Templul Kataragama 9

Sri Lanka

Legenda* spune că în cea de-a treia sa vizită în Sri Lanka, Lordul Buddha a vizitat acest loc. Templul Kataragama de azi. Un templu milenar, venerat atât de budiști, cât și de hinduși, musulmani și bineînțeles de populația vedda, despre care se crede că ar fi primii locuitori ai insulei. Am vizitat acest loc mirific, am participat la o festivitate și am văzut și cum se punea un blestem. Da, cu găină tăiată deasupra focului și alte ritualuri.

V-am spus că aici vin oameni de diferite confesiuni, fiecare cu obiceiul lui. De altfel Kataragama este un complex, sunt multe temple aici și vă recomand cu căldură să îl vizitați, dacă ajungeți în zona parcului Yala din Sri Lanka. Am stat mult liniștită, jos, absorbind totul din jur, într-o atmosferă de pace, puritate și bucurie totală. A și am admirat și cristalul uriaș aflat în vârful stupei – stupele din Sri Lanka au acest element, dar nu exclusiv, mai sunt și în alte locuri.

*Sunt dispute vizavi de vizitele Lordului Buddha în Sri Lanka. Însă mulți consideră că acestea au avut loc. Iar la fața locului se află un panou care susține acest lucru. Că la cea de-a treia vizită a Supremului Gothama Buddha în Sri Lanka, unde a venit împreună cu 500 de discipoli a ajuns în ”Kihiri Grove” la Kataragama, unde a intrat într-o transă, în timpul căreia toți cei prezenți au primit iluminarea (la începutul budismului, asemenea fenomene erau dese – ca cineva să primească iluminarea instantaneu – acum sunt rare, dar se crede că încă se mai întâmplă). În galeria foto de la finalul articolului se află și o poză cu acest panou. Informația cu faptele de atunci s-a regăsit pe o inscripție care datează din anul 436 D.C.

Primul templu de la Kataragama a fost construit în secolul 1 Î.C. – conform a ceea ce s-a descoperit până acum

La Kataragama azi sunt multe temple și o stupă. Este de fapt un complex frumos, într-o grădină superbă. Este și o moschee în interiorul ansamblului! Am văzut foarte mulți tucani și multe multe maimuțe. Sunt multe prăvălii de unde se pot cumpăra fructe, sucuri, alte gustări și desigur lumânări, candele, flori și multe alte obiecte de cult și ofrande.

Mi-a plăcut mult stupa și cristalul uriaș din vârful ei. Cristal de stâncă, cuarț. În Sri Lanka se găsește din belșug și este o piatră cu multiple proprietăți vindecătoare.

Maha Devale este templul principal, dedicat lui zeilor Murugan și Kataragama

Este templul principal, dar este foarte, foarte simplu. Se dorește să fie păstrat așa. Totodată, nu există nicio statuie și este folosit de toți credincioșii, indiferent de religia lor. Preoții templului se numesc Kapuralas și se crede că sunt descendenți ai populației vedda. Tot complexul a fost declarat loc sfânt de către guvernul singhalez în anul 1950.

Altarul, templul principal este dedicat lui Kartikeya, sau Murugan, Kumara, Skanda, Saravanabhava, Visakha, Mahasena, în funcție de surse, este conducătorul zeilor războinici.

Budiștii singalezi l-au venerat pe Kartikeya sub numele de Kumaradevio sau Skanda-Kumara începând cu secolul al 4-lea până în secolul al 14-lea. La un moment dat, Skanda-Kumara a fost identificat cu zeitatea de la templul din Kataragama și a devenit unul dintre zeii protectori ai Sri Lankăi.

Kataragama este un loc de pelerinaj, unde în trecut (dar și acum) oamenii veneau pe jos din regiuni îndepărtate

Budismul nu încurajează venerația zeilor, însă în Sri Lanka și budiștii vin în pelerinaj anual la acest templu. Murugan era văzut la început ca un zeu care ajuta oamenii la vânătoare.

De-a lungul timpului, budiștii, hindușii și musulmanii au încercat să revendice templul, să facă ritualurile lor specifice, însă ritualurile se desfășoară așa cum a fost lăsat de nu se știe când. Preoții, așa cum scriam mai sus, se presupune că sunt descendenți ai primilor locuitori ai insulei.

Cel mai mare festival singalez este Esela Perehera, în lunile iulie și august

Cu 45 de zile înainte de festival, preoții se duc în pădure pentru a găsi două ramuri bifurcate ale unui copac sacru, care ulterior se înmoaie în apa râului aflat în apropierea templului și ținute la altarul dedicat lui Kataragama și Vali.

În timpul festivalului sunt parade cu elefanți și alte festivități. Preoții desfășoară ritualurile în tăcere, având gurile acoperite cu pânză albă. Tot în cadrul festivalului, există un ritual de mers pe foc. Sute de credincioși trec peste foc, în timp ce alții dansează, sau își supun corpul piercing-ului.

Kataragama este și un loc antic de venerație pentru populația vedda, din timpuri foarte îndepărtate, de altfel se crede că ei au fost primii care desfășurau ceremonii aici

Aș dori să văd și o ceremonie vedda, odată cândva. Ei construiesc altare din frunze care are o lance sau săgeată în mijloc și dansează în jurul focului, cu un șaman care devine ”posedat” de spiritele strămoșilor decedați, care îi ghidează prin împărtășirea tehnicilor și a locurilor de vânătoare.

În apropierea templului se afla până în secolul 19 și așezarea unei comunități vedda/clan. Și comunitatea vedda are multe legende legate de acest loc și de împreunarea dintre zeități cu femei vedda. Sri Lanka este fascinantă și îmi pare rău tare de tot că nu am stat mai mult timp pe acele meleaguri, aș vrea să studiez fiecare firicel. Sau măcar ceva mai mult.

Blesteme, am văzut unul chiar în fața templului, imediat după ceremonie. Câțiva bărbați care au sacrificat o găină deasupra unui foc făcut la un mic altar din piatră, aflat cam la 20-25 de metri de intrarea în templu

Conform practicilor de vrăjitorie și blestem pe care o practică unii budiști singalezi, Kataragama avea o parte întunecată, reprezentată de Getabaru și Kadavara – templele dedicate lor nu sunt în ansamblul de la Kataragama. Oamenii pun blesteme se spune că ”în secret” în fața templului principal din cadrul complexului. Să mai crezi ce se spune pe net: am văzut cu ochii mei un blestem (da, cu sacrificiu de animal) și l-am și fotografiat, dar cu telefonul… până când recuperez fotografiile acelea, mai am de așteptat. Sunt și practici de vrăjitorie asociate cu cultul lui Kataragama.

Am văzut cea mai mare festivitate a săptămânii. Seara, la apus

Ghidul nostru a coordonat totul minunat. Am plecat de la hotel, am ajuns la Kataragama, am vizitat împrejurimile, am admirat arborii lui Buddha: templul avea și unul uriaș! Desigur am admirat și stupa și restul minunățiilor și când am terminat cu fâțâiala am ajuns la templul principal, cu ceva timp înainte de festivitate.

Totul a fost minunat. Intrasem și eu în micuțul templu, dar noroc că am ieșit la timp, tocmai când se închideau ușile. Cât a durat ceremonia, nu s-a putut intra sau ieși. La final am făcut și eu turul pentru a da o ofrandă și desigur o donație. Nu era cerută, dar toată lumea dăruia,cel puțin localnicii.

Însă, cât a durat festivitatea, am stat afară, ascultând totul și sunetele de clopote și boluri de ceremonie. A fost atât de frumos! Vântul adia ușor, aerul era dulce și foarte parfumat!

Când s-a terminat festivitatea înăuntru, am fost binecuvântați, dar afară și ni s-a împărțit mâncare din cea sfințită și parcă și suc. Însă cât timp a durat ceremonia, în sunet de clopote și miros de bețișoare parfumate, am stat afară pe jos și efectiv m-am lăsat cuprinsă de frumusețea momentului. Am primit atâta pace acolo, orice loc unde oamenii vin cu intenții frumoase, sau cu dorința de a se apropia de Divinitate, vibrează într-un mod cu totul special.

Nu am făcut poze cu mine cu aparatul foto, am făcut câteva cu telefonul, care a crăpat imediat după excursie (îl spărsesem în Santorini dar a mai ținut mult timp) și încă nu am mers să recuperez conținutul, dacă cumva se poate. Însă nu îmi pare rău deloc, amintirile sunt cele mai importante.

Venisem cu o rochie lungă din mătase, colorată, înfoiată. Nu am avut absolut nicio problemă să stau pe nisip, de altfel acea rochie este una dintre favoritele mele și am mers în multe călătorii cu ea. Rezistă. Nu înțeleg de ce trebuie să țin un lucru țiplă în dulap și să nu îl port decât o dată sau de două ori.

Port ce am de câte ori simt, cât ține, nu țin lucruri ”pentru ocazii”. Fiecare zi este o ocazie. M-am simțit atât de bine și am fost în starea mea cea mai bună, în aceea în care amplific starea de bucurie, de fericire, de pace din jur, o simt și o amplific, este minunat. Toată lumea îmi zâmbea, a fost mirific. Mă bucur enorm că am ajuns în acest loc și singura părere de rău este că nu am stat mai mult.

Galerie foto Templul Kataragama

Templul Kataragama 21
Templul Kataragama 20
Templul Kataragama 19
Templul Kataragama 18
Templul Kataragama 17

Templul Kataragama 16
Tucani, erau mulți, muli de tot

Templul Kataragama 15
Templul Kataragama 1
Templul Kataragama 22
Templul Kataragama

2 thoughts on “Templul Kataragama Sri Lanka: un loc venerat de vedda, budiști, hinduși, musulmani

1. Frumos articol, Mirela, se pare ca buddhismul iti cam face cu ochiul 🙂
    Ar fi doua chestii de zis:
    E foarte putin probabil ca Buddha Shakyamuni a ajuns in Sri Lanka. Toata viata s-a miscat intre sudul Nepalului si nord-estul Indiei, indica toate sursele. Se pare ca nu a ajuns nici macar in India centrala, daramite in sud…
    „Budismul nu încurajează venerația zeilor” este ceea ce sustine buddhismul Hinayana. Insa Hinayana e doar o parte a lumii buddhiste, iar in afara de ea mai sunt scolile buddhiste Mahayana si Vajrayana, superioare ca numar de adepti, ca intindere geografica, ca prestigiu si vizibilitate. Iar ei au zei. Mai ales Vajrayana, adica buddhismul tibetan. Stiu, Hinayana obisnuieste sa pretinda ca ea constituie buddhismul primitiv, adica cel autentic. Dar sustinerea asta e cel putin foarte discutabila, daca nu falsa de-a dreptul.
    Una peste alta, felicitari pentru articol!

1. Mulțumesc mult! Da, așa cum am scris, nu este un fapt certificat că Lord Buddha ar fi ajuns în Sri Lanka Și da, nici în sudul Indiei. Însă în Sri Lanka și la Kataragama așa se spune, nu doresc să îi contrazic, ci doar să scriu ce se prezintă acolo și totodată să spun că nu este un fapt absolut, desigur. Acum, care este adevărul nu știm. Am găsit însă online câteva surse care spun că ar fi fost. Și despre isus se spun multe mainstream și altfel sunt și alte legende, nu știm cu adevărat tot și cum a fost, ci doar ce s-a transmis. Oricum, Kataragama este un loc special, absolut special și aș fi vrut să stau mai mult pe acolo. Și da, ai dreptate, mai am multe de învățat despre budism, de fapt foarte, foarte multe, sunt așa, la piciorul broaștei cum s-ar spune 😀 Sunt bucuroasă să primesc noi informații, nu am stat suficient în aceste locuri pentru a asimila foarte mult și eu tind să învăț mai ușor la fața locului. Să rețin după ce am văzut, sau am simțit. Mulțumesc și pentru tot ce ai împărtășit, este o adăugare foarte utilă la articolul meu, pentru cei care doresc să cunoască mai mult!