zbor madeira azore 1

Impresii Zbor Madeira – TAP Portugal și SATA Azore

Madeira Portugalia

Am ajuns în insula Madeira după ce am zburat cu TAP Portugal în insulele Azore (cu escală) și de acolo am ajuns cu SATA, Compania aeriană a insulelor Azore în Madeira. Înapoi în țară am venit cu TAP Portugal, cu escală în Lisabona. Per total au fost zboruri decente. Cum au fost zborurile, serviciile la bord și mai ales ponturi pentru a avea o călătorie mai confortabilă în articol.

TAP Portugal este o comparie care îmi plăcea mult. Avea prețuri bune, servicii super, locuri foarte confortabile, punctualitate. În momentul de față experiențele nu sunt chiar cum erau, dar dacă vrei să vizitezi Madeira, nu prea ai alte opțiuni.

Am văzut diferența clară între amabilitatea personalului și confortul aeronavelor între zborurile București-Lisabona și retur și cele din zborurile Lisabona-Sao Miguel, Azore, sau insula Madeira – Lisabona. Sau poate că asta a fost doar experiența mea de această dată. Și altele, dar per total am avut și acum zboruri ok, cu niște mici întârzieri fără consecințe neplăcute și un disconfort la bagajele de mână și spațiul mic al locurilor. Dar pentru locuri există leac.

Stop Over în Lisabona sau Porto

Este disponibil un serviciu foarte foarte interesant: stop-over. Practic puteți face o escală în Lisabona sau în Porto, dacă zburați cu escală spre o destinație și escala este într-unul din aceste aeroporturi. Puteți avea escală de până la cinci nopți, prețul biletului de avion menținându-se.

Important: dacă aveți escală mai lungă, specificați la check in că doriți să preluați bagajul de cală în timpul escalei, altfel acesta va fi trimis direct către destinația finală.

Puteți selecta stopover numai odată pentru un bilet dus-întors, adică ori la dus ori la întoarcere, nu în ambele zboruri.

Astfel, în drumul spre Madeira, sau spre Azore, sau spre orice altă destinație, sau la întoarcere, puteți vizita Lisabona sau superbul oraș Porto. Și dacă ajungeți aici, nu ratați călătoria pe malul râului Douro.

Zbor TAP Portugal București – Lisabona – Insulele Azore

Știu că articolul este despre zborul spre Madeira, însă singura diferență între a ajunge în Insulele Azore sau în Madeira este cea de o oră de zbor. În ”favoarea” Madeirei, care este situată la 860 kilometri de Lisabona, în timp ce insulele Azore sunt la 1369 de kilometri. Asta pe lângă peisaj, desigur și aterizarea în sine, pentru că în Sao Miguel se aterizează mai ușor un pic decât în Madeira. Însă am trăit experiența cu SATA Azores.

zbor madeira azore 6

zbor madeira azore 5

Bagaje zbor TAP Portugal Lisabona Madeira Azore

Bagaj cală – nu este inclus la clasa TAP discount

La toate zborurile cu TAP Portugal, pentru clasa economică (bilete clasic și basic) ai dreptul la un bagaj mare de cală cu lungimea maximă de 158 cm și cu o greutate de până la 23 de kilograme. Pentru biletele TAP discount nu ai inclus bagaj de cală, acesta trebuie achiziționat separat.

Cei care au un bilet la econimic plus, executive sau Top executive au dreptul să aducă la bord mai multe bagaje, verificați pe siteul TAP la secțiunea Fly With TAP care sunt acestea.

Bagajul de mână

Un bagaj cu dimensiunea maximă de 55*40*20 cm și 8 kilograme, + o geantă, geantă de laptop, cameră foto etc orice dar să nu depășească 2 kilograme și 40x30x15 cm.

Faceți check-in online!

La TAP Portugal se poate face check-in online cu 24 de ore înainte de zbor și vă recomand călduros să îl faceți. Asta pentru că locurile pentru primele 10 rânduri (am o îndoială că 12 dar parcă țin minte că 10 erau) sunt mai spațioase.

Da, sunt aceleași scaune slim, numai că spațiul dintre scaune este mai mare pe primele 10 rânduri. Chiar există o delimitare: scaunele sunt gri cu roșu, iar cele de după gri cu verde. La aceeași clasă economică.

Catering TAP Portugal

Dacă la alte aspecte zborul cu TAP nu mai este așa cum era odată (dar sper să se schimbe schimbarea), la capitolul catering stau cu mult mai bine decât multe alte companii de linie europene. Am avut la dus un mic dejun consistent și surprinzător de delicios, pe zborurile mai scurte sandwichuri bune și Pastel de Nata, la întoarcere la fel o cină bună.

Tacâmurile sunt din inox, au apă, sucuri, cola, cafea, ceai, bere și vin. Vedeți la descrierea fiecărui zbor de mai jos ce am avut la clasa economică, însă per total la acest capitol stau excelent.

Zbor TAP Portugal București – Lisabona – A319 R

Ne-am îmbarcat cu o mică întârziere în București, formalitățile foarte facile, personal foarte amabil în aeroport. Zborul durează patru ore și 35 de minute. Am avut escală  de două ore în Lisabona, bagaul de cală fiind trimis direct în Sao Miguel, Azore.

Nu am putut lua în avion bagajul mic de mână inclus în bilet

La îmbarcare din București, am fost obligată să las bagajul de mână troller (care respecta greutatea/dimensiunea) să fie pus gratuit la cală. Motivul invocat a fost că avionul este plin și că nu mai este loc sus.

Și uite cum a trebuit să scot laptopul și camera foto și alte hangarale și să le țin în brațe, pentru că nu aveau loc în geanta mea mică de mână, când puteam frumos să trag un troller și să pun și geanta pe el.

Trebuie să menționez că angajata TAP de la check-in a fost foarte amabilă, însă întrebând dacă este obligatoriu mi-a spus că da. Știu că în general lucrul acesta este opțional, dacă vrei, nu obligatoriu atunci când ai inclus acest serviciu în bilet, dar deh. Se poate întâmpla și cred că nu numai la TAP, așa că mi-am învățat lecția și pentru alte zboruri:

Învățătură: geanta să fie mai încăpătoare. Chiar dacă nu este plină, să aibă loc la nevoie și câteva lucruri indispensabile din bagajul de mână mare. Alte peripeții la întoarcere, mai jos în articol.

Confort în avion, catering, facilități

Ajungând la locul meu de la geam, am observat că locurile sunt foarte foarte înguste. TAP Portugal pe ruta aceasta are scaune exact ca Ryanair, sau alte companii low cost, din cele ”slim”, însă spațiul între locuri este mai mic decât la compania low-cost. Însă până la rândul 10 locurile sunt mai spațioase, așa că nu uitați să vă faceți check in online.

Am avut o pătură foarte călduroasă în schimb dar și multă gălăgie. În spatele meu, două rânduri erau ocupate de trei adulți destul de tineri cu cinci copii, cu vârste cuprinse între 1 an și jumtate și 3-5 ani. A fost un zbor de coșmar, cu bătăi de picioare în scaune, multe urlete, dar a trecut. Trei copii stăteau în spatele nostru și însoțitorii lor păreau că nu îi pot controla nicicum. I-am spus însoțitoarei de bord, dar nu a considerat că trebuie să facă ceva.

Catering: am avut cum spuneam mic dejun, o omletă cu brânză foarte gustoasă. DIn nefericire, spațiul atât de îngust m-a făcut să scap pe jos când cuțitul, când furculița, a fost o adevărată încercare să pot lua masa.

În rest zborul a fost plăcut, cu excepția faptului că cine vorbea la microfon portugheză/engleză vorbea atât de încet și bălmăjit că abia reușeam să înțeleg parțial ce ne spunea. Nu căpitanul, acesta când a vorbit a vorbit clar. Dar au mai fost câteva anunțuri. Am recuperat mare parte din întârziere așa că am avut timp suficient în terminalul din Lisabona

Aeroportul din Lisabona

Lisbon International Airport este modern, cu multe magazine, baruri, cafenele, de toate. Din ce am observat însă, prețurile sunt la fel ca în magazinele din oraș (Funchal, Sao Miguel) la unele branduri, iar la cosmetice mai mari decât în Aeroportul din Sao Miguel, Azore.

Am cumpărat de acolo un unt de corp Rituals cu 12,50 euro, care la Mall în Funchal în magazinul Rituals costa 17,50 euro și în aeroportul din Lisabona (la întoarcere când am avut o ecală mai lungă aici) 16,50 euro. Bine că îl cumpărasem deja din Sao Miguel, de mult timp am învățat că dacă găsesc ceva care îmi place, îmi trebuie și are un preț bun să îl iau.

Aeroportul din Lisabona are porți e-gate, electronice, care pot fi accesate numai dacă aveți un pașaport biometric și peste 18 ani. Am scris aici de ce este bine să luați pașaportul și în călătoriile europene.

Mai mult, am văzut mai multe spații pentru fumători, destul de mari și păreau aerisite. Situația este la fel în toate aeroporurile din Portugalia, cel puțin în cele în care am fost.

Zbor TAP Lisabona – Sao Miguel Azore – A320R

Durata zborului: două ore și jumătate

La zborul din Lisabona spre insulele Azore la fel îmbarcarea s-a făcut cu întârziere, am ajuns cu o oră mai târziu în Sao Miguel. Personalul a fost cu mult mai amabil, toți zâmbitori, relaxați, cu totul altă atmosferă decât în timpul zborului precedent, când doar un însoțitor culmea și foarte prezentabil a fost excepțional, dar ceilalți… Mai mult, avionul era mai aerisit, am avut mai mult spațiu, deși desigur erau aceleași scaune dar rândurile mai distanțate. În avion mulți nemți, francezi, suedezi etc.

Zborul deasupra Atlanticului a fost minunat. Și de-a dreptul fermecător când am ajuns în Azore!

zbor madeira azore 4

Zbor Sao Miguel Azore – insula Madeira cu SATA Air Azores – Q400

Durata zborului: o oră și jumătate

În insula Madeira am zburat cu Sata Air Azore – compania aeriană a insulelor Azore. Ce pot spune decât că este o plăcere să zbori cu ei. Au locuri spațioase, personalul este foarte relaxat și desigur piloții excelenți. Zburând între insule în principal, sau spre SUA sau Canada, căpitanii sunt obișnuiți cu vânturile, cu starea vremii cu pistele dintre insule cu tot.

Am avut desigur turbulențe și cel mai mult la aterizarea pe aeroportul Cristiano Ronaldo din insula Madeira. Dar nu știu de ce, nu a existat panică, nu a fost nimeni speriat. A fost excelent.

Bagaje la SATA Airlines Azore

Limitele pentru bagajul de mână sunt aceleași ca la TAP Portugal, iar la bagajul de cală pentru zborurile europene la fel. Cu excepția faptului că și la economy discount au bagaj de cală inclus, vedeți aici. Mai mult, pentru zborurile domestice bagajul de cală este mult mai mare, dar pentru o vacanță aici nu ai nevoie de atât de multe lucruri.

zbor madeira azore 13
SATA zboara si intercontinental
zbor madeira azore 14
Noi am mers cu acest fost bombardier

zbor madeira azore 12

Aeroportul Cristiano Ronaldo Madeira

Aeroportul Cristiano Ronaldo, redenumit după faimosul fotbalist care s-a născut în Madeira, este situat în vecinătatea orașului capitală Funchal, la 58 de metri deasupra nivelului marii. Este faimos pentru faptul că aterizările aici sunt dificile, fiind necesar un viraj scurt, fapt îngreunat de vânturile puternice laterale.

Pista de aterizare este spectaculoasă, având o lungime de 2781 de metri, construită parțial deasupra oceanului, fiind susținută de 180 de coloane masive, fiecare având 70 de metri înălțime.

Precum spuneam, am avut o aterizare chiar neașteptat de lină și doar câteva turbulențe de când avionul a efectuat virajul necesar pentru a intra pe pistă.

Ce este de notat aici: lounge-ul de fumători de aici este cel mai frumos lounge posibil din lume. Pentur fumători i nefumători totodată. Asta pentru că are vedere chiar la pistă și la avioanele care așteaptă cuminți să le vină rândul să decoleze. Sunt atât de multe …. este o plăcere să sati aici. Chiar m-am bucurat că evident… am avut întârziere la decolare, o oră aproape, dar nu m-am supăart deloc, am admirat avioanele.

zbor madeira azore 8

zbor madeira azore 2

zbor madeira azore 1

Zbor TAP Portugal insula Madeira – Lisabona

Am avut o întârziere de o oră și un pic la îmbarcare, dar nu ne-a afectat lucrul acesta pentru că aveam o escală de 3 ore și jumătate în Lisabona. Am stat și am admirat avioanele, așa cum spuneam, ne-am plimbat prin Duty Free, a trecut vremea plăcut.

Zborul a fost plăcut, a durat mai puțin de două ore și am aterizat fără emoții în Lisabona.

Zbor Lisabona – București

Iar ne-am îmbarcat cu întârziere, cam o oră, iar îmbarcarea  a fost cu emoții la bagajele de mână. Respectiv, fost difuzat un anunț de câteva ori în aeroport, faptul că pentru zborul spre București România, pasagerii vor trece printr-un control al bagajului de mână la poarta de îmbarcare.

Nu am mai auzit acest anunț pentru nicio altă destinație, însă probabil că pe acest zbor sunt probleme cu bagajul de mână. Nu am fost controlați, adică nu am pus bagajele în acel suport care măsoară dimensiunea să vadă dacă se încadrează, însă a trebuit să așteptăm după ce toți pasagerii fără bagaj s-au îmbarcat.

Noi toți cei care aveam troller (mic, pe dimensiunile admise) am avut îmbarcare zona B și toț ceilalți au fost îmbarcați înainte, în ambele zone, A și B. Numai după ce au fost îmbarcați cei care nu aveau troller (unii aveau rucsac și câte o sacoșă) am fost îmbarcați și noi. Nu a fost neapărat neplăcut, că desigur aveam fiecare locul deja alocat, dar a fost o mini confuzie că nu știam ce urmează. Doar ne-am îmbarcat și noi.

De data aceasta am avut loc pe rândul 7 și a fost excelent, pentru că am avut spațiu ok. În rest, de la 10 în spate, spațiu foarte mic, cum v-am spus mai sus. A fost un zbor plăcut, de noapte, personal amabil, iar cele câteva ore au trecut foarte repede.

Concluzionând, zborurile au fost OK, cu câteva mici inconveniente și întârzieri la fiecare zbor. Tocmai de aceea vă recomand călduros să nu aveți escale scurte și pentru orice zbor să încheiați o asigurare de călătorie.