Bulgaria cu masina

Bulgaria la cald: despre vamă, formalități, plaje, schimb valutar cum este situatia acum

Bulgaria Noutăți

Tocmai ce m-am întors din Bulgaria, unde am stat cinci nopți în stațiunea Nisipurile de Aur, dar am fost și prin Albena, Sfântul Constantin și Elena, Varna. Am mers cu mașina și pot spune că totul a mers șnur! Despre vignetă, asigurări, parcări, plajă și alte detalii utile în articol.

Pregătiri: vignetă și asigurare

Vignetă Bulgaria – am cumpărat online de pe siteul lor oficial. Se alege limba română din dreapta sus, unde este pictograma cu un glob. Sunt mai multe siteuri care vând vigneta, pe unele prețul este de câteva ori mai mare decât cel oficial, de 15 leva pentru o săptămână cât am plătit și eu – 37 de lei și ceva mi s-au luat de pe card.

Vigneta se poate cumpăra și de la Vamă, însă am o precizare:

vigneta Bulgaria
Vigneta Bulgaria: 15 leva

Vignetele sunt valabile în ziua cumpărării începând cu ora 12 ziua. Așadar, dacă ajungeți în Vamă înainte de ora 12, ori stați în Vamă până la 12 ori circulați câteva ore fără să aveți vignetă, sunt mulți români care au luat amendă din acest motiv asta pentru weekend sigur, scrie pe ea orele în care se activează, la 12 ziua. În rest  nu m-am dumirit dacă toate sunt așa, dar am zis să fiu prevăzătoare.

Deși am intrat în Bulgaria pe data de 9, am cumpărat vigneta cu data de 8, pentru a fi sigură că nu voi avea probleme dacă ajungeam în Vamă foarte devreme. Oricum, am stat numai 5 nopți, așa că a fost valabilă cea de o săptămână. Citiți cu atenție datele cât este valabilă vigmeta și nu depășiți, că bulgarii sunt foarte vigilenți cu acest aspect și au peste tot camere pentru a înregistra vigneta.

Asigurare de călătorie – am făcut una care acoperă și riscul COVID, am plătit 25 de lei pentru 5 zile. Vedeți aici cât de simplu se poate efectua.

Se pot face și asigurări de tip CASCO pentru Bulgaria, însă nu am făcut pentru că nu am mers prea mult și oricum, asigurarea RCA conține cartea verde, este valabilă și în Bulgaria. Însă depinde ce mașină aveți, ce stil de condus, sunt asigurări care includ și asistență rutieră, mai cuprinzătoare. Însă am fost foarte atentă și am mers respectând vitezele legale.

Benzină am pus în România, am făcut plinul și nu am consumat nici jumătate de rezervor până am ajuns înapoi acasă (în Eforie Nord, 130 km dus, 130 întors). În Bulgaria este un pic mai ieftină decât la noi, câțiva bani/litru, nu ceva semnificativ.

Vamă: fără restricții între România și Bulgaria, în ambele sensuri. Se solicită numai actele și la ieșire din Bulgaria se întreabă de unde veniți, pentru cazul în care ați petrecut vacanța în altă țară, dacă ați stat în Bulgaria, nicio întrebare suplimentară. Însă nu recomand să declarați Bulgaria dacă ați fost în altă parte, se înregistrează numerele mașinii și puteți da de belele

Vama: Am trecut pe la Vama Veche Durankulak, miercuri: 10 minute. Am prezentat cartea de identitate, permisul și talonul mașinii, am trecut într-un minut. Am stat 10 cu totul, pentru că aveam două mașini în față, dintre care una era o platformă cu altă mașină pe ea și controlul pentru actele acelea a durat câteva minute.

La întoarcere, luni seara, am stat 12 minute în Vama: înainte să prezint actele bulgarii erau cu un laptop afară și verificau fiecare număr de mașină. A durat mai puțin de un minut până mi-au dat ”liber să plec”. Partea română a întrebat numai de unde vin, am spus că Nisipurile de Aur, Bulgaria și asta a fost tot.

La vama de la Ruse, miercuri România-Bulgaria a durat jumătate de oră, iar duminica seara Bulgaria-România s-a stat 15 minute, știu pentru că în Bulgaria m-am întâlnit cu un grup de prieteni bloggeri și ei, care au venit direct din București.

Însă duminică seara la Durankulak-Vama Veche s-a stat mult, erau foarte multe mașini, erau alți prieteni plecați de duminică din Bulgaria :D.

Așadar, probabil că cea mai bună soluție este să evitați dacă se poate weekendurile, sau măcar orele cele mai aglomerate din weekend.

Nu este necesar niciun formular, nimic în afară de documentele: Carte de Identitate sau pașaport pentru copii, procură dacă este cazul pentru minori, talonul mașinii și carnetul de conducere. Atât. Sper ca situația să se mențină așa pe tot parcursul verii însă trebuie să ne informăm înainte de a pleca să nu avem surprize neplăcute. Realitatea este că în vremurile acestea a devenit o constantă: ajungem toți experți în călătorii și legi și indici de incidență și alte date și Hotărâri de Guvern. Dar sper să fie așa de relaxat toată vara!

Actualizare: circulă unele știri false pe Facebook, cum că sunt unele mailuri că se solicită vaccin în Bulgaria, venite de la adrese fantomă. Bulgaria este verde, România este verde, dacă se va schimba ceva se va anunța peste tot, în toată presa, nu va fi ceva ce este așa, ”pe sub mână” mai ales că Bulgaria este o destinație foarte accesată de români, nu va trece la etc.

Sunt multe știri false sau manipulatoare de tot felul. trebuie să vă informați din surse credibile, care citează sursele oficiale, acum și sperăm că pentru toată vara – așa doresc bulgarii – românii care vin din România nu au nicio restricție la intrarea în Bulgaria. Aici pe MAE.

Șofat în Bulgaria

Bulgaria cu masina
La o oprire intr-o alveola pe drum, sunt mai multe

Foarte relaxant. Drumul nu este aglomerat, se circulă foarte frumos, lin, a fost o plăcere. Stresant este până ieși din țară că mulți parchează sau lasă mașina pe drumul național, alții se grăbesc, cunoaștem.

Ba când m-am întors acasă am trecut peste un bidon pet de 5 litri, din cele de apă. Era gol și aruncat de o dubiță din fața mea, direct pe carosabil între Olimp-23 August. Nu am avut emoții, dar doar așa, de ce trebuia să facă asta?

În Bulgaria a fost așa cum spuneam calm, au limite de viteză mai scăzute decât avem noi, dacă le respectăm nu avem de ce să ne temem. În orașe și sate sunt opritoare de viteză mai ales pe trecerile pentru pietoni. Sunt destul de înalte, trebuie să trecem cu 20-30 la oră, altfel zdruncinăm un pic mașina.

Notă: am o zgârietură pe bara din față de la mașină. Am făcut în țară o poză și mini film, ca la nevoie să arăt când ies din Bulgaria, să nu spună acolo că am avut vreun accident la ei! Nu mi-a spus nimeni nimic, dar nu strică să fii prevăzător asta oriunde mergi!

Parcare

Recomandat este să folosim parcarea hotelului unde suntem cazați, iar în restul timpului să folosim parcările desemnate, gratuite sau cu plată. Să nu lăsăm mașinile unde nu este voie, pentru că se ridică și se plătește ulterior o taxă. Evident că nu se ridică mereu, toate, dar este o posibilitate foarte mare.

Nu se mai ”fură” mașini de mulți ani de zile, dar nici demult când se întâmpla asta nu se întâmpla decât la mașini foarte scumpe. Am fost de multe ori în Bulgaria și în trecut, am lăsat mașina și în parcări nepăzite, însă nu în locuri unde este interzis să se parcheze și nu am avut vreodată vreo problemă, dar nu aveam nici o mașină foarte tentantă, ci din cele normale: Opel Astra, Ford Focus, Renault Fluence – erau noi că ne înnoia compania mașinile la doi ani de zile cum se schimba CEO-ul cum se schimba și tot parcul auto. Acum am tot Renault dar cum spuneam, nu se mai întâmplă lucrurile de care auzeam acum mulți ani, dar pentru a nu fi ridicată mașina tot trebuie să o lăsăm în parcări desemnate. Și cel mai bine la hotel.

Waze, Google Maps?

Tot văd că întreabă multă lume despre Waze, câte date/baterie consumă etc. Anul trecut am mers în Bulgaria de două ori cu Waze, însă nu conduceam eu. Este favorit pentru că arată și echipajele de poliție, benzinăriile, aglomerațiile. Însă în Bulgaria nu prea este aglomerat. Adică deloc pe traseul pe care am mers eu.

De mers merg încet, pentru că nu vrau să mă trezesc cu amenzi sau să am emoții de orice fel, sunt care au luat amenzi pentru viteză cu Waze cu tot. Oamenii semnalizează și în stilul clasic cu faruri :D.

În plus, mă distrage să am o aplicație deschisă, mai ales fiind singură. Cum procedez peste tot, că am condus mult singură în afara țării:

– Îmi fac ruta pe via Michelin sau mă uit pe Google Maps să văd pe unde este drumul. La modul: ce oraș principal trebuie să urmăresc și cam până unde. Toate orașele principale sunt bine semnalizate cu indicatoare. Nu ai efectiv nevoie de nicio aplicație, ba cu explicațiile de pe aplicații mai mult mă încurc, că oricum am tendința să mă uit și pe indicatoare. Când ajung în punctul în care trebuie să părăsesc ruta principală mă retrag într-o alveolă sau parcare și pun adresa unde trebuie să ajung pe Google Maps. Vorbește mai puțin decât Waze-ul și m-am obișnuit mai mult așa. Depinde și de gusturi.

Acum am mers după Varna pe E675, după în dreptul Balcicului am luat drumul 9 sau E 87 cum mai este denumit că drumurile europene au si denumirea E și pe cea nationala din fiecare țară. Pusesem pe Google Maps hotelul de destinație în apropiere de Balcic, am ajuns super ușor și direct la Hotelul unde am stat, Palm Beach Nisipurile de Aur.

Însă așa procedez peste tot, dacă am drum mai complicat descarc o hartă, sau traseu să am offline pe telefon, sau printez harta de pe Via Michelin, așa făceam în trecut și am ajuns țintă și în Kusadasi și în Belgrad și prin Grecia de colo-colo și în alte părți.

De altfel și când explorez un oraș prefer să o fac cu o hartă clasică, că învăț orașul imediat, ajung să mă orientez rapid pe acolo, lucru care este diferit dacă las o aplicație să mă ghideze, folosesc aplicații numai când este musai, sau mă grăbesc, lucruri de acest fel, în rest prefer să mă provoc să găsesc singură locurile. Așa pot să și văd mai bine locurile, să observ ce este în jur, oamenii, dacă sunt atentă numai la telefon și merg cu harta online parcă pierd mult prea mult din tot ce oferă un loc.

Schimb valutar

Am schimbat în țară leva, curs oficial, se poate plăti și cu Revolut/alt card și se pot schimba bani și la destinație direct din lei. Am schimbat putin, insa cu cel mai prost curs din Nisipurile de Aur. De ce? Pentru că știam eu de pe net că în Bulgaria cursul este mai prost așa că nu am stat să văd alte case de schimb. Și când m-am plimbat prin stațiune și m-am uitat la casele de schimb am văzut că de fapt toate au cursul oficial, mai puțin cea la care schimbasem eu :D. Să mă mai iau după legendele urbane!

Nu știu dacă în fiecare stațiune situația este la fel, însă probabil că peste tot veți găsi și case de schimb cu un curs bun, mai ales în orașele/stațiunile mari. Nu vă grăbiți însă și oricum, nu strică să schimbați în România, înainte de a pleca. Mereu este bine să avem bani în numerar la noi.

Ce este deschis

Nisipurile de Aur International

Magazine, case de schimb, baruri în aer liber, discoteci, muzee, de toate în stațiuni, evident și în orașe. Am fost și în Varna, care este un oraș absolut fabulos voi scrie un articol separat. Varna este un oraș mare și evident totul este deschis tot timpul anului. Dacă nu ar fi măști, nu ai spune că a fost pandemie.

În Albena vor fi deschise anul acesta 18 din cele 39 de hoteluri, multe sunt deja deschise, în Nisipurile de aur mai mult de jumătate din hoteluri sunt deschise, situația este similară și în alte stațiuni.

Sunt multe terase deschise, multe baruri pe plajă, unde putem să ne relaxăm și să fim și în siguranță, fiind în aer liber.

Plajele

Frumoase, curate! Multe au ”Blue Flag” – ceea ce înseamnă că și apa est foarte curată, fără e-coli și alte bacterii periculoase mai ales dacă sunt prezente în concentrație mare. Bulgarii controleaza des (spuneau că în Albena zilnic) calitatea apei.

Ce îmi place foarte mult la Bulgaria este că se respectă directivele europene, jumătate din plaje sunt publice. Alternează plajele amenajate cu șezlonguri cu cele publice, culoar până la mare. Cum ador să stau direct pe nisip, mă încântă acest aspect.

În Albena de exemplu cei care nu sunt cazați în stațiune vor plăti 1 leva/șezlong, alături de intrarea în stațiune, evident. Multe hoteluri de peste tot includ și seturile pentru plajă (șezlonguri + umbrelă), iar dacă nu costurile nu sunt mari. 7 leva pe zi pentru două șezlonguri și o umbrelă plus măsuță este un preț mic, în jur de 20 de lei!

Prețurile sunt însă în parte subvenționate de stat, a fost un ajutor mare pentru hotelierii bulgari în perioada aceasta, însă precum spuneam, plajele nu sunt sufocate numai cu șezlonguri, jumătate din plaje sunt publice în stațiuni, iar în afara stațiunilor… știm că sunt aproape în totalitate libere.

Apa este mai rece în perioada aceasta, așa este peste tot în Europa în luna iunie, dar nu sloi, erau oameni care făceau baie și chiar mulți copii, este un pic mai caldă decât la noi. Vremea a fost superbă, însă cu episoade de ploaie zilnic. Ori ploua seara, ori la prânz, nu mult, maxim o oră și era cald, după se făcea iar frumos. Într-o singură zi a plouat mai mult după ora 14, duminică, când și la noi a fost cod portocaliu. Însă temperaturile erau în jur de 23-25 de grade în fiecare zi și majoritatea timpului a fost frumos, soare, cald. Au fost veri în care a plouat mult și la noi, însă dacă se anunță ploaie nu înseamnă că plouă toată ziua, ci că plouă puțin și în rest este frumos, cam așa sunt ploile de vară în regiunea noastră.

Mâncare, hoteluri, prețuri

Prețurile sunt cele cu care ne-am învățat anii trecuți, sunt multe magazine și supermarketuri deschise, multe restaurante. Hotelurile și-au mai schimbat managementul și unele sunt mai bune deât în anii trecuți, altele un pic dezamăgitoare. Așa că uitați-vă pe ultimele recenzii.

În zona Varna (Albena, Nisipurile de Aur) hotelurile cu All Inclussive sunt în general de 4 stele, numai Melia are Ai dintre cele de 5 stele din câte știu. Cele mai bune hoteluri din regiune sunt Internațional Tower în Nisipurile de Aur și Maritim Paradise Blue în Albena, însă sunt cu demi-pensiune.

Probabil că sunt mult hoteluri bune, am stat la Palm Beach din Nisipurile de Aur cum spuneam și mi-a plăcut totul acolo, dar cu siguranță sunt și multe alte opțiuni bune.

Aqua House

În stațiunea Sfântul Constantin și Elena este un centru SPA superb: Aqua House. Au foarte multe piscine cu apă termală, caldă, totul este absolut imaculat și se poate ieși și pe plajă. Au și restaurant și bar înăuntru. Accesul se plătește pe zi, dar sunt și abonamente pentru mai multe zile, sau acces numai pentru câteva ore, prețul fiind diferit în funcție de opțiuni, desigur. Sunt reduceri pentru copii și multe piscine cu apă mică, ideale pentru ei. Au și zone unde sunt primiți numai adulții, piscinele de acolo fiind și cu apă mai adâncă.

Măsuri COVID

Singurele restricții care se păstrează sunt cele legate de faptul că în interior se poartă mască. Nu la masă, dar cât timp luăm produse de la bufet de exemplu Sunt unii care nu poartă mască, sunt locuri unde se cere imperios, altele în care nu.

De exemplu la hotelul Palm Beach, au măști la intrare în restaurant și se solicită să porți neapărat masca și mănușile de unică folosință (au ei teancuri) atunci când îți iei produsele de la bufet. Dacă te îndrepți fără, apar imediat un angajat care îți amintește blând că trebuie să porți ce trebuie să porți.

Este igienizant peste tot, mese distanțate, este curat, peste tot tacâmurile sunt în învelitoare de unică folosință, este igienă deci și asta peste tot pe unde am fost.

Hotelierii chiar acordă mare atenție pentru a păstra rata mică de incidență.

Îmi place litoralul din Bulgaria mai ales pentru că este multă verdeață peste tot, că plajele sunt aerisite, că totul este foarte curat și plăcut, că este și liniște în multe locuri, că efectiv te relaxezi.

Alte articole despre Bulgaria, o selecție, restul sunt în categoria dedicată aici.

10 Motive pentru a vizita orașul Burgas: are foarte multe atracții

Atracții Sozopol: 12 motive să alegi acest oraș relaxat și fermecător pentru o vacanță minunată

7 Motive pentru o vacanță la Balcic: atracții turistice și alte idei

Recenzie plaja Bolata Bulgaria: unde este, ce oferă, merită să facem un ocol?