mancare tradizionale vorarlberg austria 4

Vitamina K2 – secretul longevității?

Sanatoase

Atunci când au fost identificate, vitaminele K1 și K2 au fost denumite Activator-X. Însă pe parcurs, s-a descoperit că cea mai importantă, vitamina care activează răspunsul sistemului imunitar este K2. Rolul vitaminei K2 este și de a activa vitaminele A și D. Pentru a beneficia de toate proprietățile vitaminelor A și D, ai nevoie și de vitamina K2, care are multe alte proprietăți fantastice. Printre altele, poate ajuta și la decalcifierea glandei pineale – știm deja că pe măsură ce înaintăm în vârstă, aceasta se calcifică și oamenii de știință nu au exclus ideea că teoretic se poate decalcifica. Și că vitamina K2 poate avea un rol în acest proces.

De ce nu s-au făcut mai mult studii în acest sens? Ei bine, câte studii se fac pentru vitamine? A fost nevoie de mult timp pentru ca medicina modernă să îi dea dreptate Doctorului Linus Pauling, laureat al Premiului Nobel și unul dintre cei mai străluciți savanți ai secolului trecut, care a vorbit despre importanța dozelor mari de vitamina C. În anii 70 a fost pus la zid, descoperirea lui i-a umbrit și succesul, contemporanii contestând că dozele mari de vitamina C pot aduce beneficii, ba din contră. Însă timpul mereu le rezolvă pe toate și acum i se dă dreptate.

Sunt multe studii despre eficiența vitaminelor, (deși este loc de mai mult, desigur), dar nu sunt suficient de luate în seamă. Doctorii nu le prea recomandă, sau nu recomandă decât minimul DZR, după o schemă neactualizată de decenii. Dar uitați că odată cu COVID-19, vitamina K2 a reintrat în atenția oamenilor de știință și am vorbit despre asta într-un alt articol.

Scade riscul de atac de cord, pentru că previne mineralizarea vaselor de sânge. Îmbunătățește memoria.

Vitamina K2 ajută la decalcifierea vaselor de sânge

Vitamina K2 reglează depozitele de calciu, păstrează sănătatea vaselor de sânge, a sistemului circulator, previne osteoporoza, are un rol deosebit în sănătatea dentară. Ajută la buna funcționare a creierului și a sistemului nervos. Mai mult, se pare că există o mare legătură între obezitate și lipsa vitaminei K2. Obezitate care duce și la multe boli cardiovasculare, printre alte probleme. La oamenii care au obezitate, HTA, diabet s-au depistat și carențe mari de vitamina K2.

Vitamina K nu elimină excesul de calciu, ci îl plasează acolo unde este necesar: în oase, dinți. Poate să inverseze calcifierea, care duce la boli precum asteroscreloza și osteoporoza. Și da! Dacă decalcifică și că are rol în buna funcționare a creierului (ambele aspecte acceptate de știință) nu este logic să considerăm că decalcifică și glanda pineală? Vitamina K trebuie însă luată împreună cu vitaminele A și D3.

Vitaminele K1 și K2

În trecut erau trecute împreună, vitamina K, pentru că se credea că din K1 corpul poate produce K2. Este parțial adevărat, flora intestinală poate transforma K1 în K2, dar nu eficient. Nu putem converti suficientă vitamina K1 în K2. Suficientă față de câtă avem nevoie.

„Datorită diferențelor lor structurale, vitaminele K1 și K2 nu au aceleași activități biologice. Cu K2, rolul vitaminei K se extinde dincolo de coagularea sângelui, deoarece reglează și alte procese metabolice importante, cum ar fi calcificarea și inflamația. ” – pe scurt, s-a descoperit de fapt în timp că vitamina K2 are un rol fundamental în păstrarea sănătății. Atât pentru protecția împotriva bolilor cardiovasculare, cât și pentru sistemul osos, prevenția cancerului și multe alte afecțiuni. 

Vitamina K1 este ușor de obținut într-o dietă echilibrată, pe când K2 nu prea. Detaliez mai jos sursele alimentare pentru fiecare dintre cele două vitamine. Însă mulți oameni de știință consideră că de fapt sunt două vitamine cu totul diferite, pentru că au alți compuși. Cei din vitamina K2 au rezultate excepționale, plus că este mult mai ușor de obținut o doză suficientă de vitamina K1 din alimentație.

Citiți mai multe despre sursele de vitamina K1 și K2 în acest studiu. 

Câtă vitamina K2 este necesară?

Problema este că dietele moderne au eliminat din alimentație produsele care o conțin

Recomandările sunt între 90 – 120 µg/zi pentru adulți. Însă femeile japoneze, de exemplu, prin dietă, au un aport mediu de 230 µg/zi. Nu este de mirare, produsul cu cea mai mare concentrație de vitamina K2 este natto, un preparat japonez de boabe de soia fermentate, abundent în alimentația japonezilor. Având în vedere că vitamina K2 este utilizată și ca aliat împotriva îmbătrânirii, să fie natto unul dintre aliații japonezilor, care sunt renumiți de altfel pentru longevitate?

Vitamina K2 funcționează cel mai bine când este administrată împreună cu vitamina D3 și cu vitamina A. Desigur, pe timp de vară, când acumulăm suficientă vitamina D3, nu este necesară suplimentarea prin pastile. Totodată, dacă avem o alimentație bogată în surse de vitamina A, la fel, nu este necesar un aport suplimentar. 

Pentru că prefer să previn decât să tratez, am început să iau și vitaminele D3 și K2. Voi lua vitamina K2 pe termen lung, însă în perioada caldă voi face pauză de vitamina D3. Putem lua suficientă de la soare, însă nu pe timp de iarnă. Vitamina A o am suficientă (consider) din alimentație. 

Mai mult, vitamina K2 poate avea un rol masiv în recuperarea după COVID, dar și în tratarea pacienților cu simptome grave de COVID-19. Am scris aici un articol despre legătura dintre vitamina K2, D3 și COVID-19. Vitamina K2 poate fi un aliat de nădejde în păstrarea sănătății.

Aliat, dar în condiții de siguranță. De aceea este bine să urmați recomandările specialiștilor și mai ales să știți că dacă luați medicamente pentru subțierea sângelui, nu trebuie să luați vitaminele K fără să vă consultați medicul curant. Se poate face, dar după ce vă faceți analizele de sânge și la recomandarea medicului vostru, se recomandă precauție.

Ir pentru cei care iau medicamente pentru scăderea colesterolului: din studiile citite, da, este posibil ca aceste medicamente să ducă la scăderea nivelului de vitamina K din organism. Administrarea vitaminei K împreună cu aceste medicamente este considerată sigură. Desigur, ca în orice, atunci când luăm medicamente trebuie să discutăm cu doctorul nostru. Sau cu mai mulți doctori, că nu toți sunt puși la punct cu toate noutățile și mulți recomandă greșit multe lucruri. Știu multe cazuri când li s-a spus părinților să facă avort – mama, desigur –  că fătul are diverse, părinții din fericire să meargă să consulte și alți medici și în final copilul să fie perfect. Un fost coleg chiar mi-a spus, la o întâlnire pe plajă, arătând spre fetița perfectă de doi ani și un pic: uite, doctorița era să ne lase fără minunea asta. Și invers, desigur, deci depinde de doctor, este recomandat să consultăm mai mulți în anumite situații pentru că mulți au limitări masive.

Vitamina K1: surse alimentare 

Vitamina K1 este conținută în special de legumele cu frunze verzi, precum spanacul, kale, broccoli, varza de Bruxelles, salată verde etc. Alte surse: napi (napii conțin cantități importante de vitamina K) și morcovii, uleiurile vegetale, grefele, afinele. Pe lângă faptul că în general se poate asigura o cantitate suficientă de vitamina K1 din alimentație, ea nici nu are un rol atât de mare în anumite afecțiuni, precum vitamina K2.

Vitamina K2: surse alimentare

Deși K2 este conținută de diferite alimente, dieta modernă nu poate oferi cantități suficiente din această vitamină. În primul rând, pentru că nu prea mâncăm alimentele care o conțin, ulterior pentru că ceea ce găsim în comerț nu conține chiar nutrienții ”standard”. Solul nu este chiar nutritiv, alimentele stau mult în depozite, magazine. Este clar că dacă nu alegem numai alimente organice, bio, provenite (dacă sunt produse de origine animală) de la animale care cresc liber, în zone fără poluare masivă, ceea ce consumăm nu aduce aportul optim de vitamine și de minerale.

În general, conținutul de vitamina K2 în dieta modernă este foarte scăzut, mai ales că este o vitamină solubilă în ulei, grăsime, astfel încât produsele cu conținut scăzut de grăsime nu o conțin. Surse de vitamina K2, în ordinea conținutului acestui nutrient: natto (un preparat japonez din boabe de soia fermentate, varză murată, pate de ficat de gâscă, produse lactate foarte grase, provenite de la animale care pasc, nu cele crescute în ferme industriale, organe de animale, gălbenușuri de ou, pește gras.

Însă la toate acestea contează calitatea lor, dacă sunt naturale. Produsele animale provenite din fermele industriale nu au un aport nutritiv consistent de vitamina K2. Uitați mai jos o selecție de câtă vitamina K2 conțin diferite produse.

Uitați și conținutul de vitamina K2 al unor produse, așa cum apar în acest articol uriaș despre vitamina K2.

Natto – 1103,4

Pateu de ficat de gâscă — 369

Brânzeturi tari – 75,3 (da și cașcaval, dar din cel natural, făcut din lapte de animale care pasc liber)

Brânzeturi grase moi – 56,5 – acele brânzeturi fermentate, da. Brânza cu mucegai, de exemplu.

Gălbenuș de ou (Olanda) – 32,1

Picior de gâscă – 31

Brânzeturi kurd – 24,8

Gălbenuș de ou (SUA) – 15,5

Unt – 15

Ficat de pui – 14,1

Pulpă de pui – 8,5

Carne de vită tocată cu conținut mediu de grăsime – 8,1

Lapte integral -1

lapte degresat – 0

Carne fără grăsime – 0

Tabelul este lung, îl găsiți integral în articolul menționat mai sus. Și încă o dată menționez: este vorba despre produse provenite de la animale care sunt crescute liber, natural.

Precum vedem, este dificil să luăm din alimentație dozele necesare, uitați un supliment extraordinar aici, cu extract de natto,este foarte interesant pachetul cu seleniu (și seleniul este absolut indispensabil). Însă dacă luați tratament medicamentos, trebuie să vă consultați medicul (și mai ales să faceți analize) pentru a vedea dacă aveți nevoie de vitamina K2.

Oase slăbite, dureri articulare? Poate să fie vorba despre o insuficiență de vitamina K2, nu de calciu. În lipsa vitaminei K2, corpul nu gestionează absorbția optimă a calciului, nu îl distribuie acolo unde este nevoie. Probleme cu absorbția vitaminei K2 o au și cei care au intoleranță la gluten sau alte deficiențe gastrointestinale, boli ale vezicii biliare și cei care iau medicamente pentru scăderea colesterolului. 

Nu degeaba mulți se întreabă dacă nu care cumva vitamina K2 nu este secretul longevității. Alături de altele, desigur, dar fără de care celelalte nu funcționează în mod optim. Și desigur, vitamina C este cea care nu trebuie să lipsească nimănui. Orice facem, vitamina C este de bază.

Am mai scris un articol despre rolul vitaminei K2:

Vitamina K2 – legătura lipsă în patologiile COVID? – studiu

V-a plăcut acest articol? Dați-mi de veste, sau urmăriți pagina și pe rețelele sociale: Facebook Extravita sau Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *