Gânduri din și despre Ubud, Bali

ubud 291
Aici mi-ar fi placut sa stau

Ce pot să spun despre Ubud? Este unic. Nu am mai văzut vreodată un alt loc la fel nici măcar în Insula mamă, Bali. Un amestec de vegetație luxuriantă, temple, râuri, bungalow-uri de poveste, ofrande la fiecare pas, multe grădini și flori. Și multe baruri și restaurante moderne, frumoase, curate, dar totuși cu o patină locală și un farmec deosebit. Oamenii, cum să spun, foarte interesați să facă bani de pe urma turiștilor, marea lor majoritate. Zâmbesc când, cum trebuie, sunt falși cu străinii dar își joacă rolul la perfecție așa că rar vreun turist, mai ales cu dare de mână o să vadă partea neplăcută.

Am o memorie vizuală și mereu simt nevoia să fac paralele: pe Ubud l-am asociat cu Vama Veche: nostalgicii plâng ce a devenit, dar tot mai dau pe acolo și găsesc și urme ale ceea ce a fost iar noii veniți se bucură mult de un loc totuși aparte.

Dar Ubud este frumos, un mic colț de rai. Am ajuns aici cu câteva așteptări nerealiste alimentate de media și confruntarea cu realitatea mi-a lăsat un gust un pic amar cel puțin pe moment (nu erau oamenii la care mă așteptam) de care m-aș fi putut lipsi dacă aș fi avut o imagine realistă despre acest loc. Mulți străini întâlniți mi-au spus că s-a schimbat mult față de acum câțiva ani și erau dezamăgiți de apariția cafenelelor de tip Starbucks (este bineînțeles și un Starbucks aici și alte cafenele moderne). Și dacă aș fi știut la ce să mă aștept cred că mă bucuram mai tare de acest loc.

Ce m-a deranjat este hărțuiala continuă dacă vreau un mijloc de transport sau să cumpăr ceva, mulți sunt insistenți și se întâmplă să primești și 10 oferte în 10 m, dar asta este. Prețuri foarte mari în comparație cu restul Indoneziei, de 10 ori la mâncare în localuri și la transport, excursii opționale. Să nu mai vorbesc de a da lucruri la curățat: dacă în Yogyakarta am dat pe 3,5 kg de haine până în 10 000 de rupii, aici cereau 22 000 pe 1 kilogram. Oriunde. Nici Ketut nu mai este ce a fost dar despre asta vorbesc într-un articol separat.

Și eu mă așteptam să văd numai înțelepți și oameni zâmbitori (sincer) și sentimente frumoase. Dar este un pic nerealist nu, într-o țară în care o casă se poate construi cu mult mai puțin decât un bilet de avion dintr-o țară vestică. Sunt oameni de toate felurile și extraordinari dar cred că ar fi trebuit să zăbovesc mai mult pe aici să întâlnesc mai mulți. S-au schimbat lucrurile odată cu creșterea turismului, este normal, mi-ar fi plăcut mult să vin aici acum vreo 20 de ani.

Până atunci rămâne un loc incredibil de frumos

singapore 017

singapore 019

singapore 023

singapore 035

singapore 040

singapore 044

singapore 053

Am ajuns în Ubud seara după întuneric și am luat- o pe prima stradă indicată ca având home stay: chiar în mijlocul stațiunii. În prima casă în care am intrat, mi s-a arătat o cameră cu 150 000 de rupii, după la un etaj mai jos cu 100 000 de rupii și mic dejun inclus, asta având în vedere că eram singură. OK.

Nu a fost cel mai curat loc posibil, dar destul de decent. Cameră uriașă, balcon, priveliște superbă. Am primit oricum mult pentru ce am plătit asta sigur. Am văzut ulterior câteva locuri incredibile și mi-ar fi plăcut mai tare, totul imaculat, dar una este să împarți costurile cu cineva pentru o cameră și plus că eram și într-o excursie de mai multe luni: trebuie să fii mai conștiincios cu bugetul dacă nu este nelimitat.

singapore 005
Pe veranda la micul dejun
ubud 293
La un complex de bungalow-uri care mi-a placut mult

20140903_142013

ubud 371
ubud 511

Se pot face multe excursii de o zi: lanuri de orez, satele din împrejurimi, vulcani, dar foarte foarte scumpe mi s-au părut după ce stătusem vreo 3 săptămâni în Indonezia. Bali este cel mai turistic loc din Indonezia așa căi prețurile cerute aici pentru excursii sunt acum la nivel mai degrabă european și mi se păreau de domeniul fantasticului că judecam în alți termeni și așa și sunt în comparație cu restul Indoneziei.

Plus că eram îngrozitor de obosită: Dubai, Hong Kong, Malaezia, dupa Java și Karimunjawa, paradisul absolut, iar de acolo o zi și o noapte pe drumuri până la Vulcanul Bromo, acolo efort, iar drumuri și experiența neplăcută de la Prombolingo, urcat pe Vulcanul Ijen (urcarea începe la ora 12:30 noaptea) și iar drumuri, dupa Ubud….singură cu o valiză mare… am simțit nevoia să mă odihnesc. Dar nu este obligatoriu.

Așa că m-am plimbat prin galeriile de artă locale, prin magazine, pe străzi, m-am bucurat de oraș, am văzut câteva concerte lângă temple sau în barurile din oraș, am studiat oamenii, m-am odihnit.

Baruri Jazz frumoase, dar și de alt fel, însă pe la ora 11 noaptea este pustiu. Mi-a plăcut și că este un loc viu, unde pe lângă turism se desfășoara viața obișnuită: mulți copii, adolescenți, sporturi, întruniri, ”șezători” locale, pregătiri pentru ceremonii și festivități.

A și multe fete singure, sau în gașcă de fete, niciun Javier Bardem la orizont, destul de răcoare în comparație cu alte zone ale Indoneziei: este un loc perfect pentru cupluri, pentru pensionari și pentru oameni veniți pentru terapie. Că șanse spre 0 de găsit pe aici vreun suflet pereche. De ce spun asta? Pt că am văzut multe fete venite cu visul Eat Pray Love dezamăgite de ”ofertă”. Este frumos, dar să nu aveți așteptări nerealiste. Dar chiar și așa, destinul are căi nebănuite așa că faceți cum simțiți.

În concluzie mi-a plăcut, aș mai sta pe aici, chiar pe termen mai lung, dar știind bine pentru ce vin: frumusețe și masaje.

singapore 083
singapore 108
singapore 060

Mirela este autoarea blogului ExTraViTa – Experiențe, Visuri, Călătorii, din pasiune pentru călătorii și aventură. Blogul ExTraViTa este unul dintre cele mai citite din România, subiectele preferate fiind legate de călătorii solo, croaziere, ponturi legate de călătorii, bagaje, modă și frumusețe pe drum.

4 comentarii la „Gânduri din și despre Ubud, Bali”

1. Pingback: TOP 10 lucruri de făcut în Ubud, Bali #experiențe | ExTraViTa

2. Pingback: 7 insule pentru vacanțe de vis la care mă gândesc cu drag #TOPdestinatii | ExTraViTa

3. Pingback: Cele mai cele din travel în 2015: Insula Madeira, printre câștigători #ideidevacanță #worldsleadingdestination | ExTraViTa

4. Pingback: O lună singură în Indonezia și nu am mai privit viața la fel | ExTraViTa