impresii litoral bulgaria bolata

Impresii litoral Bulgaria, formalități Vama Veche Durankulak, abia ce m-am întors

Bulgaria

Am dat o fugă în Bulgaria săptămâna trecută. Am făcut un adevărat tur de forță: am mers în Bolata, Dalboka, Balcic, Sozopol, Burgas. Ba am făcut un scurt ocol și prin Varna și la o pensiune frumoasă într-o mică deltă. Doream să văd anumite locuri, dar și să merg în recunoaștere.

Am mai fost pe litoralul bulgăresc de câteva ori înainte de pandemie, însă am dorit să văd cum stau treburile acum cu distanțarea, cu aglomerația, pentru o eventuală excursie mai lungă cu familia. Sau solo, să văd dacă este cazul să îmi programez două săptămâni aici. Cum este prin Bulgaria acum, cum a fost la vamă și alte impresii despre distanțare, în articol.

Intrarea / ieșirea din Bulgaria, Vama Veche Durankulak

Am intrat prin Vama Veche/Durankulak, joi dimineață la ora 8:00. Am trecut foarte rapid, în maxim 15 minute. Au fost controlate actele, iar la bulgari doar au întrebat traseul: Balcic/Sozopol. Bine, drum bun! Bulgarii aveau echipament de testare, dar și alții care spuneau destinații din Bulgaria erau lăsați să treacă rapid. Probabil că este posibil să îi testeze pe cei care mergeau în Turcia.

La ieșire la fel de simplu. Erau ceva mai multe mașini, însă totul a durat 20 de minute. Au controlat actele la intrarea în România și atât. Ce este de remarcat că toaleta din zona liberă era închisă, așa că dacă trageți speranță să o folosiți odată ajunși în vamă, este posibil să o găsiți și voi închisă, așa că dacă există vreo urgență, mai bine opriți înainte.

Deci am intrat și am ieșit din Bulgaria exact ca înainte. Singura diferență era faptul că toată lumea purta mască. Și la Duty Free și peste tot. Toți ofițerii de frontieră aveau mască.

Atenție: Waze ne-a arătat drumul de la Negru Vodă. Am selectat manual să mergem prin Vama Veche. Sunt din Constanța (Eforie Nord de fapt) și știu că vama aceasta este super OK, am intrat de multe ori în Bulgaria pe aici. Nu știu cum este la Negru Vodă, poate este bine și acolo, însă personal, dacă ceva este bine, nu schimb, merg pe ceea ce știu. Am intrat și ieșit pe la Vama Veche și a fost totul foarte bine.

Vignetă, asigurare, formulare

Pentru intrarea în Bulgaria nu există momentan nicio restricție, însă trebuie completată o declarație pe proprie răspundere. Că se cere sau nu, este mai bine să o avem. Se descarcă de aici, este link pe siteul MAE secțiunea Bulgaria, website pe care vă recomand să îl accesați înainte de fiecare deplasare în străinătate. Desigur, accesați țara unde mergeți. Cel mai simplu este să căutați pe google: nume țară MAE, de exemplu Cipru MAE și primul rezultat este mereu pagina pe care o doriți. Sunt foarte bine indexați așa că decât să căutam prin secțiunile din website, mai simplu este să căutăm direct pe google. Salvăm timp.

Vigneta: se poate achiziționa online, deoarece încă de anul trecut, nu mai este nevoie să lipim vigneta pe parbriz, Bulgaria a trecut la vigneta electronică, se scanează numărul și se vede dacă este achiziționată. Se poate cumpăra în avans aici, siteul este și în limba română, se introduce la pictograma cu glob din dreapta sus a paginii limba română. Este foarte simplă aplicația, foarte intuitivă. Putem printa foaia cu vigneta, să o avem cu noi, pentru orice eventualitate. În general nu se cere, dar mai bine să fim precauți.

Dacă nu aveți timp, să știți că puteți cumpăra vigneta și din vamă, este și aici, la Vama Veche / Durankulak un chioșc de unde se poate achiziționa. Este pe partea dreaptă, imediat ce treceți de controlul actelor, în zona liberă. Însă cred că varianta cea mai bună este să fie achiziționată online, să nu mai pierdeți timpul prin vamă.

Desigur, trebuie să verificați și dacă în asigurarea mașinii aveți inclusă asigurarea pentru Bulgaria, eventual să plătiți o diferență. Întotdeauna recomand să fie luate asigurările, pentru că știți cum este: o ai nu ai nevoie, nu o ai, posibil să fie necesară.

Așa cum spuneam, nu ni s-a cerut nici formular, nici să facem dovada vignetei, nici la intrare nici la ieșire, dar oricând se pot solicita așa că este mai bine să avem lucrurile acestea. Totodată, pot apărea alte solicitări. Desigur în acest caz respectăm recomandările ofițerilor, oamenii nu sunt deloc rău intenționați.

Atenție vignetă!

Atenție, actualizare în urma comentariilor din Social Media: dacă luați vignetă pe loc, în vamă, intră în vigoare la ora 12. Deci dacă ați venit mai devreme… ori stați în vamă ori sunteți în ilegalitate câteva ore, pasibili de amendă. Așa că mai bine achiziționați online, înainte, să fie valabilă de când doriți! Atenție la oră, să luați eventual cu o zi înainte, intră la data de x la ora 12 ziua!

7 nopți nu include 9 zile! Amenda este de 70 leva. Mulțumesc tuturor celor care au sesizat pe grupul ”vacanțe la prețuri reduse”, aici postarea mea și comentariile aferente.

Parcări

Cel mai bine este să lăsăm mașina în parcările cu plată sau în parcările hotelurilor, sau a localurilor unde mergem să luăm masa, dacă mergem cu mașina și acestea dispun de parcare. Nu dispare așa, din senin, mașina, dacă este lăsată în alte locuri. Adică nu cred că este comun, deși se poate întâmpla, însă numai cu anumite mașini, în anumite condiții, poate fi excepție, nu este regulă.

Spun poate fi excepție pentru că nu poate băga nimeni mâna în foc că nu se poate întâmpla nicăieri în lume, dar eu nu știu pe nimeni pățit, am auzit numai în mass media în anii trecuți. Oricum, este bine ca peste tot să nu lăsăm în torpedou actele mașinii, ci să le luăm cu noi.

Este bine să lăsăm mașina în parcări speciale, nu oriunde pe stradă pentru că se ridică mașini în anumite zone (marcate corespunzător, este anunț că se ridică). Iar în zonele aglomerate la fel ca și la noi pe litoral, este posibil să găsiți mașina lovită, sau alte neplăceri. Sunt multe parcări cu plată și peste tot aveau locuri libere, destul de multe, inclusiv în Sozopol, unde era cel mai aglomerat.

Deci nu cred că dacă lași mașina într-o parcare nepăzită neapărat ai probleme, dar cu lucrurile acestea prefer să nu îmi asum niciun risc.

Pe drum:

Destul de liber până la Varna, majoritatea erau mașini cu număr de România. După Varna spre sud se aglomerează un pic, erau mult mai multe mașini cu număr de Bulgaria, foarte puține (procentual) de la noi. Asta pentru că sudul Bulgariei este cel mai populat, mulți vin la mare din Sofia și preferă sudul. Dacă mergem la Balcic, sau la Nisipuri, avem impresia că sunt numai români în Bulgaria. Însă de la Burgas în jos, situația se schimbă radical și stațiunile din sud au un grad de ocupare mult mai mare decât cele din nord.

Sunt multe mașini noi și la bulgari, parcul auto seamănă cu cel de la noi, cel puțin de la Varna în jos. Este și normal: în Bulgaria nordul este mai puțin dezvoltat. De unde să fie multe mașini între Varna și vama românească (mașini cu număr de Bulgaria), dacă nu sunt decât câteva sate în respectiva porțiune, puține orașe. În rest, orașele mari, dezvoltate sunt mai la sud: Varna, Burgas, Sozopol. Și când pentru bulgari este mult mai comod să vină pe autostradă dinspre Sofia și să meargă spre sud, unde drumurile sunt mai bune, nu spre nord.

Se circulă destul de încet, limitele de viteză sunt mai scăzute decât la noi, traficul mult mai calm. Sunt și multe patrule de poliție, le anunță Waze. Dar apar și multe denivelări artificiale, hopuri pe șosea, pentru limitarea vitezei. Se circulă calm. Nu știu dacă de voie sau de nevoie, dar sunt și radare etc. Însă nu sunt ambuteiaje. Până la Varna este chiar foarte liber drumul.

Ce am vizitat

Așa cum spuneam, am făcut un adevărat tur de forță. Nu am apucat să fac nici măcar o baie în mare, dar oricum stau în Eforie Nord și mi-am scos pârleala acasă. Era mai important acum să văd cât mai multe locuri, că marea o am mereu aproape. În schimb am zăbovit destul pe la diferite terase restaurant. Zilnic la câte patru cel puțin.

Am ajuns la plaja Bolata, la Dalboka, la Balcic am vizitat castelul, orașul, am stat acolo o noapte, dimineața am plecat spre Sozopol, am vizitat orașul, seara am stat în Burgas, am vizitat și acolo orașul și spre prânz am plecat spre țară înapoi. Am ajuns acasă la ora 16:00 și seara am făcut baie în Marea Neagră, la noi la Eforie. Mă gândesc să merg iar la bulgari, să stau mai mult, dacă nu ajung în Grecia vara aceasta.

Impresii distanțare, respectare măsuri: am rămas foarte plăcut impresionată

Nu am văzut aglomerația de la noi nicăieri, deși am văzut vineri seara în Burgas multă lume în zona lor pietonală. În schimb la Balcic era chiar foarte rarefiat. La Sozopol mai multă lume, dar nu buluc pe nicăieri.

Efectiv Balcicul seara m-a impresionat. Terasele aliniate pe malul mării, cu distanțare. Curățenia de peste tot. Eleganța locului. Minunat loc și îmi pare rău că abia acum am stat o noapte aici, să văd cât de minunat este. Plaja nu prea generoasă, însă sunt multe plaje frumoase în jur. Se poate merge cu mașina.

Curățenie: exemplară. Nu am văzut gunoaie pe jos nicăieri. Absolut nicăieri. Chiar m-a uimit că în Burgas, unde era multă lume la plimbare, cu copii etc nu era nimic aruncat pe jos. În Bulgaria nu am văzut un gunoi pe jos.

Mi-a mai plăcut că nu sunt trotuarele acoperite cu standuri cu haine și suveniruri în fel și chip, de-a valma, de nu ai pe unde să treci. Ce mai, mi-a plăcut peste tot.

Toată lumea poartă mască în magazine, benzinării. Și se păstrează distanța, nu se îmbulzește nimeni în tine. Bine, nici nu este foarte aglomerat.

Asigurări:

În cazul în care ne vom îmbolnăvi de COVID-19, sau îl avem deja și apar simptomele acolo (deci vorbesc despre oameni care prezintă simptome), va trebui să ne tratăm acolo. De aceea, este bine să avem cardul european de sănătate (este gratuit) sau o asigurare d călătorie, care să includă tratamentul covid. Asigurarea de călătorie este bine să o avem oricum, cu sau fără card european.

Plaje

Toate au porțiuni amenajate dar și porțiuni generoase pentru prosoape. În multe zone malul este ticsit de terase cu vedere la mare. Deci și cu briză. Sunt și multe plaje neamenajate între stațiuni, unde vine fiecare cu ce are în dotare. Însă peste tot am văzut calm. Nu duduie muzica tare pe plajă, eventual este muzică în surdină. Cu siguranță la Sunny Beach mai sunt cluburi cu muzică mai tare, dar aceasta este o stațiune pentru distracție prin excelență Și seara este gălăgie, am fost acum câțiva ani și mi-a plăcut. Însă știam la ce să mă aștept. Mi-a plăcut dar nu mă trage ața să mă întorc. Am fost și la Nisipurile de aur de două ori, mi-a plăcut, este frumos, însă nu am ajuns acum.

Apa este caldă, desigur și foarte curată: am mai mers de colo colo pe maul mării, chiar dacă nu am făcut baie în mare.

Se pot face tot felul de excursii pe mare. Cu corăbii le piraților spre Nessebar din Sozopol, spre alte zone din diferite localități. Și din Nessebar sunt diferite activități.  Oricum, se pot contacta la fața locului (în Sozopol din port).

Atracții turistice

Sunt multe, peste tot. Balcicul nu mai are nevoie de introducere, dar pe lângă castel sunt multe de vizitat. La fel cam în orice loc. Asta îmi place aici: că peste tot este o poveste. De exemplu, în Sozopol a fost înființată o colonie grecească în secolul 8 ÎC. Era aici un templu renumit, dedicat lui Apollo, cu o statuie de 13 metri înălțime care a fost dusă la Roma în momentul în care orașul a fost cucerit. Și multe, multe altele. Biserici bizantine, vestigii diverse. Plus mini delte, lacuri, sunt multe de explorat atât pentru iubitorii naturii cât și pentru cei care sunt pasionați de istorie, sau de arhitectură.

Mâncare

Delicioasă, în multe locuri. Se respectă distanțarea meselor la terase și restaurante. Sunt multe opțiuni peste tot. Mâncarea excelentă, prețuri mai mici decât la noi. Un mare plus: nu am văzut  terase/restaurant ”împinge tava”. Prețurile la terase cu vedere la mare la fel ca la noi cu împinge tava, comparativ cu ce cumperi.

Opțiuni pentru toate gusturile: scoici peste tot, fructe de mare, carne de toate felurile, pește, pizza, burgheri, de toate. În Balcic erau anunțuri și cu ciolan cu varză, mici etc. Deci în toată zona în care vin mulți români se vorbea destul de mult românește, erau meniurile în limba română etc. În Burgas și Sozopol nici vorbă de așa ceva, meniurile erau în limba bulgară și engleză.

Mi s-a părut că în Sozopol prețurile erau mai mari decât în Balcic, dar nu cu mult mai mari, 5-10%.

Orientativ, ciorbele între 2,5 -5 leva, scoicile 7-9 leva, berea la 500 ml 3 – 3,50 leva, cafea bună 1,2-2,5 leva, pahar vin 2-3 leva, burgher foarte bun cu cartofi prăjiți și sos 11,5 leva, salate mari 7 leva etc.

Amabilitatea oamenilor

Iar am rămas foarte plăcut surprinsă. Oameni sunt amabili, unii mai mult, alții doar prompți, nu excesiv de serviabili, dar nici nu îmi doresc asta. Erau binevoitori, dar nu mieroși. Și oricum, nimeni nu te forța sau presa să cumperi ceva, să comanzi mai mult (adică și mâncare dacă doreai doar o bere sau cafea), nimic. Foarte relaxant. Asta vrei, bine. Servirea între foarte rapidă și decent de rapidă.

În unele locuri oameni foarte binevoitori și simpatici, printre chelneri și chelnerițe. Oricum, foarte îndatoritori dacă întrebai ceva. Mi-a plăcut.

De cumpărat din Bulgaria

Dulceață de trandafir, halva (foarte bună am luat din supermarket), rahat cu diferite arome, dulcețuri (de smochine multe). Dar și fructe și legume proaspete dacă aveți loc în portbagaj. În sud erau și multe smochine peste tot, în nord nu. Luați însă din orașe, nu de pe drum. Am încercat de pe drum aproape de țară și deși era scris 1,2 leva sau 1,5 leva în dreptul lădițelor de roșii, ni s-a spus că nu, este 4 leva kilogramul, că 1,2 sau 1,5 este la bucată. Exact! Într-o țară în care țăgările sunt la jumătate de preț aproape decât ca la noi, o roșie costă 4,5 ron! Însă doamna vorbea românește, poate miza că rămân oamenii cu leva și iau orice. În rest nu am avut absolut nicio problemă de acest fel. Nici în alte dăți când am mers în Bulgaria.

Am cumpărat două castroane pictate superbe din Sozopol, efectiv mi-au plăcut enorm: 5,5 leva /bucata.

Cazare litoral Bulgaria

Nu am rezervat nimic dinainte, că a fost o călătorie ad-hoc. Am hotărât de marți pe joi. Este îmbucurător că măcar momentan, pentru Bulgaria, mai putem călători ca înainte. Acum nu bag mâna în foc, este mai bine să aveți rezervare dinainte, că la fața locului nu se găsesc în plin sezon peste tot multe opțiuni. Bune din punct de vedere financiar. Mai ales că doream două camere single. Nu există conceptul de single în Bulgaria, am avut camere duble, în regim single, însă cu prețuri bune. Am fost foarte mulțumită. Am nimerit super bine, s-a legat totul, că am văzut și Burgasul obligat forțat. Și doream să îl văd…

În Balcic am găsit cazare rapid, la un hotel foarte frumos și foarte ieftin: doar 101 lei camera pe noapte, la Hotelul Bisser, aflat chiar lângă celebrul restaurant Ariciul și lângă intrarea în Castel. Am primit camere superioare, probabil că aveau disponibilitate.

În Sozopol nu am găsit în ziua aceea două camere la același hotel, care să aibă și parcare, decât unele foarte scumpe, așa că am mers în Burgas, la frumosul hotel Art Nouveau Chiplakoff 32 euro camera. Rezervările le-am făcut pe booking.com în ziua cazării și au inclus cazare, parcare, acces piscină la Bisser. Fără mic dejun, dar am luat la proprietate la Burgas a fost ieftin și foarte bun. Însă revin cu detalii cazare la articolele despre fiecare loc, care vor urma pe blog.

Cu rezervările pe ultima sută de metri este mereu o loterie. Ori găsești un preț foarte bun, ori nu găsești nimic decât la un preț mare. Depinde mereu de cât de solicitat este locul într-o anumită perioadă. În Balcic și probabil că peste tot până la Burgas se găsesc multe cazări cu prețuri mici, medii etc. Foarte multe opțiuni. Am văzut că am căutat și varianta Nessebar.

Însă la Burgas și Sozopol, cel mai ieftin era dublu decât cel mai ieftin la Nessebar. De ce? Pentru că aici vin bulgarii la mare și cererea este mai mare. Vin și la Sunny Beach pentru cluburi, este alfel atmosfera, aici vin pentru cluburi relaxate, viață de noapte boemă, frumusețe.

Concluzii?

Una peste alta, mi-a plăcut foarte mult pe litoralul bulgăresc, la fel ca de fiecare dată. Și că mai vreau, sunt multe locuri de vizitat. Asta nu înseamnă că nu mă duc la noi să fac baie în mare, sau că nu vreau să merg în Deltă (este locul meu preferat din toată lumea), sau că nu vreau să merg la noi la munte. Dar fiind de pe litoral, evident că nu mă interesează să merg în vacanță tot pe litoral la noi. Mă bucur că am multe lucruri de văzut la bulgari și chiar vă recomand ca în cazul în care aveți timp și flexibilitate (nu sunteți cu copii mici etc) să încercați să stați două nopți ici, două nopți colo, să vedeți mai multe locuri. Cu o excepție: în Sozopol aș fi stat mai mult.

Revin cu mai multe detalii și fotografii, nu uitați să verificați mereu condițiile înainte de a merge oriunde!

Plaja din fotografia de copertă este Bolata, am scris aici despre ea:

Recenzie plaja Bolata Bulgaria: unde este, ce oferă, merită să facem un ocol?

Am mai scris, din excursia de anul acesta: