excursie Georgia Mtskheta

Excursie la Mtskheta, catedrala Svetitskhoveli, mănăstirile Jvari și Samtavro

Georgia

Excursia către vechea capitală a Georgiei, Mtskheta, care este pe lista obiectivelor UNESCO a fost minunată. Am vizitat mai multe locuri mirifice, printre care catedrala Svetitskhoveli, dar și mănăstirile Jvari și Samtavro. Am optat pentru o excursie organizată din Tbilisi și nu mi-a părut rău absolut deloc. Am avut și o degustare de vinuri la pachet, iar prețul excursiei a fost de numai 50 de lei (am avut reducere că am cumpărat mai multe excursii de la aceeași agenție).

De ce am ales o excursie organizată, eu care de obicei prefer transportul local, prefer să descopăr locurile, când merg singură undeva? Pentru că mi-a plăcut în Tbilisi mai mult decât să stau pe drumuri, iar obiectivele doream să le văd, nu mă atrăgea ceva atât de tare încât să doresc să stau cu orele într-un loc. Călătoresc de plăcere și cred că am luat cea mai bună decizie pentru a petrece vremea cât mai frumos, a avea experiențe frumoase. Am ales după instinct și a fost totul superb

Știți, uneori în excursii te gândești să mergi cu transportul local. Însă atunci când este vremea frumoasă, când ești într-o țară în care oamenii zâmbesc, sau sunt toți foarte politicoși. Nu este cazul Georgiei. Aici întâlnești oameni de toate felurile. Mulți alcoolici și mulți bădărani, printre oamenii simpatici. Mai mult, nu prea vorbesc limba engleză, tinerii da.

Prin terminale de autobuz și gările din Georgia ai experiențe ”colorate”. Nu am auzit cuvinte prea minunate despre trenuri, sau despre transportul public în general. Cea mai bună soluție este să închiriați o mașină. Dar eu călătoream singură, așa că am preferat să nu mă complic prea tare. Și optând pentru o excursie organizată, am avut o zi absolut fantastică.

Erau autobuze locale către Mtskheta, dar să mergi în terminal, să cauți ce microbuz trebuie să iei, pe o vreme nu tocmai călduroasă nu era ceea ce doream. Mai mult, într-o excursie organizată am vizitat mai multe locuri în timp scurt. Nu doar un loc pe zi. Autobuzele publice care merg spre mănăstirea Jvari, de exemplu, te lasă la vreo doi kilometri! Deci cu tot timpul pe care îl pierzi cu autobuzele, cu dumiritul ce autobuz trebuie să iei, cu așteptarea și mersul pe jos, într-o zi vizitezi doar un loc, maxim două și asta într-o zi întreagă.

Mi-a plăcut mult orașul Tbilisi, așa că am preferat să văd locurile acestea fără prea multă bătaie de cap și să mă bucur de oraș în restul timpului. Dacă vremea este foarte frumoasă, puteți desigur aloca o zi întreagă numai pentru Mtskheta, dacă vă atrage atât de mult, însă în excursia organizată am avut suficient timp să văd obiectivele atât cât îmi doream și chiar să mă plimb un pic. Și nu am stat toată ziua pe drumuri, deoarece excursia a durat doar cinci ore cu totul. În plus, am avut și ghid, am aflat multe lucruri interesante fără niciun efort.

Excursie la Mtskheta, catedrala Svetitskhoveli, mănăstirile Jvari și Samtavro din Tbilisi

Am avut o idee excelentă, așa cum vă spuneam, să aleg această excursie. Toată ziua a fost minunată. Mai mult, vremea a fost superbă, a fost soare, aer proaspăt, ce mai, totul a fost roz. Această excursie se poate face dimineața sau după-amiaza, deoarece sunt două pe zi. Toate obiectivele sunt destul de aproape de Tbilisi, așa că nu am stat prea mult nici în autocar. Ne-am mișcat repede de colo-colo. Am avut colegi simpatici de drum și nu am pierdut timpul pe nicăieri.

Georgia Mtskheta 17
Autocarul nostru
Georgia Mtskheta 19
Georgia Georgia Mtskheta: mm stat desigur în față, am ocupat două locuri, noroc că majoritatea era ”perechi”. Ghida foarte simpatică, ne-a povestit o mulțime de lucruri

Mănăstirea Jvari

Mănăstirea Jvari face parte din patrimoniul UNESCO, alături de alte clădiri istorice din Mtskheta. SUnt listate împreună. Este o mănăstire ortodoxă georgiană din secolul 6, care s-a păstrat aproape intactă până în zilele noastre, deși a fost arsă de arabi în secolul 10. Miraculos, nu a suferit prea mari distrugeri atunci.

Este construită pe Muntele Jvari, la o altitudine de 656 metri, la poalele muntelui întâlnindu-se râurile cu  Mtkvari și Aragvi. De aici, de sus, se vede foarte frumos și orașul Mtskheta, fostă capitală a Georgiei.

Mănăstirea Jvari este legată de Sfânta Nino, o femeie evanghelist care a trăit în secolul 4 DC, rudă a Sfântului Gheorghe. Ea a fost originară din Cappadocca și este cea care a predicat creștinismul în Caucaz. Tot ea l-a convertit la creștinism pe regele Mirian III.

Sfânta Nino a fost ea care a ridicat o mare cruce de lemn aici, pe un templu păgân. Se spune că această cruce făcea miracole, astfel a atras nenumărați pelerini din diferite regiuni din Caucaz. Ulterior, în anul 545 a fost ridicată o mică bisericuță aici. Această bisericuță se poate vedea și azi în Jvari, lângă biserica mare, care a fost construită între anii 590-605. Asta pentru că bisericuța mică era neîncăpătoare. Crucea a rămas în interiorul bisericii.

Tot locul este superb, cu vederi minunate. Am stat suficient aici cât să vizităm locurile, să facem poze, să ne bucurăm de priveliștea minunată și de aerul proaspăt.

Georgia Mtskheta 7

Georgia Mtskheta 18

Georgia Mtskheta 8

Georgia Mtskheta 9

Georgia Mtskheta 10

Georgia Mtskheta 11
Georgia Mtskheta: manastirea Jvari

Vechea capitală Mtskheta

Mtskheta, unul dintre cele mai vechi orașe din Georgia și fostă capitală, este situată la aproximativ 20 de kilometri nord de Tbilisi. Timp de un mileniu, până în secolul 5 DC, Mtskheta era un oraș fortificat impunător, devenind și capitală a Regatului Iberiei. Însă capitala a fost mutată în Tbilisi la începutul secolului 6. Cu toate acestea, Mtskheta a rămas locul unde erau încoronați ți înmormântați Regii Georgiei, până în secolul 19.

Este ”orașul sfânt” al Biseicii Ortodoxe Georgiene. Din 1994 face parte din Patrimoniul UNESCO.

Străduțele din jurul catedralei sunt pline de magazine cu multe produse locale și obiecte artizanale. Am mers până pe malul râului, unde am admirat din nou mănăstirea Jvari. Și totodată catedrala din toate unghiurile, am dat roată.

Am și băut vin georgian (cum altfel), am degustat câteva produse și m-am bucurat de atmosfera veselă a orașului. Când soarele strălucește sus pe cer, totul este roz, avem o altă dispoziție. Am făcut iar o mică plimbare înapoi la autocar, alături de ghidă, pentru că orașul este în mare parte pietonal. Și fusesem lăsați mai departe de catedrală. Bucuria mea, ne-am mai bucurat un pic de oraș.

Georgia Mtskheta 27

Georgia Mtskheta 28

Georgia Mtskheta 29
Cornurile acestea se folosesc pentru a bea vin din ele. Așa se făcea pe vremuri, așa fac unii și acum

Georgia Mtskheta 26

Georgia Mtskheta 25

Georgia Mtskheta 24

Catedrala Svetitskhoveli, sau catedrala Pilonului Viu

Este cea de-a doua cea mai mare biserică din Georgia, după Catedrala Sfintei Trinități, din Tbilisi. Aici au fost înmormântați, vreme de secole, regii georgieni.

Prima biserică a fost construită aici în secolul 4, catedrala actuală datând din secolul 11 DC. Sunt multe legende legate de acest loc, inclusiv una care spune că un evreu georgian, Elias, a făcut în secolul I o călătorie la Ierusalim. Acolo el a cumpărat de la un soldat roman roba lui Isus. A revenit cu ea în Georgia, unde sora sa, Sidona a atins-o, decedând pe loc de la energiile emise de acest obiect.

Pentru că nu a putut nimeni să îi desprindă roba din mâini, Sidonia a fost îngropată cu roba lui Isus. Mai târziu, un copac de cedru a răsărit din mormântul Sidoniei. Din acest cedru, în timpul Sfintei Nino, s-au cioplit șapte piloni. Aceștia au fost folosiți pentru ridicarea primei biserici din acest loc, cea din secolul 4. Însă unul dintre acești piloni avea puteri supranaturale, de exemplu plutea în aer. Totodată, din el curgea un lichid care putea vindeca oamenii de orice boală. Mai multe despre Catedrala Svetitskhoveli puteți citi aici.

După ce am vizitat catedrala, alături de ghida noastră, care ne-a oferit o mulțime de explicații, ne-a vorbit despre legende și alte vestigii din catedrală, am plecat la plimbare. Am avut timp liber de explorat.

Georgia Mtskheta 2

Georgia Mtskheta 30
Georgia Mtskheta catedrala

Mănăstirea Samtavro

După catedrala Svetitskhoveli, am mers să vizităm mănăstirea Samtavro, care se află și ea alături de celelalte două lăcașuri vizitate în Mtskheta în patrimoniul UNESCO. Aici nu aveam voie să facem poze înăuntru. Exteriorul ca exteriorul, dar interiorul este impunător. Această mănăstire datează din secolul 4, fiind reconstruită în secolul 11. Aici este îngropat faimosul sfânt georgian, călugărul Gabriel.

Ce m-a impresionat, alături de lăcaș în sine, este faptul că georgienii au pus un panou scris în limbajul Braille.

Mi-a plăcut mult Mtskheta , aici totul este verde, optimist. Departe de peisajul dezolant din aprilie al altor regiuni vizitate. Chiparoși înalți, brazi majestuoși, mi-a plăcut mult, mult de tot.

În apropierea orașului se regăsesc ruinele fortăreței Armaztsikhe, care datează din secolul 3 ÎC, acropolele Armaztsikhe, din secolul 1 ÎC și alte ruine romane.

Georgia Mtskheta 3Georgia Mtskheta 4

Georgia Mtskheta 5
Georgia Mtskheta manastirea Samtravo

Georgia Mtskheta 6

Însă noi am terminat programul acestei zile cu o vizită la… crâșmă!

Am mers la un restaurant care aparține de Casa georgiană de vin (Georgian Chamber of Wine), noi avem de comerț, ei au de vin. Și bine fac. Am avut o degustare de câteva vinuri, explicații despre vinul georgian și câteva aperitive. Este și magazin aici, de unde doritorii pot cumpăra vin sau brandy. AM terminat deci ziua cu veselie.

Georgia Mtskheta 23

Georgia Mtskheta 22

Georgia Mtskheta 21

Georgia Mtskheta 20

Georgia Mtskheta 12

Georgia Mtskheta 13

Însă eu nu am terminat-o! După ce am ajuns din nou în Tbilisi, am continuat petrecerea, singură de data aceasta, dar nu m-a deranjat, că am avut laptopul cu mine și am scris un articol. Într-un restaurant foarte drăguț. Dar despre Tbilisi o să povestesc într-un articol separat.

Preț excursie:

40 GEL, cu reducere că am cumpărat mai multe excursii, 34 de gel. Adică aproximativ 50 de lei. Nimic, având în vedere că am avut inclusă și o degustare de vinuri. Chiar a fost o zi extraordinară.

excursie Georgia Mtskheta 1

Călătorii frumoase!

excursie Georgia Mtskheta
Georgia Mtskheta: manastirea Jvari

2 thoughts on “Excursie la Mtskheta, catedrala Svetitskhoveli, mănăstirile Jvari și Samtavro