folosită menajer, inclusiv cea de la toalete, cu tot cu conținut.
Totodată, risipa imensă care se face pe navele de croazieră este absolut fără limite.Și absolut inutilă, fără rost, nu aduce nimic bun, decât kilograme în plus și alterarea sănătății.
Dar nimic dintre toate aceste lucruri nu a schimbat nimic. Însă iată că vine coronavirusul. Și uite cum acest mic virusel schimbă treburile.  Influenza a ucis deja 15 000 de oameni în SUA numai anul acesta, sunt alte virusuri care fac ravagii mari în comparație cu coronavirusul.

Acum, dacă ești într-un avion, trebuie să aterizezi. Se ”sortează” pasagerii, ajungi să spunem în carantină. Sau nu. Dar sunt câteva sute de pasageri. Plus că nu în toate destinațiile sunt turiști care au fost în Wuhan, care pot purta virusul. Dar pe navele de croazieră sunt mii de pasageri. Din toate colțurile lumii

Și când sunt mii de pasageri dintre care câțiva infectați, aceștia sunt duși pe țărm iar nava este ținută în carantină. În carantină pe mare. Într-un mediu închis, oricât de mare este nava. Deci sunt toate șansele ca peste câteva zile să se îmbolnăvească alți oameni și alții. Și carantina să se prelungească până când… până când vor fi spitale disponibile pentru a primi în carantină izolată 5000, sau 6000 de oameni? Probabil, chiar sunt curioasă cum se va termina odiseea turiștilor navei Diamond Princess.
Iar mâine poate fi un alt virus. Și tot așa. Chiar cred că este panică mult prea mare cu acest coronavirus din Wuhan. Dar ea există și duce la măsuri drastice. Iar dacă te-a prins ghinionul pe o navă cu pasageri infectați, te-ai fript. Nu ai unde să pleci, stai pe navă. Cu rație la mâncare. Eco, aș putea spune, mai ales că se va face și mare economie la paharele de plastic având în vedere că nu se mai servesc băuturi alcoolice. Dar este acesta visul oricărui călător?
Virusul acesta pune câteva întrebări: cât de sigur mai este azi să mergi în croazieră? Mii de oameni la bord, zeci de viruși care ne alarmează la maxim, o bănuială de infectare și gata, ești blocat. Nu am mers până acum în nicio croazieră, eram tentată acum câțiva ani. Dar motivația mea a scăzut treptat, iar cu noua problemă apărută, chiar mi s-a luat de tot. 
Actualizare: între timp, din 10 persoane infectate au ajuns 20, iar după 61. Și oamenii tot stau pe navă acolo, închiși cu virusul. Este logic că dacă sta în cabină, cu aerul condiționat (iar coronavirusul se transmite prin aer), fără mâncare de calitate (ceea ce este cazul), fără să faci mișcare, fiind expus continuu, vei lua virusul. Chiar dacă ești sănătos și în condiții normale îl respingi. Dar spuneți-mi și mie ce poți mânca dacă ești diabetic/intolerant la gluten/vegetarian/vegan etc? Micul dejun: un pahar de suc de mere, un iaurt mic, două croissante mici, unul cu șuncă și cașcaval și unul dulce, plus o lingură de salată de fructe. Plus stresul că nu știi ce se întâmplă. Scade imunitatea și iei virusul în câteva săptămâni acolo în acele condiții. Și ce este trist este că oamenii aprobă măsura. De frică aprobă ca cei sănătoși de pe vas să fie expuși continuu. Cred însă și sper că se va găsi o soluție să îi aducă pe toți pe țărm și să fie tratați corespunzător. Cred că mai bine îi lasă pe punți, să se miște liber, se vor infecta mai puțini decât să stea în cabine în aerul condiționat purtător de viruși.

Voi ce părere aveți? Vă mai tentează o croazieră? Dacă da, din ce motive, dacă nu, de ce nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *