Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 10

Templul Dambulla, Matale, Kandy Sri Lanka și Hotel Randholee Resort and SPA ziua a treia

Sri Lanka

Și cea de-a treia zi petrecută în Sri Lanka a fost plină ochi. Am vizitat Templul de Aur de la Dambulla, o grădină cu mirodenii, o fabrică de batik, una de lemn și am ajuns în Kandy, ultima capitală budistă a Sri Lankăi, în patrimoniul UNESCO. Am văzut un spectacol de dansuri tradiționale și am petrecut noaptea în cel mai frumos loc posibil, Hotelul Randholee.

Situat pe un deal cu vedere la tot orașul și la munții Algalla, într-o abundență de vegetație, este probabil hotelul care mi-a plăcut cel mai mult din toată excursia, deși toate mi-au plăcut fiecare în alt mod. Șederea a fost minunată, așa că vi-l recomand călduros, deși nu este chiar în oraș. Însă dimineața am văzut norii sub noi, piscurile din depărtare acoperite de ceață, am auzit zeci de păsărele, aerul era incredibil de proaspăt, un adevărat Eden. Nu îți vine să mai pleci de aici. Însă până am ajuns la relaxare, am avut drum lung. Care și el a fost relaxant, desigur, Sri Lanka a fost o experiență frumoasă de la început la sfârșit și fiecare moment a avut ceva special. Să vedem cum s-a desfășurat această zi!

La drum spre Matale

După micul dejun am plecat spre ținutul Matale, dar prima oprire a fost la unul dintre cele șase obiective UNESCO culturale din Sri Lanka, este vorba despre Templul de Aur de la Dambulla. Însă înainte am făcut o scurtă oprire la un magazin cu saronguri și eșarfe, deoarece mulți din grupul nostru nu erau îmbrăcați corespunzător.

Când vizitezi templele din Sri Lanka, trebuie să ai o ținută respectuoasă. Adică să ai genunchii și umerii acoperiți, dar asta nu înseamnă colanți până sub genunchi la femei, sau rochițe la nivelul genunchiului, sau pantaloni cargo imediat sub genunchi la bărbați. Am hotărât cu toții că vrem să vedem un magazin cu produse din mătase.

Am ajuns la un magazin unde erau o mulțime de lucruri frumoase. Nici nu știai unde să te uiți mai întâi. Câțiva bărbați au cumpărat saronguri  care le-au venit foarte foarte bine și pe care le-au folosit prin toată excursia când am vizitat temple, iar noi ne-am luat eșarfe din mătase și șaluri. Mai ales șaluri din cașmir. Foarte foarte frumoase și cu prețuri mult mai mici decât la noi. Revin cu un articol despre cumpărăturile din Sri Lanka, negocieri, prețuri. Sunt multe magazine precum cele pe care le-am vizitat noi, au marfă diferită față de bazaruri.

Templul Dambulla

Templul Dambulla este un coplex de temple în peșteri, cele mai mare și mai bine conservat de acest tip din Sri Lanka. Se află aproape de Sirgiriya, în inima insulei. Desigur este cocoțat pe un deal,  la 160 de metri altitudine. Sunt peste 80 de peșteri în această zonă. Dintre acestea, un complex de 5 sunt cele mai vizitate, atracția principală. În acestea sunt 153 de statui la lui Buddha, trei statui ale unor regi singhalezi și patru statui de zei și zeițe. Totodată, puteți vedea picturile murale, care se întind pe o suprafață de 2100 de metri pătrați. Acestea formează complexul de mănăstiri care datează din secolele 3 și 4 ÎC, fiind în patrimonul UNESCO din anul 2011.

Sunt toate spectaculoase! Pentru a ajunge aici se urcă iar un deal, dar urcușul nu este nici pe departe atât de lung precum cel de la Sirgiriya. Mai mult, deoarece făcusem masaj și saună în seara precedentă, nimeni nu avea febră musculară. Eram ca noi. Autocarele rămân os, iar noi am luat-o la pas spre temple, alături de sute de alți turiști sau pelerini. Cine a dorit a cumpărat flori, ofrande pentru templu.

Dambulla

Am rămas uimiți de frumusețea și de numărul mare de statui și de picturi murale

Odată ajuns în fața intrării, contra unei taxe modice se poate lăsa încălțămintea la o gheretă, cu număr, deoarece aici ca și în alte temple din Sri Lanka se intră cu picioarele goale (la fel ca oriunde în Asia de Sud-Est).

Era foarte multă lume, am stat la rând pentru a intra în fiecare dintre cele cinci peșteri și într-adevăr sunt uimitoare. Atenție: la fel ca și în alte părți, nu se pot face selfiuri cu statuile lui Buddha și totodată este o mare ofensă să ai tatuaje cu Buddha sau tricouricu Buddha. Ofense care se pedepsesc, în funcție de fiecare țară sau loc. Mai bine le evităm.

Soarele era blând, oamenii calmi, este foarte plăcută vizita aici. Aunt mulți copii veniți cu școala, mulți călugări budiști. Sunt pelerini care merg să viziteze și alte peșteri, așa că dacă sunteți pasionați alocați mai mult timp acestui loc. Noi am stat aproximativ două ore, dar puteți petrece chiar și o zi aici.

Templul Dambulla Sri Lanka 4

Templul Dambulla Sri Lanka
Am prins ghidul in poza, foloseam timerul de la aparat

Sri Lanka este faimoasă și pentru sculptura în lemn

Am ajuns și la un atelier unde se produc manual diferite obiecte din lemn. În Sri Lanka este o varietate mare de lemn, iar fiecare se folosește în general pentru alt scop. Din lemnul cel mai ușor se fac măștile, de exemplu. La acst atelier am văzut mese magnifice cioplite în trunchi de copaci și multe obiecte spectaculoase. Însă cel mai interesant a fost să vedem cum se obțin culorile pentru măști, din ingrediente naturale. Totul începe cu un ingredient, după care se adaugă un obiect din fier (sau cupru) culoarea se schimbă, se pune bicarbonat iar se schimbă coloarea și tot așa. Chiar a fost super interesant.

În rest nu ne-am cumpărat nimic, sau mai nimic, prețurile erau foarte mari și noi nu ne dăm în vânt să cumpărăm obiecte de mobilier prin călătorii. Iar măștile și magneții erau în alte părți mai ieftin. Chiar și câteva casete în formă de carte, luaseră câțiva din grup din față de la Templul Dambulla de câteva ori mai ieftin decât aici, aeleași produse.

În general, la aceste magazine de fabrică indiferent de tipul magazinului, prețurile sunt mai mari decât în alte părți. Însă de multe ori aici găsești produse unice. De exemplu nu am găsit eșarfe de mătase și șaluri de cașmir nicăieri altundeva, decât în alte magazine similare cu cel vizitat azi. La fel când am mers la un magazin cu bijuterii, erau obiecte efectiv minunate, se puteau cumpăra și pietrele doar, șlefuite și totul era negociabil. Aliajul foarte frumos. Prețurile sunt oricum mai mici decât la noi, mult mai mici. Așa că dacă găsim ceva care chiar ne place, este mai bine să îl luăm. Altfel posibil să avem regrete. Dar să nu cumpărăm numai de dragul de a cumpăra. Sunt lucruri care merită, altele care nu.

Dambulla Matale Kandy Sri Lanka lemn 2
Masti singhaleze

Grădina cu mirodenii și ierburi Regent

Regent Spice and Herbal Garden. Acesta este numele oficial. Sunt multe astfel de grăni în Sri Lanka. Turul aici este foarte frumos! Grădina este spectaculoasă și prezentarea minunată. ”Doctorul” în medicină ayurvedică de acolo ne-a prezentat arborii, plantele și fiecare produs care se face din fiecare, iar beneficiile pentru sănătate sunt spectaculoase. Sau spectaculos prezentate: nu te vei mai îngrășa niciodată, nu vei mai avea probleme de inimă, vei întineri etc. Mult. Efectiv sunt prezentate atât de bine toate de îți vine să cumperi tot magazinul. Asta până ajungi la prețuri. Chiar și așa, uleiul de coajă de santal este bun.

Ni s-a dat din partea casei ciocolată îndulcită numai cu vanilie, foarte foarte bună. La fel ceaiul, fantastic. la final am avut câte un masaj gratuit, desigur am dat fiecare câte un bacșiș maseurului. A fost un moment foarte amuzant că eram toți acolo, unii întinși pe bănci, bărbații dezbrăcați de tricouri, am râs mult. Au tras de noi bine dar a fost un masaj foarte foarte bun. Și o experiență plăcută, s-a râs cu lacrimi.

La sfârșit au fost câțiva care au cunpărat câteva produse, dar nu s-a cumpărat mult. Ne-au făcut și reduceri, dar tot erau scumpe. Însă deh, merită să încerci un lucru, rău nu poate face, totul este să nu te apuci să cumperi tot magazinul. Însă multe produse (nu toate) se găsesc și în alte părți, cu prețuri mai mic, nu știu dacă aceeași calitate.

Dambulla Matale Kandy Sri Lanka gradina
Sri Lanka este atât de verde… în drum spre grădina cu mirodenii

Dambulla Matale Kandy Sri Lanka gradina mirodenii 1

Elixirul tinereții în Sri Lanka?

”Doctorul” a susținut că are 65 de ani, neeeh. Sunt sigură că avea maxim 45. Ne-a arătat chiar și un fel de card de identitate din carton cu poză desigur. Însă în Asia peste tot îți faci orice act fals imediat, pe loc. Mulți își fac permise de studenți sau de jurnaliști să aibă reduceri la atracții turistice, adică acel act nu ne-a convins cu nimic. Și am simțit falsitatea, toți. A fost momentul în care ne-a cam pierdut, în care s-a spart magia. Dacă se oprea înainte, cred că toți am fi cumpărat mai multe produse. A pulsat și nu era cazul.

Nu cred în produse magice. Dacă ar fi creme de față magice, pastile de slăbit magice, altele magice, nu ar mai fi oameni cu riduri sau supraponderali. Sau cel puțin nu cei care își permit produse de tot felul. Poate cei de la Hollywood nu aud de grădinile acestea, dar localnicii da. Politicienii din Sri Lanka ar arăta cu 30 de ani mai puțin, mi-e greu să cred că au elixirul tinereții acolo și oamenii bogați din această țară nu știu despre el.

Sau că dacă ar funcționa așa miraculos nu ar fi folosit pe scară largă și nu ar rezolva problemele tuturor. Însă sunt oamnei care folosesc produse ayurvedice, fac tratamente ayurvedice în Kerala sau în Sri Lanka și arată cu 30 de ani mai tineri, cum este Marina Abramovic. Dar aceștia au disciplină în tot ceea ce fac, mănâncă mereu sănătos, dorm, nu beau alcool etc.

Însă cred că sunt produse care funționează bine, alături de altele, folosite constant. Am văzut câteva recenzii pe tripadvisor de la britanici, că produsele de aici nu sunt bune, că nu au slăbit etc. Păi dacă au mâncat în continuare hamburgheri și fish and chips și altele, au băut la fel de mult ca de obicei etc nicio pastilă din lume nu o să îi slăbească. Pastilele cu ananas sunt bune, însă funcționează când faci și tu un efort. La fel ca alte suplimente. Minuni nu face niciun produs, dacă te aștepți la ele nu vei fi decât dezamăgit de orice. Dar cred că unele produse de acolo sunt foarte interesante.

Dambulla Matale Kandy Sri Lanka gradina mirodenii 2
Tot felul de produse la gradina cu mirodenii
Dambulla Matale Kandy Sri Lanka gradina mirodenii
Masaj: pe noi, fetele, nu ne-au dezbracat

Masa de prânz în grădina cu mirodenii

Masa de prânz a fost tot în această grănină, era inclus în prețul excursiei, totul a fost foarte gustos. Ne-a plăcut și locul și preparatele.Una peste alta ne-a plăcut mult vizita aici, ne-am relaxat, am învățat despre plante, am auzit diferite povești, ne-am simțit bine cu masaj cu tot, cu lecția de plante. Ne-a plăcut prânzul în acest cadru natural superb și foarte bine îngrijit, foarte curat. Am avut și ce discuta cu cei 65 de ani ai doctorului.

Merită să vizitați o astfel de grădină, puteți și cumpăra câte ceva, numai nu vă aruncați să cumpărați tot. Un produs, două, mai ales dacă obțineți reducere merge, de încercare. Dar nu exagerați, noi am mai oprit și la supermarketuri și am găsit la farmacii diferite lucruri tentante, am cumpărat și de acolo diverse produse, cu prețuri mult mai mici. Dar repet, nu am găsit ce aveau la această grădină, doar câteva lucruri. Și nu am găsit grădina, efectiv: santalii, cocotierii cu nuci de cocos roșii, ananasul roșu, scorțișoara, vanilia, cardamonul, șofranul. A fost frumos și mi-ar fi părut rău să nu o vedem.

Nu știu cât costă prânzul, la noi a fost inclus, însă din ce am văzut pe net, unii se plâng că este mult prea scump, așa că nu știu dacă este o bună idee să mergeți acolo independent să luați prânzul. Întrebați înainte prețul: este curat, bun, locul frumos, dar nu știu exact cât merită dacă este exagerat de scump.

Dambulla Matale Kandy Sri Lanka gradina mirodenii 3
Delicios!

Fabrica de batik: Island Baba Batiks

Ne-a prins o ploaie măruntă de cum am ajusn aici. Bucuria noastră: am văzut puțină ploaie, foarte caldă, dar am fost și la adăpost. Grădina fabricii este uriașă și plină de flori. Un miros proaspăt de rouă, de iarbă, de flori ne înconjura, deoarece fabrica era doar acoperită, dar în natură, numai magazinul avea ziduri, camere efectiv.

Sunt mai multe fabrici de batik în Sri Lanka, ateliere de fapt. Nu numai în Sri Lanka, am vizitat fabrici de batik în Indonezia, în Thailanda. Dar în fiecare loc metoda folosită este alta, la fel desenele. Ce este acest batik?

O pânză pictată. Sau doar imprimată cu diferite modele, însă asta pentru consum industrial. Tradițional, poate fi numit batik un produs dacă este realizat manual. Pânza se desenează, se cerează, se trece prin mai multe ape să fie scoase culorile. Este un proces foarte laborios.

Vizita a fost plăcută că am văzut fiecare etapă a procesului, iar la sfâșit am avut o mini paradă a modei. Mai mulți di grup au fost îmbrăcați cu diferite produse. Tăieturi ingenioase. Desigur fabrica are și un magazin de prezentare și s-au cumpărat eșarfe, pareo-uri și alte lucruri. Însă nu multe. Mi-a reținut atenția o pereche de pantaloni care puteau fi purtați în mai multe feluri fiind desfășurați și se legau diferit. Erau vișinii cu model alb. Chiar foarte foarte frumoși. Și i-a luat o fată din grup și îi veneau minunat!

Dambulla Matale Kandy Sri Lanka batik 4
O parte din țesătură este curată, alta are ceară

În drum spre Kandy

Când sunteți în Sri Lanka aveți grijă să dormiți bine seara, să nu vă apuce somnul pe drum. este păcat, deoarece peisajul este încântător! În drum spre Kandy am văzut lanuri cu orez, dealuri împădurite, orașe aglomerate, temple, moschei. Și desigur am aflat multe lucruri despre fiecare, povestite de simpaticul nostru ghid. Era atât de pedant! Îmbăcat mereu cu pantaloni de costum și cămașă și cu un diplomat patinat în care tot meșterea. Avea acolo hărți, biletede intrări și  tot felul de hârtii și umbla mereu la cod. Foarte foarte simpatic, politicos, inimos și mai ales excelent informat. O enciclopedie. Ne-a plăcut tare mult de el.

Plimbare prin Kandy

Când am ajuns în Kandy am avut o oră sau o oră și jumătate timp liber de cumpărături, sau de plimbare prin centrul orașului. Unii au mers direct la bazar, alții pe la cafenele sau la Mall. Eu am mers direct la o patiserie/cofetărie locală și am cumpărat tot felul de delicii în aluat. Chiar doream să gust preparatele acestea. Erau bune, însă trebuie să mărturisesc că la hoteluri am avut mâncare mult mai bună.

După am dat o raită prin bazar. Nu știu de ce, dar pe niște obiecte pe care le cunoștam prea bine din Thailanda, mi s-au cerut prețuri fantasmagorice. Adică mai mult decât prețul de strigare pentru șalul de cașmir, pentru niște eșarfe pe care le cumpărasem din Thailanda la niște prețuri ridicol de mici. Alții au cumpărat cu prețuri decente, mmici șalvari și alte lucruri. Puteam și eu să negociez, dar oricum nu îmi doream nimci expres de acolo și nu îmi place când începe târguiala de la SF-uri.

M-am pierdut în schimb într-un magazin foarte frumos cu ceaiuri. Sri Lanka este al doilea exportator de ceai la nivel mondial. Am văzut multe, dr multe ceainice, cești, seturi de ceai frumoase foc. Am cumpărat însă numai ceai, de câteva tipuri, dar am stat acolo destul, era ca un mini muzeu. Am mai băut o cafea și gata timpul!

Revin cu mai multe informații despre Kandy în episodul viitor, a doua zi am vizitat Templul Dintelui și faimoasa Grădină Botanică

Matale Kandy Sri Lanka 11
Sir indian
Matale Kandy Sri Lanka 10
Mi-a placut mult Kandy
Matale Kandy Sri Lanka
Am luat o multime de delicii, desi nu imi era deloc foame, eram insa curioasa

Spectacol de dansuri tradiționale singhaleze

Înainte de a ne caza la hotel am mers la Casa de Cutură, la un spectacol de dansuri tradiționale singhaleze. Dacă doriți să mergeți, să știți că trebuie să vă rezervați biletul din timp, sala era plină ochi! Au fost 12 dansuri, am primt fiecare câte un pliant cu descrierea lor. La sfârșit a fost un spectacol afară, câțiva dansatori au trecut peste cărbuni încinși și flăcări, în sunet de tobe și de trompete.

Dansurile pe care le-am văzut fac parte din spectacolul anual din cadrul celui mai vechi și mai faimos festival budist din Sri Lanka, Esala Perahera, sau Festivalul Dintelui. Timp de 10 zile, se face câte o procesiune cu zeci de elefanți, dansatori, toboșari, cântăreți, acrobați,  flăcări, o explozie de culoare. Un singur elefant este ales să poarte dintele. Acest elefant nu face decât acest lucru, timp de mulți ani de zile, nu este folosit pentru altceva, în restul timpului este foarte bine îngrijit.

Anul acesta festivalul Kandy Esala Perahera se va desfășura între 5 și 15 august.

Kandy Sri Lanka spectacol dansuri 3

Hotel Kandy Randholee Resort 4 stele

După spectacol am mers la hotel, unde am luat și cina. Iar transferul al hotel a fost deosebit! Autocarul nostru nu putea urca până sus, pentru că strada este foarte îngustă și plină de serpentine. Așa că am fost luați cu un microbuz al hotelului, bagajele fiind transportate de un altul. Am râs de nu am mai putut pe drum. Eram puși ca sardelele efectiv se trăgeau scaune și pe culoare și stăteam toți unul lângă celălalt de la un capăt al altuia al micobuzului, nu aveai loc să arunci un ac. La fel a fost întoarcerea de dimineață.

Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 6
Asa ceva…. vedere de la hotel Munții Alagalla

Camerele și facilitățile de la Hotelul Randholee

Camerele de la Hotelul Randholee sunt uriașe, toate cu balcon, curate și bine dotate. Cu TV cu ecran plat, multe canale internaționale, apă din partea casei, ceai, cafea și facilități de a le prepara. Internetul mergea bine peste tot. Baia spațioasă, curată. Iar balconul avea o vedere superbă.

Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 8
Camera de la Hotelul Randholee
Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 7
Terasă cu devere, o dimineata perfecta
Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 1
Cafea cu vedere

Piscina este infinită, cu vedere la tot orașul Kandy

Restaurantul este curat, preparatele foarte foarte bune, meniu variat. Oamenii foarte primitori. Ne-am simțit excelent în acest loc. Am stat până târziu la baie și la distracție la piscină, iar dimineață m-am trezit la 6, să văd răsăritul și să mă bucur de acest loc.

Cu greu m-am dezlipit de la balcon, unde am băut primele două cafele. Însă era multă ceață, iar pe măsură ce se lumina de ziuă, era mai multă. Mi-ar fi plăcut să admir peisajul fără acea ceață, dar așa parcă era magic. Aveam senzația că sunt în ținutul elfilor, un adevărat Eden.

Mi-a plăcut mult de tot această dimineață. Și faptul că am plecat la 9 de la hotel, astfel încât am avut timp destul să iau micul dejun în mijlocul naturii și să mă plimb prin frumoasa grădină. Nu aș mai fi plecat de aici! Sau nu prea curând.

Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 10
Piscina infinita cu vedere la toata regiunea
Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 11
Hotelul Randholee
Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 14
Este ceata, dar este cald si umed, perfect!
Hotel Kandy Sri Lanka Randholee 2
Arrack din cocos, băutură distilată din Sri Lanka, este un fel de brandy
Hotel Kandy Sri Lanka Randholee
Intre timp ceata ne-a invaluit total

Am fost în Sri Lanka într-o excursie circuit de la Paralela 45.